Elektrická koloběžka Lamax eCruiser SC30 je skvělý dopravní prostředek pro cesty do zaměstnání nebo do školy. Rychlostí 25 km/h hravě prokličkujete nejen dopravní zácpy ve městě, ale díky dojezdu 50 km můžete vyrazit i do vedlejší obce. Komfortní jízdě pomáhá silný elektromotor o výkonu 400 W, odpružení předního i zadního kola a široká řídítka, která dobře padnou do ruky.
Obsah balení
Elektrická koloběžka Lamax eCruiser SC30 je lehce rozložená, aby se dobře vešla do krabice z tvrdého kartonu.
Nemusíte se obávat nějakého složitého sestavování. V krabici najdete vše, co je potřebné k rychlému složení koloběžky. Kromě samotného stroje najdete v balení návod k obsluze v několika jazycích včetně českého, nabíjecí adaptér do elektrické sítě 230 V, ale také nářadí a spojovací materiál potřebný k sestavení koloběžky.
Sestavit koloběžku zabere jen pár minut a zvládne to i naprostý laik. Celý postup je popsaný v návodu k obsluze. Pouze propojíte jeden elektrický svazek a nasadíte řídítka na řídící tyč, kde je zafixujete pomocí čtyř šroubů. Následně zkontrolujete zda jsou dostatečně nahuštěné pneumatiky, nabijete baterii a můžete vyrazit na cestu.
Konstrukce a design – 8/10
Modro černá barevná kombinace, líbivý design a kvalitní zpracování. To jsou tradiční prvky, díky kterým na první pohled poznáte, že před vámi stojí výrobek od firmy Lamax. Elektrická koloběžka eCruiser SC30 má kompaktní rozměry 113 × 53 × 123 cm (délka, šířka, výška) a ačkoliv na to na první pohled nevypadá, tak uveze jezdce o hmotnosti až 120 kg. Je vidět, že výrobce použil ke konstrukci stroje kvalitní materiály s vysokou pevností, aniž by to bylo znát na celkové hmotnosti koloběžky, která je pouze 16 kg.
Rozměr nášlapné desky 56 × 14,5 cm (délka, šířka) je v porovnání s jinými koloběžkami průměrná hodnota a pohodlnou pozici nohou si na desce najde téměř každý jezdec. Povrch nášlapu je pogumovaný, aby z něj nohy nesklouzly. Pod nášlapnou deskou je zabudovaná Lithium-iontová baterie s kapacitou 36 V / 15 Ah (540 Wh). Ta svou energií zásobuje motor o výkonu 400 W, který je zabudovaný v předním kole koloběžky a dokáže stroj dovézt do vzdálenosti až 50 km. Tento maximální dojezd koloběžky je nutné brát hodně s rezervou. Měřený je při splnění takzvaných ideálních podmínek, což je bezvětří, hmotnost jezdce menší než 70 kg, rovná silnice a bez plného výkonu.
Obě kola jsou odpružená a jsou obutá do 10palcových vzduchem plněných pneumatik s extra vyztuženým pláštěm odolným proti defektům. O zastavení koloběžky se stará kotoučová brzda na zadním kole, která spolupracuje s elektronickou brzdou v kole předním. Díky tomu koloběžka eCruiser SC30 zastaví na velmi krátké vzdálenosti i když je rozjetá na svou maximální rychlost 25 km/h. Brzdy v obou kolech se ovládají jednou společnou páčkou na řídítkách.
Řídítka díky výšce 123 cm a šířce 53 cm dobře padnou do ruky a nejsou na nich žádné zbytečné prvky, které by jezdce za jízdy rozptylovaly. Na levé straně řídítek najdete malý zvonek, brzdovou páčku a karabinku, která slouží k jejich zajištění při sklopení k zadnímu blatníku. Na pravé straně je pouze páčka akcelerátoru.
Veškeré důležité informace ukazuje malý displej uprostřed řídítek. Jezdec má přehled o rychlosti koloběžky, dále vidí stav nabití baterie, kontrolku, zda má rozsvícená světla a jaký má nastavený jízdní režim. Nastavení jízdního režimu je prakticky jediná věc, kterou můžete na koloběžce nastavit. K dispozici máte čtyři jízdní režimy. Režim chůze, kdy se koloběžka posunuje doslova krokem, dále režim ECO – 10 km/h, režim D – 20 km/h a režim S – 25 km/h.
Každý jezdec si tedy může zvolit jakou maximální rychlostí jeho koloběžka pojede. Myslím, že většina jezdců bude mít stále nastavený režim S, aby se jeho stroj pohyboval co nejrychleji. Jen je potřeba myslet na to, že rychlost koloběžky má velký vliv na celkový dojezd. Pokud budete mít před sebou delší cestu, budete se muset smířit s tím, že pojedete pomaleji. Když však na delší cestu vyrazíte, můžete využít funkci tempomat.
Dobré je, že stále máte před sebou displej, kde vidíte stav nabití baterie a podle toho můžete kdykoliv během cesty regulovat rychlost koloběžky. Stačí pouze krátce stisknout malé tlačítko pod displejem, které zároveň slouží k zapínání koloběžky a k ovládání světlometů.
Světlomet má koloběžka Lamax eCruiser SC30 jeden bílý, zabudovaný v přední části konzole s displejem a dále červený na zadním blatníku, který při brzdění bliká.
Na koloběžce se mi líbí jednoduché ovládání, kompaktní rozměry a její malá hmotnost. Svým výkonem motorem je vhodná spíše do městského provozu, kde nebudete zdolávat velké kopce, ale potřebujete se rychle přemístit z bodu A do bodu B. Navíc, pokud se vám do cesty připletou například schody, bude se vám velmi hodit možnost sklopit řídítka, která potom slouží jako madlo, za které koloběžku uchopíte a schody vyběhnete.
Stačí uvolnit pojistku sklápěcího mechanismu a pomocí bytelného kloubu sklopit řídítka směrem k zadnímu kolu koloběžky. Celá operace vám zabere pár vteřin. Sklopení řídítek můžete využít také při přepravě koloběžky v zavazadlovém prostoru automobilu nebo při uskladnění stroje v době, kdy jej nepoužíváte.
Celkově se mi na elektrické koloběžce Lamax eCruiser SC30 líbí její kvalitní konstrukce promyšlená do posledního detailu. Všechny elektrické kabely a bovden brzdového lanka jsou při průchodu do útrob stroje chráněny gumovou průchodkou. Blatníky, které přesně kopírují kola koloběžky, jsou pevné a dobře chrání jezdce před nečistotami odlétávajícími od kol.
Na levé straně nášlapné desky je malý stojánek, který po sklopení koloběžku dobře podpírá. Celkový dobrý dojem ze zpracování koloběžky jen trochu kazí šrouby držící zadní kyvné rameno koloběžky, které jsou již mírně rezavé. Testovaná koloběžka měla najeto pouze 6 km, tak mě drobná koroze na povrchu šroubů trochu překvapila. Sice to má vliv pouze na vzhled, ale škoda, že výrobce nepoužil spojovací materiál s nějakou povrchovou úpravou.
Fandové chytrých aplikací uvítají možnost propojit koloběžku s mobilním telefonem pomocí rozhraní Bluetooth. Potřebujete k tomu pouze nainstalovat do mobilního telefonu aplikaci Tuya Smart. V mobilní aplikaci poté můžete například nastavovat jízdní režimy koloběžky, ale můžete koloběžku také uzamknout nebo si nahrát trasu celé jízdy do mapového podkladu.
Rychlost, dojezd a jízdní vlastnosti – 7,5/10
Elektrická koloběžka Lamax eCruiser SC30 vyniká jednoduchým ovládáním. Jakmile nabijete baterii do plné kapacity, což trvá přibližně 6 až 8 hodin, můžete okamžitě vyrazit na cestu. Displej koloběžky je dobře viditelný, jezdec má stále přehled, jakou rychlostí jede a jaký je stav nabití baterie. Aby se koloběžka dala do pohybu, tak je nutné se lehce odrazit, což je standardní postup jako u jiných elektrokoloběžek. Pokud se budete chtít rozjíždět z místa bez potřeby se odrazit, můžete si tuto funkci zapnout pomocí mobilní aplikace Tuya Smart.
Koloběžka celkem příjemně zdolává drobné nerovnosti vozovky, aniž by se do řídítek přenášely nějaké nepříjemné vibrace. Samozřejmě, že pokud s koloběžkou vyrazíte na hrbolatou polní cestu, tak budete dosti vyklepaní. S tím je však potřeba počítat, protože pokud chcete často jezdit na horším povrchu vozovky, tak si rovnou vyberete jiný model. Lamax jich nabízí dostatek (například LAMAX eLander SA50) a toto je důležité promyslet již před koupí koloběžky.
Testovaný model koloběžky eCruiser SC30 je tedy vhodný vyloženě do městského provozu, kde bude málo kopců a pokud možno dobrá kvalita vozovky. Výkon motoru 400 W není připravený zdolávat velké kopce. Při testování jsem chtěl vyjet kopec se stoupáním 12 % a přibližně po 100 metrech jsem se plazil rychlostí 13 km/h. Jsem štíhlé postavy o hmotnosti 75 kg a ani si nechci představit, co by se dělo při maximálním dovoleném zatížení koloběžky, což je 120 kg.
Vtipné bylo, když jsem koloběžku obrátil zpět z kopce, abych ji zbytečně netrápil. Radar na kraji obce naměřil rychlost mého stroje 35 km/h, ale tachometr koloběžky za celou dobu víc jak 25 km/h neukázal. Je vidět, že i výrobce počítal s tím, že koloběžka Lamax eCruiser SC30 se bude kopcům vyhýbat, tak ji ani nenaučil větší rychlost naměřit.
Při jízdě na delší vzdálenost je potřeba počítat s tím, že kvalita povrchu vozovky, její převýšení a hmotnost jezdce, má velký vliv na celkový dojezd koloběžky. Myslím, že elektrokoloběžku s maximální rychlostí 25 km/h si však nebude pořizovat jezdec, který chce zdolávat extrémně dlouhé vzdálenosti.
Lamax eCruiser SC30 skvěle zvládá krátké přejezdy mezi obcemi a kličkování v ucpaných městských uličkách. Při testování jsem jezdil převážně na maximální výkon při nastaveném jízdním režimu S, což podstatně zkrátilo celkový dojezd koloběžky. Zajímavé bylo, že když jsem vyrazil na můj testovací kopec v momentě, kdy displej ukazoval pouze čtvrtinu nabití baterie, tak se rychlost koloběžky v kopci zpomalila až na 8 km/h. Znamená to, že s postupným vybíjením, baterie nezvládne zásobovat elektromotor energií tolik, aby dosáhl maximálního výkonu.
Výdrž baterie a dobíjení – 7,5/10
Baterie koloběžky Lamax eCruiser SC30 se vám odmění dlouhou výdrží, pokud nebudete trápit koloběžku stálou jízdou na maximální výkon a budete jezdit převážně po rovinatém terénu. Ideální je udržovat hodnotu jejího nabití nad 50 % kapacity. Pokud budete mít v plánu více přejezdů během jednoho dne, tak se vyplatí nabíječku vozit s sebou a koloběžku průběžně nabíjet.
Nabíjecí konektor je dobře přístupný na levé straně nášlapné desky a proti vniku nečistot je zakrytý gumovou krytkou. Nabíjecí adaptér signalizuje svitem červené diody, že koloběžku nabíjí. V momentě, kdy je koloběžka nabitá do plné kapacity, svítí dioda zeleně. Stav nabití lze kontrolovat zapnutím koloběžky a pohledem na displej. nebo pomocí aplikace v mobilním telefonu. Tam je přesně napsáno, na kolik procent je baterie nabitá.
Často se mi stalo, že před jízdou ukazovala baterie podstatně větší stupeň nabití, než po ukončení předchozí cesty. Jakoby se krátkým odpočinkem trochu vzpamatovala. Dobré je, že se energie vrací zpět do baterie také v momentě, kdy koloběžka brzdí. Výrobce udává, že rekuperace probíhá i při jízdě z kopce. Těžko říct jak hodně tato regenerace funguje, protože při jízdě z kopce koloběžka stále zrychlovala a brzdění motorem nebylo nijak cítit. Jakmile však zmáčknete brzdovou páčku, tak je citelně znát jak elektromotor brzdí.
Hodnocení elektrokoloběžky Lamax eCruiser SC30
Dobrá
Elektrická koloběžka Lamax eCruiser SC30 je skvělý dopravní prostředek do města, kde využijete jeho malé rozměry a jednoduché ovládání. Nejvíce jí vyhovuje rovinatý terén a díky odpružení obou kol zvládne i mírně hrbolatou cestu. Pokud budete kombinovat cestu po silnici a částečně MHD, tak využijete rychlé a jednoduché sklopení řídítek, což vám umožní uchopit koloběžku do ruky jako tašku. Vzhledem ke slabšímu výkonu motoru (400 W) je potřeba počítat s tím, že budete většinu cesty využívat maximální výkon koloběžky, což ale podstatně zkrátí celkový dojezd na jedno nabití baterie.
Výkon motoru: | 400 W |
Maximální rychlost: | 25 km/h |
Hmotnost koloběžky: | 16 kg |
Kapacita baterie: | 36V / 15Ah (540 Wh) |
Maximální nosnost: | 120 kg |
4 režimy rychlosti: | P: 6 km/h (režim chůze), E: 10 km/h, D: 20 km/h, S: 25 km/h |
- Jednoduché ovládání
- Bytelná konstrukce
- Jednoduché a rychlé složení
- Tempomat
- Nosnost až 120 kg
- Slabý výkon motoru
- Při plné výkonu a velkém zatížení rychle klesá kapacita baterie
Diskuze a zkušenosti