Ne každý chce či potřebuje koloběžku za mnoho desítek tisíc, ale snad každý chce za své peníze – ať už jakékoli – dostat co nejlepší možnou kvalitu. Pokud jste ochotni do elektrické koloběžky investovat něco přes deset či jedenáct tisíc Kč, otevírá se vám poměrně slušný sortiment. Který model si vybrat, abyste ze své investice vytěžili maximum?
V dnešní recenzi se podrobně podíváme na elektrickou koloběžku Kugoo Kirin M4, která by mohla být velice žhavým kandidátem na přesouvadlo s nejlepším poměrem ceny a kvality v rámci své kategorie. Čínský výrobce Kugoo je ostatně již více než dobře zavedenou světovou značkou se spoustou es v rukávu a zásahů do černého. Už nyní vám přitom můžeme prozradit, že Kirin M4 rozhodně nebude černou ovcí v rodině.
Hodnocení elektrokoloběžky Kugoo Kirin M4
Skvělá
Elektrická koloběžka se sedátkem, která nabízí naprosto fantastický poměr ceny a výkonu a může se stát skvělým dopravním prostředkem do města i přiměřeného terénu.
- Vynikající poměr cena/kvalita
- Rychlost až 45 km/h
- Velmi vysoký výkon 500 W
- Vhodná i do terénu
- Komfortní sedátko
- Dojezd až 45 km
- Kvalitní zpracování a nosnost 150 kg
- Bez aplikace
Konstrukce a zpracování – 8/10
Elektrická koloběžka Kugoo Kirin M4 patří již mezi modely, které přicházejí s trochu robustnějším vzhledem. Srovnatelná je v tomto směru například s další obdobnou a populární koloběžkou Engwee Y600, která je ale o něco dražší. Kirin M4 budí dojem, že zvládne nejen nejúhlednější cyklostezky a povrchy, ale dá se s ní pustit i na poněkud horší podklad nebo lehčí terén. Není to přitom jen dojem.
Koloběžka má poctivé odpružení na přední vidlici, které lze ještě nastavit podle potřeby, a hydraulické tlumiče zadního kola. Je vidět, že není zpracovaná z laciných plastů, ale má poněkud odolnější konstrukci. To se odráží i na nosnosti, která činí skvělých 150 kg, ale i na hmotnosti, která je taky poněkud vyšší, a to 23,2 kg. Koloběžka má taky 10palcové nafukovací pneumatiky, které jsou poměrně široké a nesou off-road vzorek.
Z toho všeho je patrné, že koloběžka je stavěná pro univerzálnější použití a představuje jakýsi ekvivalent trekového kola, takže se s ní můžete směle vydat i mimo město. Koloběžku je taky možné složit, pak se snadno vejde do kufru nebo ji můžete na krátkou vzdálenost přenést v ruce. Sklopná jsou i samotná řídítka, což ušetří někdy dost užitečných pár cm na šířku. V rozloženém stavu má koloběžka rozměry 115 × 120 × 56 cm.
Celkový dojem ze zpracování koloběžky je velmi dobrý, pokud vám nevadí lehce vyšší hmotnost, která však má své opodstatnění. Přesto mohou nadšení trochu pokazit některé detaily. Například je to nepříliš elegantně zvládnutá organizace kabelů, které skoro všude nevzhledně vyčuhují. Bez kabelů to samozřejmě nejde, ale některé koloběžky s nimi rozhodně umí pracovat elegantněji.
Baterie a výdrž – 7,5/10
Pokud jde o baterii a výdrž, tak se Kugoo Kirin M4 pohybuje spíše v pásmu průměru v rámci své relace. Kapacita lithiové baterie je 11 000 mAh. Tato hodnota není kdovíjak působivá, ale přesto se můžete těšit na to, že vás koloběžka za optimálních okolností doveze i na vzdálenost cca 45 km.
Samozřejmě, že pokud popustíte koloběžce uzdu a budete si chtít užívat maximální rychlost, bude dojezd kratší, ale pořád se pravděpodobně dostanete přes 30 km (záleží pochopitelně i na tělesné hmotnosti, povrchu, větru a dalších faktorech). V každém případě potěší, že baterie udrží vysokou rychlost, i když už je daleko za půlkou zbývající kapacity.
Velkou výhodou, za kterou si Kirin zaslouží alespoň půl bodíku nahoru, je vysoké napětí baterie (48 V) a řídící jednotka poskytující napětí 42 až 54,6 V. Napětí je vyšší než u většiny konkurence – a na výkonnosti koloběžky je to znát. Koloběžka si poměrně velmi dobře vede i při stoupání a hladce zvládne až cca 20 % svahy. Zajímavá je přítomnost rekuperace, která umožní poněkud efektivnější využití baterie, přestože při běžném použití nejde o nic radikálního.
Obecně se dá říct, že Kugoo Kirin M4 nabízí i v otázce výdrže velmi dobré schopnosti, které se pohybují v rovině alespoň lehkého nadprůměru. Doba nabíjení kolem 6 hodin je taky hodně solidní.
Výkon a rychlost – 9/10
Kugoo Kirin M4 působí v rámci své relace jako mírné zjevení, protože při ceně kolem 11 000 Kč by málokdo očekával tak štědrou porci výkonu a tak řízný jízdní projev. Kirin M4 disponuje elektromotorem o výkonu parádních 500 W. Většina cenově srovnatelných elektrických koloběžek populárních značek, jako je Xiaomi, Sencor nebo třeba Ninebot nabídne spíše 400 nebo jen 350 W. Ne že by Kirin M4 nenašel v tomto směru ve své třídě žádnou konkurenci, ale rozhodně patří na horní příčky nabídky.
Mimořádně poctivý výkon se projevuje na jízdních vlastnostech i na rychlosti a akceleraci. Koloběžka umí velmi svižně přejít do vysokých otáček a má tři rychlostní stupně, které se zobrazují na displeji. První rychlostní stupeň je vhodný do pěších a frekventovaných zón, druhý běžnou jízdu (kolem 25 km/h), třetí stupeň vás však vystřelí k rychlosti cca 45 km/h. Rychlost se pak ovládá pomocí „plynové“ páčky nad pravou brzdou. Páčka je při jízdě umístěna tak, že se poměrně velmi dobře a pohodlně drží a ovládá.
Je na místě upozornit, že začátečníci by měli být opatrní, protože koloběžka už opravdu slušně uhání – navíc si rychlost udrží i při mírném stoupání, za což vděčí právě silnému motoru. Díky němu si počíná obecně velmi sebejistě a dokáže předjet velkou část srovnatelné konkurence (tedy dostupnějších koloběžek). Zároveň můžete bez újmy projet kdejaký hrbol na silnici nebo i nějaký ten terén, trávu apod.
Ve vyšších rychlostech nebo v náročnějším terénu určitě oceníte i dvojici výkonných kotoučových brzd. Zpočátku jdou zmáčknout poněkud ztuha, ale postupně trochu povolí. Jízda na Kirin M4 je tedy zábavná, velmi svižná a dynamická.
Vybavení a ovládání – 7/10
Pojďme se ještě podívat na zoubek ovládacím prvkům a vybavení elektrické koloběžky Kugoo Kirin M4. Začněme přitom od řídítek. Zde se nacházejí dvě již zmíněné diskové brzdy. Na levé straně řídítek se nachází ovládací panel, kde jsou dvě výrazná tlačítka. Zelené pro klakson a červené, které zapíná osvětlení.
Koloběžka má přední světlo, ale taky zadní světlo a LED osvětlení stojné desky, které se aktivuje zároveň s ostatními a nejde vypnout, což by mohlo někomu vadit. Ani přední osvětlení není řešené úplně ideálně, protože sklon je nastavený poněkud nízko a nejde příliš dobře upravit kvůli nízkému rozsahu pohybu světlometu.
Hlavním ovládací panel se nachází na pravém řídítku. Kromě jsou na něm dvě tlačítka a již zmíněná rychlostní páčka. Pomocí tlačítka MODE vybíráte ze tří rychlostních stupňů. Aktuální režim vidíte na displeji stejně jako rychlost, stav baterie, najeté kilometry. Na displeji lze zvolit i některá další zobrazení či nastavit některé změny.
Displej je jednoduchý, barevný a dobře přehledný, ale mohl by mít poněkud vyšší jas, protože na velmi ostrém slunci nemusí být vždy tak snadno čitelný.
Speciální zmínku si pak určitě zaslouží vybavení v podobě výškově nastavitelného sedátka. Kugoo Kirin M4 má poměrně masivní a komfortně širokou stojnou desku, na které je pro tento zlepšovák dost místa. Na delších výletech nebo třeba při cestách do práce či z práce, kdy si chcete odpočinout, ho možná oceníte. Nicméně jde samozřejmě o odnímatelný sedák, takže ho nemusíte vláčet, pokud vám toto řešení nevyhovuje. Nicméně pokud se sháníte právě po koloběžce se sedátkem, Kirin M4 může být v dané relaci jasný TOP.
Koloběžka má i přední a zadní blatníky, abyste do cíle dorazili čistí i za špatného počasí, a ne zrovna extrémně stabilní stojánek na zadním kole. Když pomineme sedlo, je Kirin M4 z hlediska vybavení spíše šedivý průměr. Nenabízí spárování s chytrou aplikací ani jiné zvláštní výhody. V obecné rovině jde však o ryze nadprůměrnou až vynikající koloběžku, jejíž pořízení lze rozhodně doporučit zcela s čistým svědomím a všemi deseti.
Diskuze a zkušenosti