Společnost Sencor není na našem trhu žádný nováček. Kromě velké nabídky kuchyňských spotřebičů a různé další elektroniky se její portfolio rozšířilo také do světa elektromobility. My jsme pro vás vyzkoušeli elektrickou koloběžku Sencor Scooter X50, která nás překvapila nejen kvalitním a robustním zpracováním, ale i maximálním dojezdem 65 km. Navíc uveze i jezdce o hmotnosti až 120 kg a silný motor svým výkonem 800 W hravě zdolá stoupání 15°. Při jízdě na koloběžce nikdy nebudete sami, protože její skvělý design přitáhne pozornost okolí všude, kamkoliv se na ní vydáte.
Hodnocení elektrické koloběžky Sencor Scooter X50
Dobrá
Elektrická koloběžka Sencor SCOOTER X50 má pěkný design a díky své robustní konstrukci uveze jezdce o hmotnosti až 120 kg. Kola jsou dobře odpružena pomocí kyvných ramen, ale vzhledem k jejich průměru 10 palců se hodí spíše na cestu s pevným povrchem. Při její maximální rychlosti 25 km/h bych ji doporučil do městského provozu, nebo na kratší přejezdy do školy či do zaměstnání, kdy oceníte velkou výdrž baterie a budete ji dobíjet třeba jednou za týden.
Hmotnost: | 25 kg |
Dojezd: | až 65 km |
Maximální zatížení: | 120 kg |
Výkon motoru: | 800 W |
Rozměry rozložená / složená: | 123 × 65 × 135 cm / 123 × 65 × 52 cm |
Tempomat: | Ano |
- Hezký design
- Velká nosnost
- Kvalitní a robustní konstrukce
- Velká výdrž baterie / dojezd
- Jednoduché ovládání
- Tempomat
- Kvalitní osvětlení za snížené viditelnosti
- Některé funkce dostupné pouze v mobilní aplikaci
- Dlouhá doba nabíjení
- Špatná viditelnost blinkrů za denního světla
Obsah balení a sestavení koloběžky
Velká krabice z tvrdého kartonu, ve které je pečlivě zabalená koloběžka o hmotnosti 25 kg. Čekali byste něco jiného? Samozřejmě že ne, ale i tady je co hodnotit.
Koloběžka uvnitř krabice je doslova obalená polystyrenem, který ji svými tvary chrání proti poškození při přepravě. Téměř každý už slyšel o tom, jak některé přepravní společnosti dokáží zacházet s balíky a je dobré, že na to myslí i výrobce testované koloběžky. Až budu koloběžku po testování vracet, tak bude její skládání do krabice připomínat hlavolam ježka v kleci.
Koloběžku Sencor Scooter X50 je potřeba před jízdou sestavit, což je práce, která zabere pár minut. Řídicí tyč má nad předním kolem mohutný kloub, který umožňuje její sklopení. Ten je potřeba zajistit pomocí pevného ocelového třmenu, aby se nám za jízdy koloběžka nesložila, a na horní straně zafixovat řídítka do tyče pomocí čtyř šroubů. Imbusové šrouby i potřebný imbusový klíč najdete v malém pouzdru vloženém do krabice s koloběžkou. V balení samozřejmě nechybí nabíjecí adaptér do sítě 230 V a přehledný návod k obsluze, takže po sestavení koloběžky a dobití baterie do plné kapacity vám nic nebrání vyrazit na cestu.
Konstrukce a design
Elektrická koloběžka Sencor Scooter X50 svou hmotností 25 kg a maximální rychlostí 25 km/h spadá do základní kategorie vozidel, na které nemusíte mít uzavřené povinné ručení. To však neznamená, že by její konstrukce byla v nějakém směru ošizená. Při pohledu na její robustní hliníkovou konstrukci bych se nebál vyrazit nejen na asfaltku, ale klidně na horší polní cestu. To, že koloběžka zvládne víc než jízdu po hladké rovné silnici, je vidět nejen na 10palcových bezdušových pneumatikách, které mají hrubý vzorek, ale navíc obsahují gel proti drobnému propíchnutí.
Obě kola jsou ke koloběžce připevněná pomocí odpružené kyvné vidlice, což oceníte při jízdě na cestě s horším povrchem. Kyvná vidlice má delší dráhu pružení, lépe pohlcuje rázy a do řídítek se přenáší méně vibrací. Tohle konstrukční řešení bývá většinou u podstatně dražších koloběžek, takže chválím a dávám palec nahoru. O bezpečné zastavení koloběžky se stará duální brzdový systém. Tvoří ho mechanicky ovládané kotoučové brzdy v obou kolech a brzdný účinek zvyšuje ještě elektromotor v zadním kole. Každé kolo má svou brzdovou páčku na řídítkách. Obě páčky jsou v dobrém dosahu prstů a při jejich zmáčknutí začne automaticky blikat zadní světlo.
Při parkování koloběžky můžete využít drobný sklopný stojan u zadního kola, který koloběžku spolehlivě podrží. Jakmile si však koloběžku Sencor Scooter X50 jednou vyzkoušíte, tak budete nejvíce času trávit na prostorném stupátku mezi koly. S mou velikostí bot 42, jsem na stupátku bez problémů stál oběma nohama. Do stupátka je zabudovaná Li-ion baterie o kapacitě 18 Ah a napětí 48 V. Ta napájí silný 800 W motor, který je zabudovaný v zadním kole koloběžky a při ideálních podmínkách vás doveze až do vzdálenosti 65 km. Co jsou to ideální podmínky? Znamená to hmotnost jezdce maximálně 80 kg, rovná hladká silnice a bezvětří. To se málokdy povede dodržet, ale i tak je dojezd koloběžky na jedno nabití více než průměrný.
Rozměry celé koloběžky jsou 123 × 65 × 135 cm (d × š × v) a 123 × 65 × 52 cm se sklopenými řídítky. Sklopení řídítek je možné díky mohutnému kloubu nad předním kolem. Jednoduché a rychlé, tak by se dal popsat mechanismus sklápění řídítek. Černé kolečko, které tvoří hlavu šroubu je potřeba povolovat do té míry, až se ven vysune silný ocelový třmen, který sklápěcí mechanismus pevně drží. Následně po odjištění malé pojistky, sklopíte celou řídící tyč k zadnímu kolu, kde ji zajistíte k zadní zvýšené části stupátka. Řídítka potom slouží jako madlo, které dobře padne do ruky a můžete koloběžku o hmotnosti 25 kg například vynést do schodů nebo třeba naložit do zavazadlového prostoru automobilu.
Při testování elektrické koloběžky Sencor Scooter X50 se mi líbilo její jednoduché ovládání. Stačí naskočit a přemístit se z bodu A do bodu B. Je pravda, že někdo chce na koloběžce vyrazit i na delší výlet, ale na to se hodí jiné stroje. Uhánět třeba 30 km maximální rychlostí 25 km/h by nemuselo být pro každého. Testovaná koloběžka takový výlet zvládne, ale její primární určení je spíše na kratší přesuny přes město, což z mého pohledu úspěšně splnila.
Řídítka testované koloběžky velmi dobře padnou do rukou. Na pravé straně je akcelerační páčka, která je v přirozeném dosahu palce ruky. Rozsah ovládání akcelerace má poměrně velkou dráhu a citlivý potenciometr postupně dávkuje elektrický proud do motoru. Ani při delší cestě jsem necítil únavu z jejího mačkání a pokud by to někomu přece jen dělalo problém, tak může využít funkci tempomat. Ten je možný aktivovat v aplikaci mobilního telefonu, o které se ještě zmíním později.
Na levé straně řídítek je malý sdružený ovladač, který slouží nejen k zapnutí a vypnutí koloběžky, ale také k nastavení jízdních režimů, ovládání světel a blikačů, nebo přiměřeně hlasitého klaksonu. Některé funkce pravděpodobně nastavíte jen jednou při první jízdě. Za mě je to například nastavení ukazatele rychlosti a ujetých kilometrů. Můžete si vybrat, zda má displej na střední části řídítek ukazovat hodnoty v mílích, nebo v kilometrech. Další funkce, která jde nastavit, je maximální rychlost koloběžky.
- Režim Walk (chůze) – maximálně 6 km/h
- Režim Eco – maximálně 10 km/h
- Režim STD – maximálně 20 km/h
- Režim TURBO – maximálně 25 km/h
Těžko říct, zda někdo využije takhle velký rozsah nastavení rychlosti. Více bych to chápal, kdyby maximální rychlost koloběžky byla podstatně větší, ale každopádně ta možnost nastavení tu je. Možná až pojedete na koloběžce a potkáte kamaráda, který jde pěšky, tak si nastavíte menší rychlost a pojedete pomalu vedle něj. Někdo možná bude chtít využít nastavení rychlosti, aby měl co největší dojezd, ale umíte si představit delší cestu rychlostí 10 km/h v režimu ECO?
Maximální rychlost koloběžky 25 km/h není nijak závratná. Elektronický omezovač vás ale rychleji nepustí a to i přesto, že by to silný motor v pohodě zvládl. Potom by ovšem koloběžka neplnila zákonem stanovené podmínky pro její provoz na pozemních komunikacích. Trochu se zamýšlím nad podstatně větší rychlostí elektrokol, na která žádné omezení neplatí a nemusí mít ani pojištění odpovědnosti, ale co se dá dělat.
Pochvalu zaslouží displej na střední části řídítek. Jeho grafika je přehledná a ukazuje vše důležité, co potřebujete při jízdě na koloběžce vidět. Celkový a denní stav ujetých kilometrů, maximální dosaženou rychlost, nastavený jízdní režim, stav nabití baterie a okamžitá rychlost. Při jízdě ještě graf barevně zobrazuje jak je vaše jízda ekonomická a nechybí kontrolka zapnutých světel a blikačů.
Co se týká osvětlení testované koloběžky, tak na ní designer světýlky opravdu nešetřil. První co každého na první pohled upoutá, jsou dvě kulatá světla umístěná nad předním kolem. Nejen, že skvěle doplňují celkový vzhled, ale navíc i dobře svítí. Zadní část koloběžky osvětluje červené světlo na blatníku, které při brzdění bliká a další červené světlo je vidět na zvýšené zadní části stupátka na nohy. Spodní část stupátka kde je umístěná baterie je z obou stran osvětlená pruhem červených diod, které za denního světla neuvidíte, ale za tmy koloběžka navozuje dojem jakoby plula na červeném polštáři.
Dobré je, že výrobci elektrických koloběžek myslí i na bezpečí při provozu. Stranou nezůstal ani Sencor se svým strojem Scooter X50 a vybavil ho nejen hlasitým klaksonem, ale také soustavou blikačů. Přední i zadní část stupátka pro nohy je na obou stranách osazena světly, která dávají svým blikáním najevo změnu směru jízdy. Otázka zní, zda si řidič automobilu za denního světla těchto světel vůbec všimne. Jednak jsou téměř u silnice a navíc blikají červenou barvou místo barvy oranžové.
Další blinkry jsou zabudované do obou okrajů řídítek. Ty už blikají oranžovou barvou, ale za dne nejsou téměř vidět. Při odbočování je nejlepší dát znamení o změně směru jízdy mávnutím rukou, ale za tmy se situace obrátí. Rozpažená ruka nebude vidět, ale ostře blikající světlo nikdo nepřehlédne. Blinkry ovládá jezdec pomocí přepínače na levé straně řídítek. Zapnutí směrových světel signalizuje ještě akustické pípání a blikání zelených šipek na displeji koloběžky.
Rychlost a jízdní vlastnosti
Co se týká maximální rychlosti testované koloběžky Sencor Scooter X50, tak ta je elektronickým omezovačem nastavená na 25 km/h. Není to žádný velký fofr, ale splňuje podmínky pro provoz na veřejných komunikacích. Při testování mě tedy spíše zajímaly její jízdní vlastnosti.
Zpočátku jsem přemýšlel nad přepínáním jízdních režimů, zda to není zbytečná funkce na vozítku, které už tak jede celkem pomalu. Jakmile jsem ale při malé projížďce potkal známého, který šel pěšky, tak jsem koloběžku rychle přepnul do režimu Walk (chůze) – maximálně 6 km/h. Nemusel jsem potom stále regulovat rychlost koloběžky pomocí akcelerátoru, jel jsem pomalu vedle něj a v klidu jsme si povídali. Další situace, kdy jsem využil změnu jízdního režimu nastala při poskakování na hrbaté lesní cestě s občasnými kořeny stromů. Potřeboval jsem pevně držet řídítka, nejezdit moc rychle a zde se mi zase hodil režim Eco – maximálně 10 km/h. Během krátké doby jsem tedy přišel na to, že možnost změny maximální rychlosti koloběžky má smysl a může přijít situace, kdy ji využijete.
Výběr hrbolaté lesní cesty nebyla pro testovanou koloběžku ta nejlepší volba. Odpružení obou kol pomocí kyvných ramen se snaží udržet při jízdě co největší komfort, ale kola o průměru 10 palců se víc hodí na jízdu po lepším povrchu. Při jízdě po běžné městské silnici prakticky není koloběžce co vytknout a žádný problém jí nedělá ani dlážděná cesta (známé kočičí hlavy). Kromě jízdních vlastností jsem při testování také ocenil výkon motoru. Koloběžku jsem využíval na přejezdy do vedlejší obce, která je vzdálená pouze 2 km, ale téměř celou cestu tvoří sice mírný, ale táhlý kopec. Koloběžka stále držela maximální rychlost 25 km/h, což některé konkurenční stroje nezvládnou, a začnou zpomalovat.
Aby se koloběžka rozjela, je nutné ji uvést do pohybu pomocí malého odrazu. Vzhledem k tomu, že maximální rychlosti dosáhne během pár vteřin a mně se nechtělo stále držet páčku akcelerátoru, uvítal jsem funkci Tempomat. Páčka akcelerátoru neklade téměř žádný odpor, ale je fajn, že ji nemusíte po celou cestu držet. Aktivace tempomatu je jednoduchá. Jakmile koloběžka dosáhne požadované rychlosti, kterou stále udržujete, ozve se krátké pípnutí a Scooter X50 udržuje stanovenou rychlost úplně sám.
Pokud však koloběžku vybalíte z krabice a hned vyrazíte na cestu, tak můžete páčku akcelerátoru držet jak dlouho chcete a žádný tempomat se nezapne. Funkci nejprve musíte aktivovat pomocí aplikace Sencor HOME (Android, iOS), kterou nainstalujete do mobilního telefonu. Odkaz pro instalaci aplikace je v podobě QR kódu v návodu k obsluze koloběžky. Aplikace je přehledná, je v českém jazyce a neslouží jen pro koloběžku, ale pro správu spousty dalších zařízení v chytré domácnosti.
Pomocí aplikace Sencor HOME můžete nejen aktivovat funkci tempomatu, ale také měnit jízdní režimy, sledovat ujeté kilometry, nebo třeba rozsvítit či zhasnout světlo. Trochu mě mrzí, že dokud pomocí aplikace tempomat nezapnete, tak o něm koloběžka neví. Žijeme v době, kdy je potřeba každý druhý domácí spotřebič někde registrovat a líbí se nám, že ho můžeme na dálku ovládat. Ale proč i koloběžku, na které si chceme užívat volnost a svobodu pohybu?
Nakonec jsem i já v aplikaci našel funkci, která mi dávala smysl, a to je funkce zámek. Jediným kliknutím na displej telefonu zablokujete všechny funkce koloběžky a kdyby ji chtěl nějaký nenechavec odcizit, musel by se odrážet celou cestu nohou, nebo koloběžku odnést v ruce. Vzhledem k její hmotnosti 25 kg by mu to však asi dlouho nevydrželo.
Výdrž baterie a dobíjení
Jedna z vlastností, které jsem při testování ocenil, je velká výdrž baterie. Její kapacita 18 Ah vydrží koloběžku napájet energií opravdu dlouho. Při testování jsem jezdil téměř výlučně na režim sport, což znamená maximální výkon motoru a rychlost 25 km/h. Navíc musela koloběžka často překonávat kopcovitý terén nebo polní cestu, takže o nějaké úsporné jízdě nemohla být ani řeč. Kvalita vozovky má na spotřebu energie velký vliv. V galerii níže jsou vidět najeté kilometry a aktuální stav baterie.
Když jsem vyrazil po asfaltové silnici na okruh dlouhý téměř 13 kilometrů, tak se snížila kapacita baterie z 45 % na 33 %. Při cestě jsem zdolával i mírné kopce, kde dostala koloběžka celkem zabrat, ale energie v baterii se snižovala velmi pomalu. Jakmile jsem však zamířil do terénu po hrbaté polní cestě, tak se hodnota nabití baterie během 6 kilometrů snížila z 33 % na pouhé 4 %. Na displeji pomalu mizí ukazatel baterie a v momentě, kdy zbývá jedna čárka, tak se rapidně sníží výkon motoru a koloběžka vám dá znatelně najevo, že musíte jet nejkratší cestou směrem k nabíječce.
Nabíjení koloběžky je jednoduché. Koloběžka Sencor Scooter X50 má dva nabíjecí konektory. Nacházejí se v zadní části na stranách stupátka pro nohy a můžete si libovolně vybrat, který použijete. Doba nabití do plné kapacity může trvat až 10 hodin. V návodu k obsluze jsem se však dočetl, že je možné si dokoupit ještě jednu nabíječku a při použití nabíjecích konektorů na obou stranách se doba nabíjení podstatně zkrátí. Nabíjení signalizuje červená kontrolka na nabíječce, která se v okamžiku nabití baterie změní na zelenou.