Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů
Menu
>

Testy letních pneumatik – sezona 2024

V našem testu letních pneumatik 2023 vám poradíme, jak vybrat letní pneu a pomůžeme se vám vyznat v jejich označení. Také jsme pro vás připravili porovnání různých značek a modelů v kategorii R15, R16 a R17. Nejlepší hodnocení od nás získává Goodyear EfficientGrip Performance.

Nejlepší R15

Skvělé pneumatiky, jejichž hlavním klady jsou výborné jízdní vlastnosti na suchu i na mokru, nízká hlučnost a dobrá úspora paliva.

Nejlepší R16

Tento model si výborně poradí s mokrou silnicí. Pneu R16 nízkou hlučnost a mezi zákazníky i odbornými testy dosahují perfektního hodnocení.

Nejlepší R17

Tyto úsporné a tiché pneumatiky nabídnou vynikající jízdní vlastnosti v kombinaci s dlouhou životností. Jedná se o vysoce bezpečné provedení.

Test letních pneumatik R15

Srovnali jsme nejlepší letní pneumatiky R15 pro rok 2023. Podívejte se na naše výsledky a najděte si tu správnou pneumatiku pro váš vůz. Porovnali jsme jejich výkon v různých podmínkách. Níže se podívejte, které pneumatiky R15 získaly nejvyšší hodnocení.

Test letních pneumatik R16

Hledáte kvalitní letní pneu vnitřního průměru R16 pro vaše auto? Naše redakce testovala nejlepší letní modely na trhu a srovnala jejich výkon v různých podmínkách. Podívejte se na naše výsledky a vyberte si tu nejlepší pneumatiku R16 pro váš vůz.

Vnitřní průměr R16 Označení modelu Naše hodnocení
TOP 6 letních
pneumatik R16
1. Matador MP47 Hectorra 3 225/45 R17 91Y testyVítěz testuTestado.cz Nokian WetProof 94 % Porovnat ceny
Recenze
2. testy Michelin Primacy 4 205/55 R16 94 V Michelin Primacy 4

93 %

Porovnat ceny
Recenze
3. letní pneumatiky Bridgestone Turanza T005 205-55 R16 91V Bridgestone Turanza

90 %

Porovnat ceny
Recenze
4. recenze Nexen N'Blue HD Plus 215/60 R16 95H Nexen N’Blue HD Plus

89 %

Porovnat ceny
Recenze
5. recenze Barum Vanis 2 205/65 R16 102T Barum Vanis 2

76 %

Porovnat ceny
Recenze
6. Barum Bravuris 5HM 205/55 R16 91V testy Barum Bravuris 5HM 75 % Porovnat ceny

Test letních pneumatik R17

Pokud potřebujete letní pneumatiku R17 pro své auto, naše porovnávací tabulka vám bude užitečným vodítkem při výběru. Testovali jsme nejlepší modely R17 na trhu a vybrali ty nejlepší.

Nejprodávanější letní pneumatiky

Jak vybrat letní pneumatiky

Při nákupu letních pneumatik je nejdůležitější vybrat správnou velikost. Kompatibilní rozměry s vaším automobilem najdete v technickém průkazu nebo v osvědčení o registraci vozidla. Mnohdy se nejedná o jedno číslo, ale o rozpětí více hodnot. V nákupu tedy nejste tak moc limitováni.

Hned poté si všímejte jízdních vlastností. Letní pneu určují, jak se bude vůz chovat v různých podmínkách, například na suché či mokré silnici. Rovněž mají zásadní vliv na bezpečnost, ale také na spotřebu paliva či hlučnost auta.

recenze letních gum

Značení pneumatik

Každá letní guma má ve svém názvu kromě výrobce a konkrétního typu také celou řadu písmen a číslic. Z nich lze vyčíst mnoho informací o velikosti i dalších vlastnostech. Stačí vědět, co která hodnota znamená.

Pro vysvětlení si vezmeme například název pneumatiky Nokian iLine 205/55 R16 91H. „Nokian“ je výrobce a „iLine“ značí konkrétní řadu s podobnými vlastnostmi. Každá série se zpravidla vyrábí pro více druhů vozů. O tom, na jaké auto pneumatiky padnou, hovoří právě zbývající označení – v našem případě tedy „205/55 R16 91H“.

Číslo údaje V našem příkladu Význam
1. 205 Šířka pneumatiky v milimetrech
2. 55 Boční profil pneumatiky v procentech
3. R Konstrukce pneumatiky
4. 16 Vnitřní průměr pneumatiky v palcích
5. 91 Nosnostní index
6. H Rychlostní index

Tyto základní parametry jsou uvedené na každé pneumatice. Někdy se mohou i nemusí vyskytnout další značky. Podle nich poznáte, zda mají dané letní pneumatiky nějaké speciální zaměření. Tím je například:

  • TL ­(Tubeless) – bezdušová pneumatika
  • TT (Tubetype – dušový typ (využívá se u motocyklů)
  • RF (Reinforced) – pneumatika s vyšším indexem nosnosti díky zesílené kostře
  • XL (Extra Load) – novější název pro pneumatiku s vyšším indexem nosnosti
  • M+S (Mud + Snow)  – povinné označení zimní pneumatiky (do mokra i sněhu)
  • POR (Professional Off-Road)– namísto M+S, u offroad pneumatik označuje nadstandardní výkon v terénu
  • 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), Alpský symbol“ – pneumatika v souladu s předpisy UNECE platné v EU a dalších zemích
  • FR, MFS – ochrana ráfku
  • C – typ pro užitková vozidla
  • A/S (All Season) – celoroční pneumatiky
  • A/T (All Terain) – do každého terénu
  • M/T (Mud Terrain) – speciálně pro terénní ježdění
  • HP (High Performance) – výkonné pneumatiky
  • UHP (Ultra High Performance) – velmi výkonné pneumatiky
  • DOT– čas výroby

DOT systém značení výroby se skládá ze čtyř čísel. První dvě cifry udávají týden a další dvě rok zhotovení. Například pneumatiky 1121 byly vyrobené 11. týden v roce 2021. Při správném skladování se i pět let staré pneumatiky považují za nové a zachovávají si všechny své vlastnosti.

parametry zimní pneumatikyŠířka pneumatiky

Tento parametr je poměrně jasný. Šířka pneumatiky letní se měří na běhounu neboli části, která přichází do kontaktu s vozovkou. Udává se v milimetrech.

Nelze říct, zda je lepší širší nebo užší pneumatika. Každé provedení má jiné výhody. Větší rozměr nabídne lepší komfort i jízdní vlastnosti a kratší brzdnou dráhu.

Užší provedení si zase lépe poradí s jízdou na mokru, protože spolehlivěji předchází aquaplaningu (ztráta kontaktu mezi pneumatikou a vozovkou kvůli nahromaděné vodě pod koly; auto se pak stává neovladatelné). Také má menší hlučnost a valivý odpor, tudíž i nižší spotřebu paliva.

Boční profil pneumatiky

Tato hodnota se neudává v jednotkách délky, ale v procentech. Jedná se o poměr mezi výškou pláště vůči šířce. Závisí tedy na předchozí zmíněné hodnotě a na tom, jak je guma tlustá.

Vnitřní průměr pneumatiky

Písmeno prozatím přeskočíme, protože nic nevypovídá o velikosti pneumatiky, a podíváme se na následující číslo. To je poslední hodnotou rozměrů a určuje vnitřní průměr. Jednotka je opět jiná – udává se v palcích (palec = 2,54 cm). Vnitřní průměr pneumatiky musí být shodný s vnitřním průměrem ráfku.

Konstrukce pneumatiky

Mezi parametry bočního profilu a vnitřního průměru najdete údaj, který hovoří o tom, jak jsou pneumatiky vyrobené. U osobních automobilů se setkáte zpravidla s označením „R“. Většina řidičů tedy nemusí tento parametr vůbec řešit. Přesto je dobré znát nabízené možnosti, protože konstrukce ovlivňuje jízdní vlastnosti, životnost, provozní náklady i další parametry. Celkem existují tři typy:

  • Radiální konstrukce
  • Diagonální konstrukce
  • Superelastická konstrukce

Radiální

Klady
  • Nižší spotřeba paliva
  • Lepší přilnavost
  • Menší zahřívání
  • Odolnější proti průrazu
  • Vyšší jízdní komfort při vyšších rychlostech
Zápory
  • Menší jízdní komfort při nižších rychlostech
  • Menší jízdní komfort v terénu
  • Horší samočistící schopnost
  • Hůře zvládají těžký náklad

Radiální pneumatiky v sobě mají vložené potahy z textilního materiálu či z oceli, které se táhnou od patky přes běhoun. Ke středové čáře běhounu zujímají přibližně pravý úhel. Setkáte se s nimi u běžných osobních automobilů. Všechny pneumatiky v našem testu mají radiální konstrukci.

Diagonální

Klady
  • Vyšší jízdní komfort v terénu
  • Lepší samočistící schopnost
  • Lépe zvládají těžký náklad
  • Vyšší jízdní komfort při nižších rychlostech
Zápory
  • Nižší jízdní komfort při vyšších rychlostech
  • Vyšší spotřeba paliva
  • Horší přilnavost
  • Náchylnější k zahřívání
  • Méně odolné proti průrazu

Diagonální pneumatiky se skládají z vrstev gumy, mezi kterými najdete textilní potah, nejčastěji nylon. Ten je zde uložený v úhlech přibližně 30 až 40 stupňů vůči patce. Vůči sobě jednotlivá patra vláken zaujímají protilehlé úhly. Díky vyšší nosnosti a lepšímu přizpůsobení nižším rychlostem se využívají například u strojů v přístavech či terminálech.

Superelastické

Poslední typ není pneumatický – tyto gumy nedisponují vzduchovou výplní. Jedná se o celistvou vrstvu materiálu. Superelastické provedení se vyznačuje velkou odolností, stabilitou, bezúdržbovostí a schopností ustát velkou zátěž. Hodí se především pro pomalý pohyb. To ho předurčuje k použití u vysokozdvižných vozíků a dalších strojů pro transport nákladu.

Nosnostní index

Nosnostní index se také někdy nazývá jako zátěžový index. Jak je již z názvu zřejmé, tento parametr říká, jaké maximální zatížení je pneumatika schopná zvládnout. Největší povolenou nosnost byste nikdy neměli překročit. Vhodný typ najdete v technickém průkazu označený jako LI (load index) nebo NI (nosnostní index).

tabulka nosnostní index

Na jednu pneumatiku připadá zhruba 20 % až 30 % hmotnosti vozu dle jeho vyvážení a stylu jízdy. Výrobci s tímto počítají a zároveň nechávají v nosnostním indexu rezervu pro pasažéry i větší náklad.

Pokud však víte, že budete často vozit nadprůměrnou zátěž, volte vyšší hodnotu. S větším indexem, než jaký doporučuje výrobce, je možné bezpečně a bez problémů jezdit. V některých výjimečných situacích však může výraznější odchylka mírně zhoršovat jízdní vlastnosti.

Index nosnosti se udává číslem. Čím je tento údaj vyšší, tím větší je i nosnost letních gum. Daná cifra je sama skutečně jen indexem. Např. 95 neznamená 95 kg. Konkrétní údaj si musíte dohledat v tabulce. Pro představu jsme pro vás připravili přehled těch nejčastějších hodnot (viz. naše tabulka výše). Pokud narazíte na číslo, které zde není, bude nosnost odpovídat zhruba rozmezí mezi dvěma nejbližšími hodnotami.

Letní pneu - test

Rychlostní index

Index rychlosti pneumatik říká, jakou největší rychlostí je možné s danou pneumatikou jet. Doporučený parametr odpovídající vlastnostem vozu najdete v technickém průkazu. Lze však bez problémů pořídit i typ s vyšším nebo nižším indexem.

V případě nižšího však mějte tento údaj na paměti a nepřekračujte ho. Obvykle se není čeho bát – limit bývá poměrně vysoký a při běžné jízdě se k němu u většiny letních gum nepřiblížíte.

Index rychlosti se značí písmenem. Čím výše v abecedním pořadí bude, tím vyšší rychlostí můžete s gumou uhánět. Výjimkou je zde písmeno H. To se pomyslně nachází mezi U a V. Dle jednoduché tabulky si snadno zjistíte, co jaký index znamená.

  • L: 120 km/hod
  • M: 130 km/hod
  • N: 140 km/hod
  • P: 150 km/hod
  • Q: 160 km/hod
  • R: 170 km/hod
  • S: 180 km/hod
  • T: 190 km/hod
  • U: 200 km/hod
  • H: 210 km/hod
  • V: 240 km/hod
  • W: 270 km/hod
  • Y: 300 km/hod
  • ZR: >300 km/hod

energetický štítek pneumatik Hankook K117 S1 Evo2Energetický štítek

Kromě velikosti hrají samozřejmě velkou roli také parametry, které vypovídají o chování daných pneumatik a jejich jízdních vlastnostech.

Tyto údaje najdete uvedené na energetickém štítku. Ten má vizuálně stejné provedení, jaké znáte například u kuchyňských spotřebičů. Jak takový štítek vypadá se můžete podívat.

Spotřeba paliva

Pro někoho možná bude překvapivá informace, že pneumatiky mají vliv na spotřebu paliva. Za ovlivnění toho, kolik bude vaše auto „žrát“, je zodpovědný takzvaný valivý odpor. Čím je jeho hodnota menší, tím méně musí vůz vynaložit energie na pohyb vpřed a tím méně spotřebuje pohonných hmot.

Konkrétními naměřenými hodnotami při odborných testech se zabývat nemusíte. Pro porovnání stačí nahlédnout do energetického štítku. V něm najdete tento parametr uvedený pomocí jednoho ze dvou barevných pruhů od zelené přes žlutou a oranžovou až po červenou. Hodnotící rozmezí se pohybuje od A do G. Zelené hodnoty a písmena na začátku abecedy značí lepší výsledky a vyšší úspornost.

Přilnavost

Přilnavost nám říká, jak stabilně drží letní pneumatiky na silnici při zatáčení a na jak krátké dráze dokáží zabrzdit. Jedná se tudíž o velmi podstatný parametr, který byste rozhodně neměli zanedbávat. Má zásadní vliv na bezpečnost jízdy a ovladatelnost vozu.

Přilnavost na mokru je druhým parametrem, který najdete na energetickém štítku značený barevnými pruhy. Rozdíl mezi nejlepší hodnotou A a nejhorší G může být až 30 % brzdné dráhy.

Hlučnost

Hlučnost se již na energetickém štítku neznačí pomocí barevných pruhů. Tento údaj najdete u symbolu amplionu se třemi zvukovými vlnami, který vyjadřuje 3 třídy hlučnosti. Čím více je těchto symbolů zvýrazněno, tím je pneumatika hlasitější/hlučnější. Samozřejmě se můžete řídit i klasickým počtem decibelů (dB). Ten se pohybuje od 65 po více jak 75 dB.

Dezén/vzorek

Dezénem se nazývá vzorek pneumatik. Na rozložení jednotlivých pruhů, pásů a drážek závisí mnohé vlastnosti gum, jako je například schopnost odvodu vody od kola nebo výše zmíněné údaje na energetickém štítku.

Typy dezénu

Ačkoliv má každá pneumatika jiný vzorek, podle základní symetrie můžeme letní gumy rozdělit na několik typů:

  • Symetrický dezén: levné provedení, výhodou je, že tyto letní gumy můžete libovolně prohazovat.
  • Směrový dezén: podobné symetrickému, jen se šípovým tvarem. Tyto pneumatiky mají velký záběr a snadno odvádějí vodu. Více se používají u zimních než letních typů. Je nutné dodržet nasazení po směru otáčení.
  • Asymetrický dezén: vnitřní a vnější strana je zde odlišná. Stejně jako směrové provedení má tento typ dobrý záběr a spolehlivý odvod vody. Také skvěle sedí v zatáčkách. Je nutné dávat pozor na umístění na správnou stranu vozu.

Typy dezénu letních pneu na automobil

Hloubka dezénu

Tvarování dezénu plní svou funkci jen tehdy, pokud má dostatečnou hloubku. Pravidelným ježděním se horní vrstvy pneumatik nevyhnutelně opotřebovávají a obrušují. Důležité je, aby tento proces byl rovnoměrný. Plusem také je, pokud mají letní gumy takové zpracování, které jim poskytne dlouhou životnost. To ovšem nesmí být na úkor jízdních vlastností.

Hloubka dezénu se dá změřit několika způsoby. Nejjednodušší je se orientovat podle speciálního znaku opotřebení. Ten pokud zůstává viditelný, jsou gumy na léto v dobrém stavu. Až bude úplně sjetý a ztratí čitelnost, měli byste je vyměnit.

Značení však bývá přítomné spíše na prémiových modelech. U levnějších typů, které tento ukazatel nemají, se budete muset řídit podle skutečné hloubky vzoru. Ta by měla být u letních pneumatik více než 1,6 mm.

výměna na letní gumyKdy přezout na letní gumy?

Od kdy letní pneu? V České republice je dle zákona povinné používat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března v situacích, kdy se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, námrazy nebo ledu. Řidiči by měli dle počasí a předpovědi předvídat, že k takové situaci může dojít a v případě odpovídajícího počasí přezout letní gumy na zimní.

Po 31. březnu můžete tudíž používat letní pneumatiky až do začátku listopadu. V zimní době to nedoporučujeme ani za hezkého počasí nejen kvůli nepředvídatelnosti mrazů, ale také kvůli pojišťovnám, které tento faktor v případě nehody velmi často berou za směrodatný.

Člověk by si mohl říct, že bude celoročně jezdit v zimních gumách, když existuje stanovaná doba, kdy musíte používat zimní pneumatiky, ale není přikázáno, kdy přezout na letní. Výměna má však své opodstatnění. Letní typ si daleko lépe poradí s vyššími teplotami. Kromě lepších jízdních vlastností bude pro mnoho lidí motivací k výměně gum také úspornost. Méně členitý a výrazný dezén letních pneumatik má za následek zpravidla nižší spotřebu paliva.

Co vás také zajímá…

Co znamená dojezdová pneumatika?

Dojezdová pneumatika, někdy také rezervní pneumatika, je pneumatika, kterou má většina automobilů jako součást výbavy. Jedná se o pneumatiku menšího rozměru (aby byla co nejmenší a nejlehčí a mohla být snadno uložena v automobilu), jež slouží jako dočasná náhrada za poškozenou pneumatiku. Rezervní pneumatika je navržena tak, aby řidiče dostala do nejbližšího servisu, kde může být poškozená pneumatika opravena nebo vyměněna.

Jelikož mají tyto pneumatiky omezený dojezd a omezenou rychlost, nejsou vhodné pro delší jízdu. Použití dojezdové pneumatiky by mělo být pouze dočasné řešení a měla by být co nejdříve nahrazena plnohodnotnou pneumatikou.

Co je protektorovaná pneumatika?

Protektorovaná pneumatika je taková pneumatika, která řidičům umožní prodloužení životnosti ojeté pneumatiky. Tímto způsobem se z odpadu stane recyklovaný produkt pro další využití. Hodí se dodat, že takto regenerované pneumatiky jsou obvykle levnější než nové pneumatiky. Mohou být užitečné pro řidiče, kteří hledají zejména ekonomickou alternativu k nákupu nových pneumatik. Protektorované pneumatiky však mohou mít omezenou kvalitu a výkon, čímž mohou být méně spolehlivé než nové pneumatiky. Mohou mít dokonce omezenou záruku.

Zdroje informací:

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/desatero-pro-zajemce-o-protektorovane-pneumatiky.A_1999M215Y02A
https://www.garaz.cz/clanek/vyber-letni-pneumatiky-21003712
https://www.autozive.cz/v-cem-jsou-odlisne-zimni-a-letni-pneumatiky/
https://www.bestdrive.cz/blog/jak-na-letni-pneumatiky.html

Nejoblíbenější pneumatiky na léto podle uživatelů Heureky

Sdílejte článek

Ohodnoťte článek

Celkové hodnocení: 4.9 (424 hlasů)

Autor článku

Katka Muchová
Katka Muchová

Profesně napůl redaktorka, napůl výcvikářka psů. Ve volném čase milovnice fotografování, umění, nových technologií a brouzdání po internetu, kde hledám informace o společenském dění a zajímavé produkty. Baví mě testování různých vychytávek a ráda s jejich výběrem pomáhám ostatním. Facebook redaktorky.

Podobné články

Diskuse u článku

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odeslat komentář