Hledáte dopravní prostředek, se kterým rychle projedete město a nezastaví vás ucpané silnice automobily? Elektrická koloběžka Ninebot KickScooter E2 Pro E je pro vás skvělá volba. Vysoce odolný stroj od firmy Segway uveze jezdce o hmotnosti až 100 kg do vzdálenosti až 35 km.
Obsah balení
Po objednání elektrokoloběžky Ninebot KickScooter E2 Pro E vám přepravní společnost přiveze velkou kartonovou krabici, ve které je nejen koloběžka, ale také návod k obsluze v českém jazyce a nabíjecí adaptér do elektrické sítě 230 V.
V krabici také najdete drobný spojovací materiál a nářadí. To je potřeba ke kompletaci stroje, jelikož má od spodní části odpojenou řídící tyč s řídítky.
Řídící tyč s řídítky je potřeba nasadit na horní část přední vidlice a pomocí imbusového klíče zašroubovat šrouby v mohutné objímce. Vše je velmi jednoduché, intuitivní a kompletaci stroje zvládne i naprostý laik během pár minut. Utažení těchto šroubů doporučuji občas zkontrolovat, a to zvláště pokud budete jezdit po hrbolaté cestě. Při uvolnění šroubů by jízda na koloběžce byla dosti nebezpečná.
Konstrukce a design
Elektrokoloběžka Segway-Ninebot KickScooter E2 Pro E je na první pohled velmi kvalitní a bytelný výrobek. Pohodlné, dostatečně velké stupátko na nohy pod sebou skrývá baterii o napětí 36 V s kapacitou 7650 mAh. Ta svou energií pohání elektromotor v zadním kole, jehož maximální výkon je 750 W. Díky této kombinaci dojede koloběžka s plně nabitou baterií do vzdálenosti až 35 km. To je však možné pouze při ideálních podmínkách (rovná cesta, bezvětří a malá hmotnost jezdce) a s maximální rychlostí 20 km/h.
Přední i zadní kolo je osazeno 10″ pneumatikami. Obě jsou bezúdržbové, odolné proti propíchnutí, a díky své konstrukci skvěle absorbují nerovnosti cesty. Nevím, co si mám přesně představit pod pojmem bezúdržbové, protože v návodu k obsluze je doporučený tlak v pneumatikách 45,3 psi / 3 bar, ale takto jsou pneumatiky popsány na webových stránkách výrobce.
Občasná údržba nebo alespoň kontrola tlaku bude občas potřeba, ale spíše se jedná o speciální konstrukci vnitřku pneumatiky. Propíchnout kolo daleko od domova není nic příjemného, nicméně na e-koloběžce Ninebot KickScooter E2 Pro E se toho bát nemusíte, protože pneumatika se sama zacelí.
Do předního kola je vsazená mechanicky ovládaná bubnová brzda. Rychlému a bezpečnému zastavení koloběžky však pomáhá i elektronická brzda v zadním kole a celý brzdový systém je ovládaný jednou páčkou na řídítkách.
Elektrokoloběžka Ninebot KickScooter E2 Pro E nemá žádné tlumící jednotky a o veškerý komfort při jízdě se starají bezúdržbové pneumatiky. Jízda po hrbolaté polní cestě nebude to nejlepší místo kam s koloběžkou můžete vyrazit, ale ve městě se testovaný stroj bude cítit jako ryba ve vodě. Přesně tam ji totiž výrobce směřoval a do koloběžky zabudoval systém kontroly trakce (TCS). Ten zvýší stabilitu stroje například při jízdě na mokré dlažbě.
Při kličkování v husté městské dopravě jezdec ocení i další bezpečnostní prvky, které koloběžka má. Nelze přehlédnout oranžové odrazky u předního kola, zadní červený světlomet, který zvýší svítivost při brzdění, a přední světlomet pod řídítky, který vytvoří světelný kužel do vzdálenosti až 13,5 m. Nejvíce mě však zaujal prvek, který není na ostatních elektrokoloběžkách moc běžný, a to jsou oranžová blikající světla na řídítkách, která signalizují změnu směru jízdy.
Směrová světla jsou velmi dobře viditelná i na přímém slunci a ovládají se malým přepínačem na levé straně řídítek. Kdo na koloběžce někdy jezdil, tak ví, že není úplně komfortní pustit jednou rukou řídítka a ukazovat směr odbočování jako na šlapacím kole.
Přepínač směrovek je v dobrém dosahu palce levé ruky a při jeho ovládání má jezdec stále řídítka pevně v rukou. Samozřejmě, že i tak je potřeba být při odbočování hodně opatrný, ale z hlediska bezpečnostní výbavy dávám za toto řešení výrobci koloběžky velké plus.
Řídítka elektrokoloběžky Segway Ninebot KickScooter E2 Pro E jsou příjemně široká a dobře padnou do ruky. Uprostřed řídítek je přehledný, dobře čitelný displej s jedním tlačítkem. To slouží k zapnutí či vypnutí koloběžky, rozsvícení světel, ale při dvojitém stisknutí se zde také přepínají jízdní režimy elektrokoloběžky.
Maximální rychlost elektrické koloběžky je 25 km/h, tento režim signalizuje na displeji písmeno S (režim sport), ale jezdec si může vybrat ještě mezi režimy D (klasický režim) – 20 km/h, E (režim EKO) – 15 km/h a režimem chůze – 5 km/h.
Kromě zvoleného režimu jízdy displej ukazuje aktuální rychlost elektrické koloběžky, stav nabití baterie a stav připojení Bluetooth. Koloběžku je možné pomocí rozhraní Bluetooth připojit k mobilnímu telefonu, kde jdou pomocí aplikace Segway-Ninebot (Android, iOS) nastavovat další komfortní funkce.
Nastavit můžete například velikost rekuperace, kdy se při brzdění vrací energie zpět do baterie, minimální rychlost potřebnou pro rozjetí koloběžky, nebo můžete koloběžku zamknout, aby ji nemohl nikdo jiný používat. Aplikace v mobilním telefonu také hlídá aktualizace firmwaru koloběžky, který můžete po spárování telefonu s koloběžkou jednoduše přehrát.
Hlavní nosnou část koloběžky tvoří kvalitní ocelový rám SPFH590, který se používá v automobilovém průmyslu. Díky tomu se výrazně zvýšila životnost a odolnost proti rozbití. Tělo koloběžky má proti vlhkosti stupeň krytí IPX4 a baterie IPX6. To znamená, že pokud vás při jízdě překvapí běžný déšť, tak se nemusíte obávat poškození stroje. Vzhledem k bytelné konstrukci, je hmotnost koloběžky 18,8 kg.
Při běžném odstavení koloběžky stačí vyklopit malý, ale stabilní stojánek. Ten je umístěný na levé přední části pohodlného stupátka pro nohy a po zastavení ho lehce vyklopíte jednou nohou. Výrobce myslel i na možnost přepravy elektrokoloběžky například v zavazadlovém prostoru automobilu.
Ve spodní části řídící tyče je bytelný kloub, pomocí kterého se po mechanickém odjištění celá tyč s řídítky uvolní a sklopí se směrem ke stupačce. Karabinka umístěná na řídítkách se zahákne za háček na zadním blatníku a tyč řídítek potom slouží jako madlo, za které můžete koloběžku přenášet. Pokud potřebujete při jízdě někoho upozornit, že jedete, tak pomocí této karabinky zacinkáte na zvonek umístěný na řídítkách.
Celkové kvalitní zpracování koloběžky Ninebot KickScooter E2 Pro E kazí trochu nešťastně řešené vedení elektrických kabelů skrz sklápěcí mechanismus řídítek.Testovaný stroj byl téměř nový a již při vybalení koloběžky z krabice bylo vidět drobné poškození izolace na kabelech, které vedou od řídítek k baterii a motoru.
Těžko odhadnout jak bude izolace kabelů vypadat po delší době používání koloběžky. Vzhledem k tomu, že některé kabely procházející tímto místem jsou neustále pod napětím 36 V, tak doporučuji kvalitu jejich izolace pravidelně a důkladně kontrolovat.
Baterie zabudovaná pod stupátkem na nohy je řízena pokročilým inteligentním systémem správy baterií (BMS). Ten se stará o dlouhou životnost článků baterie a vaši bezpečnost za všech okolností. Nabíjecí port pro připojení nabíječky je umístěn na přední zvýšené části stupátka. Při nabíjení můžete sledovat stav baterie na displeji, který ukazuje, na kolik procent je baterie nabitá.
Nabití baterie do plné kapacity trvá přibližně 5,5 hodiny a koloběžka na baterii o kapacitě 7650 mAh zvládne ujet až 35 km. Délka dojezdu se bude lišit podle hmotnosti jezdce, která může být maximálně 100 kg, ale pro běžný přesun po městě například z domova do zaměstnání je to naprosto dostačující.
Rychlost, dojezd a jízdní vlastnosti
Stejně jako u každého akumulátorového přístroje je potřeba před prvním zapnutím koloběžky dobít baterii do plné kapacity. Stav nabití je přehledně vidět na displeji a také změnou barvy malé diody na nabíjecím adaptéru. Při nabíjení svítí červeně a po nabití se dioda změní na barvu zelenou.
Jakmile odpojíte nabíječku od elektrokoloběžky a přidržíte zmáčknutý vypínač pod displejem vás čeká před první jízdou malý zádrhel. Koloběžka začne pravidelně pípat, její rychlost je omezená a nejdou přepínat rychlostní režimy. Váš nový dopravní prostředek je v takzvaném továrním nastavení a vy ho musíte nejdříve aktivovat.
Pro aktivaci elektrické koloběžky musíte do mobilního telefonu stáhnout aplikaci Segway-Ninebot, zaregistrovat se a pomocí Bluetooth propojit koloběžku s mobilním telefonem. Chápu, že v dnešní době má mobilní telefon prakticky každý, ale je vážně nutné se někde registrovat, abych se mohl projet na koloběžce?
Nicméně po splnění všech podmínek při aktivaci již můžete koloběžku plně používat, aniž by bylo nutné ji k mobilnímu telefonu připojovat. Pro rozjetí je potřeba se lehce fyzicky odrazit a zmáčknout plynovou páčku na pravé straně řídítek.
Tento systém rozjezdu je z bezpečnostních důvodů, aby se koloběžka nerozjela aniž by byl jezdec připraven. Velikost rychlosti nutné pro aktivaci motoru je možné změnit pomocí mobilní aplikace v rozmezí 3 km/h, 4 km/h a 5 km/h.
V mobilní aplikaci lze například nastavit, jak hodně bude Ninebot KickScooter E2 Pro E sama při jízdě z kopce zpomalovat a tím pádem dobíjet baterii, můžete vypnout nebo zapnout systém kontroly trakce (TCS), což bych spíše nedoporučoval, protože se jedná o dobrý bezpečnostní prvek, nebo můžete aktualizovat firmware celého stroje. Při testování elektrokoloběžky Ninebot jsem mobilní aplikaci nejvíce používal k zamčení systému, aby s ní nemohl nikdo odjet při zastavení u obchodu.
Při testování elektrokoloběžky Segway Ninebot KickScooter E2 Pro E jsem průběžně zkoušel různě přepínat jízdní režimy omezení rychlosti. Každý režim fungoval dobře a nikdy nebyla překročena nastavená rychlost. Při přepnutí na nižší než maximální rychlost koloběžka pravděpodobně napájí motor menším napětím.
Znatelné to je při zrychlení nebo při jízdě do kopce, kdy při jízdě například na režim E (EKO), měla koloběžka problém vyjet mírný kopec, aniž by dosáhla maximální nastavené rychlosti 15 km/h. Stejný kopec při režimu S (SPORT) vyjela naprosto bez problémů.
Výdrž baterie a dobíjení
Pokud vás při časté jízdě na koloběžce čeká více kopcovitý terén, tak budete mít nastavený nejčastěji jízdní režim SPORT. Koloběžka pojede na plný výkon, při jízdě do kopce mírně zpomalí, ale nakonec vás vyveze i na kopec se stoupáním maximálně 18 %, což je přibližně 10 stupňů.
Celkový dojezd Ninebot KickScooter E2 Pro E na plně nabitou baterii se bude hodně lišit rovněž podle hmotnosti jezdce. Dojezd 35 km udávaný výrobcem bude možný jen při jízdě po absolutní rovině, v bezvětří a pokud bude jezdec hodně štíhlé postavy.
Při nabíjení baterie můžete sledovat na displeji aktuální stav nabití. Čísla na displeji ukazují procenta nabití baterie a postupné rozsvícení bílého pruhu po pravé straně signalizuje, že dobíjení je aktivní. Stav baterie je možné sledovat také v mobilní aplikaci, kde kromě procenta nabití uvidíte i pravděpodobný dojezd koloběžky v aktuálním nastavení systému.
Hodnocení Ninebot KickScooter E2 Pro E by Segway
Dobrá
Testovanou koloběžku Segway Ninebot KickScooter E2 Pro E doporučuji spíše do městského provozu na zpevněných komunikacích. Chválím bytelnou konstrukci a bezpečnostní prvky jako například systém kontroly trakce (TCS) nebo velmi dobře viditelná směrová světla na řídítkách. Jízda na koloběžce je příjemná, pneumatiky dobře absorbují drobné nerovnosti a velmi dobře funguje i celá brzdová soustava. Velké mínus dávám za protažení elektrických kabelů skrz skládací mechanismus koloběžky. Testovaná koloběžka měla najeto pár kilometrů a kabely již měly mírně poškozenou izolaci o kovový kloub.
Maximální nosnost: | 100 kg |
Maximální dojezd: | 35 km |
Maximální rychlost: | 25 km/h |
Doba nabití baterie do plné kapacity: | 5,5 h |
Hmotnost koloběžky: | 18,8 kg |
Mobilní aplikace: | Ano |
- Pěkný design
- Možnost sklopení řídítek
- Kvalitní zpracování
- Dobré jízdní vlastnosti
- Bezpečnostní prvky
- Odolné pneumatiky
- Jednoduché ovládání
- Vedení kabelů skrz sklápěcí mechanismus koloběžky
- Nutnost použití aplikace v mobilním telefonu
- Aplikace není v českém jazyce
Diskuze a zkušenosti