Ninebot KickScooter MAX G2 je skvělá elektrokoloběžka, která na první pohled zaujme svým neotřelým designem a velkým výkonem motoru s pořádně dlouhým dojezdem. Jezdec si na ní užije nejen jízdu po městě, ale i mimo něj. Jízdu v drobném terénu pomůže zvládnout kvalitní odpružení.
Obsah balení
Po objednání elektrické koloběžky Ninebot by Segway KickScooter Max G2 E vám přepravní společnost přiveze objemnou krabici z tvrdého kartonu, ve které je koloběžka s odmontovanými řídítky.
Složení koloběžky a její přípravu na první jízdu zvládne i laik během několika minut, nemusíte se obávat nějaké složité montáže. V krabici je vše pečlivě uloženo do polystyrenové výplně, která chrání všechny části elektrokoloběžky před poškozením při přepravě. Kromě MAX G2 vyndáte z krabice návod k obsluze v českém jazyce, spojovací materiál pro uchycení řídítek, imbusový klíč a nabíjecí adaptér do elektrické sítě 230 V.
Po vybalení koloběžky Ninebot KickScooter Max G2 E z krabice stačí pouze nasadit řídítka na řídící tyč a spoj zajistit přiloženými šroubky. Obě části do sebe dobře pasují. Následně doporučuji zkontrolovat celou koloběžku, zda jsou dotažené všechny šrouby, hlavně ty, které drží kola, a zda funguje brzda. Na testované e-koloběžce bylo vše v naprostém pořádku, ale myslím, že běžnou kontrolou se nic nezkazí.
Konstrukce a design
Již při prvním kontaktu s koloběžkou je vidět, že se jedná o precizně zpracovaný výrobek. Výrobce použil nejen kvalitní materiály na konstrukci celého stroje, ale velmi dobrou práci odvedl i z hlediska designu. Základem elektrokoloběžky je pevný rám z oceli, stejně kvalitní jako se používá ke konstrukci karosérie automobilů.
Jednou z důležitých částí koloběžky je stupátko pro nohy. Můžete mít koloběžku nabušenou špičkovou elektronikou, silným motorem, ale když se vám na ní bude špatně stát, tak je to všechno k ničemu.
Testovaná koloběžka Ninebot KickScooter Max G2 E má pohodlné, prostorné stupátko, na kterém najde pohodlnou pozici i jezdec s rozměrnějšími botami. Stupátko má upravený povrch, aby z něj noha nesklouzla ani při jízdě po nerovné vozovce.
Pod stupátkem je zabudované srdce koloběžky, což je baterie o napětí 36 V a kapacitě 15.3 Ah. Baterie má ochranu proti přehřátí, zkratu, nadproudu a nadměrnému nabití nebo vybití. Pokud je baterie zcela vybitá, tak trvá nabití do plné kapacity přibližně 6 hodin. Svou energií dokáže pohánět bezkartáčový motor koloběžky do vzdálenosti až 70 km.
Tato hodnota, kterou uvádí výrobce v návodu k obsluze, je však hodně diskutabilní, jelikož dojezd byl testován při jízdě s plnou baterií, zatížením 75 kg, 25 °C, při průměrné rychlosti 16 km/h a na rovné vozovce. Baterie je chráněna proti vodě a prachu stupněm IPX5. Na pravém boku v zadní části stupátka je nabíjecí port, který je zakrytý odklápěcí krytkou.
Motor elektrokoloběžky Ninebot KickScooter Max G2 E je zabudovaný do zadního kola. Koloběžce poskytuje trvalý výkon 450 W, ale při maximálním zatížení se tato hodnota dokáže vyšplhat až na 900 W. Jeho funkce není jen pohánět elektrokoloběžku, ale umí také brzdit a při zpomalování dodává elektrickou energii zpět do baterie.
Motor komunikuje s baterií nově vyvinutým systémem RideyLONG™. Ten přináší soubor optimalizací mezi vysoce výkonným bezkartáčovým motorem, nově vyvinutými pneumatikami s dlouhým dojezdem a optimalizovaným algoritmem řídící jednotky.
O rychlé a bezpečné zastavení rozjeté koloběžky se stará duální brzdový systém. Ten se skládá z manuální bubnové brzdy v předním kole a elektrické brzdy v kole zadním. Obě brzdy se ovládají společně jednou brzdovou páčkou na levé straně řídítek. S elektrickou koloběžkou Ninebot KickScooter Max G2 E se bezpečně přepravíte nejen po rušných ulicích města, ale nemusíte se bát ani cesty s horším povrchem.
Přední kolo je odpružené pomocí hydraulického tlumiče, který zabraňuje přenosu vibrací do řídítek. Tlumič je proti nečistotám chráněný gumovou manžetou a prakticky nepotřebuje žádnou údržbu. Zadní kolo je uložené v kyvném ramenu a dvě pružící jednotky se starají o maximální pohodlí při jízdě. Na tlumičích zadního kola jde navíc nastavit tuhost tlumení, což není na elektrických koloběžkách úplně běžné. Díky tomu si koloběžku můžete nastavit podle vaší hmotnosti tak, aby pro vás byla jízda co nejvíce komfortní.
Při jízdě na prašných nebo kluzkých cestách se vám může hodit protiskluzový systém trakce (TSC). Propracovaný řídící algoritmus zajišťuje přesné ovládání koloběžky. Zvlášť pokud jste drobnější postavy a málo zatížíte zadní hnací kolo, zajistí TSC zvýšenou trakci, větší stabilitu a tím pádem i vaši bezpečnost.
Nově vyvinuté jsou také 10 palcové pneumatiky obuté na obou kolech. Obě jsou bezdušové a uvnitř mají gelovou vrstvu, která utěsní v běhounu defekt o velikosti až 4 mm. Jsou odolnější při zhoršených jízdních podmínkách a svou konstrukcí pomáhají tlumit drobné rázy nerovné vozovky.
Kromě asistentů jízdy TSC pokračují bezpečnostní prvky také na ostatních částech koloběžky Max G2. Nechybí oranžová odrazová světla na řídítkách, červené světlo na zadním blatníku ani kvalitní bílé světlo v horní části řídítek. Nejvíce vás zaujmou vestavěná oranžová světla na obou stranách řídítek, kterými můžete signalizovat změnu směru jízdy.
Oranžová světla jsou tvořena vysoce svítivými diodami, které jsou velmi dobře vidět i za jasného slunce. Směrová světla se ovládají přepínačem na levé straně řídítek, který je v příjemném dosahu palce. Při změně směru jízdy díky tomu řídítka stále pevně držíte a koloběžku máte plně pod kontrolou.
Nad přepínačem směrovek je tlačítko akustického klaksonu, kterým můžete dát již z dálky hlasitě najevo, že jedete. Na pravé straně řídítek je akcelerátor, kterým ovládáte velikost proudu od baterie k elektromotoru, a tím pádem rychlost koloběžky. Uprostřed řídítek má jezdec přímo před očima přehledný displej s jedním ovládacím tlačítkem.
Na displeji je vidět nejen okamžitá rychlost jízdy a stav nabití baterie, ale také zde najdete kontrolky směrovek, rozsvícených světel, nebo jaký má koloběžka nastavený jízdní režim.
Jezdec si na koloběžce Ninebot KickScooter Max G2 E může vybrat maximální rychlost, jakou se chce na stroji pohybovat, aniž by musel sledovat tachometr. Na výběr má režim chůze, ve kterém jede koloběžka doslova pomalým krokem, dále režim ECO – úsporný režim (15 km/h), D – standardní režim (20 km/h) a režim S – sportovní režim (25 km). Myslím, že v praxi bude nejvíce uživatelů jezdit na režim S, aby koloběžka jela co nejrychleji. Je však potřeba myslet na to, že nastavený režim jízdy má velký vliv na spotřebu elektrické energie.
Režim jízdy lze nastavit pomocí tlačítka pod displejem. Dvojitým kliknutím se na displeji postupně zobrazují různé symboly nastaveného režimu jízdy. Jedním zmáčknutím stejného tlačítka zapnete nebo vypnete světlomety a dlouhým stiskem koloběžku zapnete nebo vypnete. Jízdní režimy jdou rovněž měnit pomocí mobilní aplikace Segway-Ninebot, kterou si můžete nainstalovat do svého chytrého telefonu. V aplikaci rovnou vidíte, kolik kilometrů na nastavený režim jízdy ještě ujedete.
V mobilní aplikaci Segway-Ninebot najdete poměrně velké množství různých nastavení elektrické koloběžky. Do mobilního telefonu ji nainstalujete pomocí QR kódu umístěného na krabici s koloběžkou a následně vás aplikace provede celým postupem, jak váš telefon přes rozhraní Bluetooth propojíte se svým strojem.
Kromě nastavení jízdních vlastností vám mobilní aplikace umožní aktivovat zámek koloběžky s alarmem, což je jediná možnost, jak zabránit jejímu odcizení, pokud ji například zaparkujete před obchodem.
Mobilní aplikace bohužel není v českém jazyce. Kdo se v podobných aplikacích moc nevyžívá, tak uvítá, že používání aplikace po prvotním nastavení koloběžky již není nutné k běžné jízdě. Vaši koloběžku Ninebot KickScooter Max G2 E můžete i vyhledat na mapách prostřednictvím aplikace ”Find My”, ale tuto možnost mají pouze uživatelé zařízení Apple s iOS 14.5, iPad OS 14.5 a Mac OS Big Sur 11.1 a vyšší.
Pokud budete potřebovat koloběžku Max G2 převézt, například v zavazadlovém prostoru automobilu, tak můžete její rozměry jednoduchým způsobem zmenšit. Řídítka jsou nad předním kolem rozdělená na dvě části a pomocí důvtipného sklápěcího mechanismu je sklopíte směrem k zadnímu kolu. Celý proces sklopení je otázkou několika vteřin a nebudete k tomu potřebovat žádné nářadí.
Po uvolnění malé pojistky na jistící páce sklopného mechanismu se řídící tyč uvolní a sklopí. Pro lepší manipulaci s koloběžkou je na zadním blatníku malá západka, za kterou se řídítka automaticky zajistí.
V tu chvíli se z řídící tyče stane madlo, za které můžete koloběžku uchopit a zvednout. Hmotnost koloběžky je 24,25 kg, což není málo, ale vzhledem k její bytelné konstrukci je to pochopitelná hodnota. Musí být schopna uvézt jezdce o maximální hmotnosti 120 kg.
Rychlost, dojezd a jízdní vlastnosti
První, co musíte udělat po vybalení koloběžky Ninebot KickScooter Max G2 E z krabice, je připevnit řídítka na řídící tyč. Celá montáž je jednoduchá a zabere vám jen pár minut. Dobrá zpráva je, že nemusíte hledat žádné nářadí. Jediné co potřebujete, je imbusový klíč, který je přiložený v balení s koloběžkou.
Horší zpráva je, že si k aktivaci koloběžky musíte na koloběžku připojit nabíječku, čímž se aktivuje baterie. Do mobilního telefonu je nutné nainstalovat aplikaci Segway-Ninebot, jinak se prostě nesvezete. Koloběžka totiž bez aplikace jede omezenou rychlostí, pípá na vás a celkově vás moc neposlouchá.
V dnešní době, kdy hodně lidí řeší podobné věci jako je GDPR, mi nepřijde jako úplně šťastné řešení muset se někde registrovat a zadávat svůj email jen proto, abych se mohl svézt na elektrické koloběžce.
Každopádně nikdo s tím nic nenadělá, doba je taková a pokud chcete jezdit, musíte to podstoupit. Hlavně to proveďte v klidu doma a nevybalujte koloběžku z krabice někde na chalupě bez přístupu k internetu, nebo se na ten krásný stroj budete jen koukat.
Pokud máte registraci za sebou, tak již použití mobilní aplikace není podmínkou. Na druhou stranu ale počítejte s tím, že bez aplikace Segway-Ninebot nejdou na koloběžce ovládat všechny její funkce. Bez ní nezapnete protiskluzový systém trakce (TSC), nezamknete koloběžku, nespustíte alarm, a dokonce ani nepřepnete koloběžku do režimu chůze.
Koloběžku Max G2 jsem testoval souběžně s několika jinými stroji od Segway a jezdilo se mi na ní nejlépe. Bydlím na vesnici a často jsem jezdil po cestách s horším povrchem, kde jsem naplno využíval podvozek koloběžky s kvalitními tlumiči.
Koloběžka skvěle zvládá i lesní nebo polní cestu. Do řídítek, která mají příjemný rozměr, se přenáší minimum vibrací. Rukojeti řídítek mají příjemný povrch, dobře padnou do rukou a ani delší cesta na koloběžce není únavná.
Displej koloběžky ukazuje vše důležité, co potřebujete při jízdě vědět. Při přepínání jízdních režimů koloběžka přesně dodržovala maximální zvolenou rychlost. Pravda je, že většinou budete jezdit na režim S – sport, protože pojedete maximální rychlostí 25 km/h. Neumím si představit vyrazit na delší cestu v režimu ECO a ploužit se rychlostí 15 km/h, to by asi nikoho nebavilo. Pokud vám však bude záležet na co nejdelším dojezdu koloběžky, budete muset rychlost opravdu omezit.
Rychlost má na celkový dojezd elektrické koloběžky velký vliv. Já jsem na koloběžce vyrazil na výlet dlouhý přibližně 20 km a po návratu domů zbývala v baterii kapacita zhruba na 20 km z celkových 70 km. Pravda je, že jsem jel téměř celou dobu na maximální výkon a zdolával i poměrně velké a táhlé stoupání.
Při jízdě do kopce se stoupáním 12 % koloběžka téměř nezpomalila a hravě mě vyvezla až nahoru. Výrobce udává maximální sklon stoupání až 22 %. Bude samozřejmě záležet na hmotnosti jezdce, která je maximálně 120 kg, ale průměrně těžký uživatel většinu běžných kopců bezpečně vyjede.
Výdrž baterie a dobíjení
Výdrž baterie je přímo souvislá s předešlou kapitolou. Pokud budete jezdit pomalejší rychlostí na režim ECO, tak vydrží baterie podstatně víc kilometrů. Nejde jen o maximální rychlost, ale při zvoleném úsporném režimu koloběžka i pomaleji zrychluje.
Může se vám stát, že stejný kopec, který jste hravě vyjeli v režimu S – sport, při režimu ECO nebo režimu D koloběžka nezvládne. Není však nic jednoduššího, než před kopcem koloběžku přepnout do režimu S – sport a po vyjetí opět šetřit energii.
Nabíjení baterie koloběžky Ninebot KickScooter Max G2 E do plné kapacity trvá přibližně 6 hodin. Líbí se mi, že v průběhu nabíjení můžete sledovat na displeji na kolik procent je baterie nabitá. Přibližný dojezd koloběžky si také můžete zkontrolovat v mobilním telefonu pomocí aplikace Segway-Ninebot.
Hodnocení elektrokoloběžky Ninebot KickScooter Max G2 E
Skvělá
Testovaná elektrická koloběžka Ninebot by Segway KickScooter Max G2 E je skvělý dopravní prostředek nejen do města, ale dobře zvládá i zhoršený povrch vozovky nebo polní cestu. Chválím kvalitně odpružený podvozek a velké množství bezpečnostních prvků. Směrová světla na řídítkách jsou dobře viditelná zepředu i zezadu a to i na přímém slunci. Koloběžka je vyrobená z kvalitních materiálů, má robustní konstrukci a pěkný design, který upoutá každého kolemjdoucího.
Maximální nosnost: | 120 kg |
Maximální dojezd: | 70 km |
Maximální rychlost: | 25 km/h |
Doba nabití baterie do plné kapacity: | 6 h |
Hmotnost koloběžky: | 24,25 kg |
Mobilní aplikace: | Ano |
- Pěkný design
- Možnost sklopení řídítek
- Kvalitní zpracování
- Dobré jízdní vlastnosti
- Bezpečnostní prvky
- Odolné pneumatiky
- Jednoduché ovládání
- Kvalitní odpružení podvozku
- Nutnost použití aplikace v mobilním telefonu
- Aplikace není v českém jazyce
Diskuze a zkušenosti