Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů
Menu
>

Recenze nástroje na tvoru webu Squarespace

squarespace test

Webový editor Squarespace patří celosvětově k nejoblíbenějším nástrojům na tvorbu webu. Hodí se i pro začátečníky a přitom nabízí široké možnosti přizpůsobení. V naší recenzi se s ním dopodrobna seznámíme a probereme si jeho výhody i nevýhody.

O Squarespace

Squarespace byl založen jako malý projekt na koleji na University of Maryland v roce 2003. Od té doby se rozrostl na celosvětově používaný nástroj na tvorbu webu s více než 1 760 zaměstnanci a miliony provozovaných stránek. Jedná se tudíž o oblíbenou a spolehlivou platformu.

Mnohými je hodnocený jako nejjednodušší možný nástroj na tvoru webu, který přitom disponuje širokou škálou funkcí a umožňuje vám vytvořit prakticky jakékoliv stránky. Všeobecně si získává v testech i mezi zákazníky kladné recenze.

recenze squarespace

Důležité parametry – 9/10

Než si rozdělíme služby a funkce podle cenových programů, podíváme se, co mají všechny nabízené plány od Squarespace společné. Jako první je zapotřebí zmínit jeden skvělý parametr, kterým se dle našeho názoru Squarespace příliš nechlubí a který tedy musíme zdůraznit za ně: tento nástroj pro tvoru webu nabízí neomezený prostor pro vaše stránky ve všech nabízených programech. Také šířka pásma (limit dat, která může webová stránka najednou přenést návštěvníkům) není nijak limitovaná.

Na druhou stranu zde najdete jiné drobné limity, které také nejsou v ceníku a výpisu funkcí příliš jasně uvedené. Ačkoliv pro běžné zákazníky nejsou nijak omezující, autory velkých projektů by mohly časem nepříjemně zaskočit. Ke kterémukoli z plánů Squarespace můžete přidat nanejvýš 1 000 stránek. Navíc některé typy stránek mají svá vlastní omezení obsahu. Například jedna sekce galerie může obsahovat nanejvýš 250 obrázků, stránky událostí mohou mít maximálně 350 událostí za měsíc, portfoliové stránky 60 podstránek a celý web v součtu nemůže mít více než 10 000 produktů a 10 000 videí. Naopak počet položek na stránku není omezený (ale kvůli zachování rychlosti načítání to nepřehánějte). Také se nelimituje například počet příspěvků na blog.

* Pokud používáte dřívější verzi s názvem Legacy Personal plan, budete mít limit 20 stránek. Nových zákazníků se ale toto omezení již netýká.

Squarespace umožňuje vytvořit běžné webové stránky i e-shop různé pokročilosti. V nabídce pro všechny programy nechybí SSL certifikát a hostování e-mailové schránky s vlastní adresou.

Cena a cenové programy – 8/10

Squarespace má ve své nabídce čtyři cenové programy – jeden pro osobní weby, druhý pro základní komerční provoz a zbylé dva pro různě náročné velké e-shopy.

squarespace programy

Osobní plán s nejnižší cenou se od ostatních odlišuje především v absenci pokročilých komerčních prvků a možnosti přidat jen dva administrátory. Také není kompletně přizpůsobitelný vlastními kódy CSS a Javascript.

U plánu Business je zapotřebí zdůraznit, že si služba účtuje 3 % z prodeje. Na provoz plnohodnotného e-shopu proto nebude pro většinu lidí vhodným řešením. Spíše se hodí pro komerční weby, které mají on-line prodej maximálně jako okrajový doplněk svých prezentovaných služeb. Commerce řešení se od sebe potom odlišují jen vychytávkami a specializacemi, jako je obnova opuštěného košíku, prodej předplacených produktů či pokročilé systémy dopravy a slev.

co umí squarespace

Cenově vychází Squarespace poměrně příznivě ve srovnání s konkurencí. Běžný web od 11 € a pokročilý e-shop od 24 € jsou běžnou částkou. Pokud ještě započteme, že na rozdíl od některých nástrojů pro tvorbu webu zde nejste omezováni prostorem, jsou ceny opravdu dobré. Za zmínku také stojí slevy, které získáte při předplacení na rok. S Personal programem ušetříte 26 %, s Business dokonce 29 % a u obou Commerce bude při nákupu roční služby cena nižší o 14 %.

Samotnou cenou za provoz investice ale nekončí. Nutné je si také pořídit svou doménu II. řádu (s koncovkou .cz, .com a jiné). Nenajdete zde domény III. řádu (s názvem společnosti za jménem a před koncovkou), které mají zdarma některé nástroje pro tvorbu webu. Nákup domény pomocí Squarespace je jednoduchý a s výběrem vhodného názvu vám pomůže nástroj pro vyhledávání názvů domén. Při nákupu ročního plánu webových stránek si můžete zaregistrovat svou první doménu prostřednictvím Squarespace zdarma na první rok. Další roky jsou již normálně placené. Pokud již doménu vlastníte a máte ji registrovanou jinde, lze ji samozřejmě na Squarespace převést.

squarespace domény

Squarespace zdarma

Bohužel, stránky zdarma přes Squarespace provozovat nelze. Než se však rozhodnete zaplatit, máte 14 dní na vyzkoušení bez jakéhokoliv poplatku i bez nutnosti předem zadávat platební údaje. V nabídce funkcí nejste ve zkušební režimu limitovaní a namísto na doméně poběží váš zkušební web na provizorní adrese. Až si vše otestujete a až zajistíte, že Squarespace bude pro vás dobrou volbou, můžete svůj rozpracovaný projekt převést do ostrého provozu – o své stránky vytvořené během testování nepřijdete.

Design a přizpůsobení – 9,5/10

Squarespace má ve své databázi 168 šablon. Jedná se o rozmanité designy, nikoliv jen přebarvené motivy. Tento počet je sám o sobě nadprůměrný mezi námi testovanými nejpoužívanějšími webovými editory. Zároveň si můžete vybranou šablonu velmi detailně editovat a vytvořit tak svůj jedinečný a originální vzhled. Musíme ale upozornit, že po prvotním zvolení šablony není možné svou volbu změnit. Můžete se však kdykoliv podívat na nabízené vzory a nechat se jimi inspirovat a do jejich podoby web přepracovat. Svou šablonu proto vybírejte jako designový základ sice dobře, ale na druhou stranu se nebojte, že vám její přesný vzhled musí zůstat navždy.

Šablony jsou responzivní – optimalizované pro různá zařízení od počítače, přes tablety, až po malé obrazovky mobilní telefonů, aby se zobrazovaly správně. Editací se zároveň na jejich přizpůsobivosti nic nemění.

Co se týká konkrétního nastavení, po kliknutí na editační ikonu vzhledu je první možností volba fontu. Můžete si vybírat z přednastavených možností buďto balíčků tříděných do kategorií Sans-serif, Serif a Mixed, které obsahují kolem 70 rozmanitých kombinací, nebo si fonty nastavit ručně. Volitelná je jejich základní velikost a samostatný font hlavičky, odstavce, tlačítek a smíšených možností. Přejdete-li do ještě podrobnějšího nastavení, lze si navolit všech více než 90 možných prvků, zda budou typem písma řazené jako hlavička, odstavec či třetí možnost, popřípadě si i pro ně nastavit i samostatný font.

Dále lze na šablonách měnit barevná schémata skládající se z 5 hlavních barev. Stejně jako v případě fontů, i zde máte na výběr z určitých palet, avšak můžete si zvolit i svou vlastní samostatnou barvu pro stovky různých prvků. Ty se pak při použití automaticky přebarví na správný odstín. Dále si barvu můžete nastavit i ručně při editaci obsahu.

Neméně důležitým prvkem pro přizpůsobení je volba odsazení textu a šířky stránky. Jednotlivé prvky pak lze pouhým tahem kurzoru nastavit a změnit jejich velikost i pozici. Tuto skvělou přizpůsobitelnost velmi chválíme. Stejně tak fungují obrázky. Ty podporují také formát vyplnění či vytvoření kruhového rámečku nebo použití light boxu. Co se týká editace textu, tak kromě základních parametrů jako je barva, tučnost, kurzíva nebo velikost si nastavíte i pozadí textu, mezery kolem okrajů či třeba podtržení včetně dekoračních, jako je třeba zakroužkování. Jako bonus na Squarespace nechybí ani efektivní vychytávky typu rozmazání vybraných částí a animace stránky i konkrétních prvků.

squarespace editace webu

Pokud bychom měli mít nějaké připomínky, tak především nemožnost vytvořit si dlouhodobou testovací stránku pro zkoušení nových či vícenásobných variant. Budete-li chtít z editace odejít a odhlásit se, je nutné web publikovat, abyste o svá data nepřišli. Koncepty zde nefungují. Alternativně lze nově vytvářenou stránku v pracovní verzi skrýt. To však nefunguje v případě již publikovaných stránek, které by tím pádem nemohly být zveřejněné. Kopie již hotové práce vytvářet nelze. Na druhou stranu nám během testování vydržely všechny úpravy více jak týden v rozpracovaném stavu, aniž by se data ztratila.

Dalším drobným mínusem jsou pevně přednastavená schémata určitý předvolených obsahových šablon, které nelze měnit. Například nemožnost odstranit přepínací šipky při zobrazení projektu v portfoliu. Pokud by vám tyto detaily doopravdy vadily, lze je naštěstí obejít vlastním vytvořením stylu pomocí obyčejného textového pole s obrázky a odkazy, nebo pozměněním kódu stránky, pokud rozumíte jeho editaci či máte někoho, kdo za vás tuto práci udělá. V případě zájmu se dokonce můžete obrátit přímo na provozovatele. Squarespace experti jsou zkušení designéři a vývojáři třetích stran, kteří vám mohou pomoci vylepšit stávající web nebo postavit nový od začátku. Mezi zajímavé designerské služby také patří základní aplikace pro návrh loga.

Uživatelské prostředí a ovládání – 9/10

Tento nástroj pro tvorbu nevyžaduje po uživatelích žádné znalosti kódů a programování. Funguje pomocí WYSIWYG editace (What You See Is What You Get); neboli upravujete vizuální prvky tak, jak je vidíte.

squarespace testado

Squarespace je mezinárodní společnost, která podporuje mnoho jazyků jako je angličtina, španělština, francouzština i severo-evropské jazyky; avšak čeština zde chybí. Ovládání je ale i tak jednoduché a doprovázené z velké části ikon se symboly. Poradí si s ním i neangličtinář ovládající jen základní slovíčka. Žádné složité nastavování nebo probírání se dlouhými popisky na vás totiž nečeká.

Veškeré ovládání, které budete potřebovat, vám Squarespace ukáže při prvním spuštění stránek. V několika jednoduchých krocích zjistíte základní systém fungování. Úpravu otevíráte pomocí tlačítka v horní liště „exit / edit“. Po kliknutí na „exit“ se otevře postranní nabídka. Pomocí tohoto panelu nastavujete prakticky celý web – můžete přidávat nové stránky i je upravovat, přistupovat do kalendáře, spravovat obchod i marketing včetně kontaktů a provádět analýzu. Také se zde dostanete do nabídky úpravy designu, který má ovšem ještě jednu ikonu v pravém rohu. Po kliknutí na „edit“ zase jednotlivé stránky vyplňujete obsahem. Pro přidání nových prvků slouží tlačítko „+“ a každý z vložených bloků můžete po označení smazat, duplikovat (ale jen na danou stránku, nikoliv na jinou) posunout nahoru či dolů nebo pokročile upravovat celou sekci i její jednotlivé části, jak již bylo popsáno výše.

squarespace ovládání

Celkově hodnotíme uživatelské prostředí jako velmi intuitivní a snadné i pro naprosté začátečníky. Za zmínku také stojí jednoduchost celého spuštění webu. Stačí jen vyplnit zaměření, vybrat si svou budoucí šablonu a zadat e-mailovou adresu.

Funkce a obsahové prvky – 9/10

Kromě pokročilých marketingových, analytických a e-shopových nástrojů nemá Squarespace zásadní limity ve svých funkcích a plnohodnotně lze používat i základní cenový program.

Klíčové vlastnosti Parametry
Cena placeného tarifu za měsíc 11 – 36 €
Počet placených tarifů 1
Vyzkoušení zdarma
Možnost provozu zdarma ×
Čeština administrace ×
Čeština uživatelské podpory ×
Prostor po web neomezený
Zálohování webu
Tvorba e-shopu
Drag & Drop ovládání
WYSIWYG (What You See Is What You Get)
Responzivita
Vlastní HTML / CSS
Počet šablon
168 (plně editovatelné)

Základní prvky webu

Editace a úprava prvků stránky je možná dvěma způsoby – přes vložení nové stránky s přednastavenou šablonou nebo pouze přes editaci konkrétní stránky s přidáváním vlastních prvků. Šablony se hodí pro rychlou tvorbu webu, usnadnění práce nebo pro inspiraci. Pokud byste je však nechtěli používat, lze si stránky vytvořit samostatně dle svých představ.

V přednastavených možnostech najdete několik druhů základních stránek typu „o nás“ nebo „nabídka služeb. Nechybí ani šablony na kontakty, galerii, digitální produkty, často kladené otázky nebo třeba vychytávky jako menu restaurací a obchodní podmínky. Ve speciálních kolekcích, které podporují přidávání dalších podsložek obsahu, se nabízí blog, obchod, portfolio, události, videa nebo nabídka kurzů. Všechny mají opět na výběr z několika designových provedení. Počty konkrétních návrhů jsou různé. Zatímco například e-shop má dvě šablony, galerie jich nabízí pět.

Pokročilé možnosti

Zajímavou možností je uzamčení jen pro autora nebo jen pro osoby, které mají heslo. Stránku pro zadávání hesla si navíc můžete také upravovat podle svých představ. Nechybí ani lištička povolení cookies nebo případná volitelná 404 error stránka.

siteground funkce

Ve speciálních možnostech také strojí za zmínku, že na Squarespace můžete přímo hostovat video. Není tak nutné jeho nahrávání na externí servery a následné vkládání přes odkaz. Díky neomezenému úložnému prostoru se tak jedná o ideální nástroj pro tvorbu video prezentací.

Možnost vytvořit web ve více jazycích tu sice je, avšak řešení je poměrně kostrbaté, na ovládání nepraktické a v mnoha ohledech neplnohodnotné. Chcete-li mít vícejazyčný web, budete muset ručně přeložit obsah každé stránky na vašem webu. Automatiku zde nenajdete. Existují také další omezení, která je třeba mít na paměti. Nelze mít například různé domény nebo subdomény pro různé jazyky, všechny weby Squarespace mohou zobrazovat vestavěný text (například na stránce pokladny) pouze v jednom jazyce a také e-shopy zvládají jen jednu vybranou měnu. Podporovaná je naštěstí domovská stránka, která odkazuje na jednotlivé verze webu, takže návštěvníci mohou přejít přímo na svůj preferovaný jazyk. Také menu správy není složité a hezky udržuje jednotlivé jazykové mutace oddělené.

squaresace více jazyků

Jak již bylo zmíněno, přizpůsobení webu je doopravdy detailní. Pokud by vám však nestačilo, podporuje Squarespace také vkládání vlastního CSS nebo přidávání kódů do hlavičky, do zápatí, na zamykací obrazovku i do e-shopu. Pro práci s kódem obchodu oceňujeme, že součástí jsou i popisky, jak jsou značené například čísla objednávek, cena objednávky nebo zadaný e-mail zákazníka. V rámci e-shopu toho ale umí Squarespace ještě mnohem víc:

E-shop

Internetový obchod na Squarespace je hezky řešený a nabízí plnohodnotné možnosti. Jen ještě připomeneme, že nejlevnější obchodní cenový program si účtuje 3 % z nákupu. U pokročilejších dvou je celý zisk jen váš.

Vedle samotného fyzického zboží má Squarespace systém i pro prodej konzultací, sérií kurzů a lekcí, digitálních souborů, videí, dárkových poukazů, sekcí s exkluzivním obsahem přístupným jen po zaplacení a nechybí ani zpeněžení blogu. Zajímavou vychytávkou je také kalendář, přes který si u vás zákazníci mohou rezervovat konkrétní volné termíny a objednávat se tak prakticky přes internet. Ke kalendáři samozřejmě patří přehled těchto objednávek i s pokročilou sekcí správy.

squarespace internetový obchod

Při prodeji položek lze nastavovat všechny části objednávky, jako je platba, doprava, zákaznické účty, recenze produktů, překontrolování objednávky, daně, ale i speciální vychytávky jako upozornění na nízké skladové zásoby či čekací listiny. V dopravě si volíte sami vlastní způsoby přepravy a v platbách lze rovnou napárovat služby jako PayPal. Podporované jsou také varianty produktů, které se mohou lišit různými parametry, jako je obrázek, cena, hmotnost a číslo (skladový identifikátor).

Marketing a sebepropagace – 8,5/10

K plnohodnotnému provozu samozřejmě nesmí chybět marketingové nástroje. V možnostech propagování webu si vede Squarespace dobře. Základem je nastavení SEO parametrů. Pro každou stránku a produkt lze vyplnit titulek a popis. Klíčová slova zde nejsou podporována. Dále můžete pro přehlednost upravovat nadpisy, navigační titulek a url. V případě obrázků se nastavuje alt text, popisek a také si můžete volitelně upravovat jméno souboru.

Mezi hlavní podporované marketingové nástroje patří vyskakovací okna, oznamovací lišta nebo URL Builder, který vytvoří unikátní sledovatelné odkazy pro předávávání do placených kampaní u třetích stran. Samostatnou kategorií je e-mail marketing. Squarespace disponuje nástrojem pro vytváření databází kontaktů. Již hotový seznam lze také do systému importovat. Pro správu zde najdete funkce jako plánování či statistiky poslání.

squarespace databáze kontaktů

Samozřejmostí jsou tlačítka pro sociální sítě a možnost připojení služeb třetích stran. V naší recenzi také chválíme vestavěný analytický nástroj. S jeho pomocí můžete sledovat klasickou návštěvnost (včetně zdrojů návštěvnosti, klíčových vyhledávacích slov nebo přístupy na základě zeměpisné polohy) i zájem o váš web. Když je váš obsah poutavý, návštěvníci mají tendenci zůstat na stránkách. Pokud nenajdou brzy to, co hledají, mohou rychle odejít. Díky zjištění, kde tráví nejvíce času a z jakých částí spíše odcházejí, můžete svůj web snadněji přizpůsobit. V neposlední řadě analytika podporuje i statistiky prodeje jak celkově, tak podle produktu. Umožňuje sledovat nákupní cestu a opuštěné nákupní košíky.

Uživatelská podpora – 8,5/10

Jako první je zapotřebí zmínit, že uživatelskou podporu díky velmi dobře propracovanému systému informací podle našeho názoru ani nebudete potřebovat. Není snad nic, co byste na stránkách Squarespace nenašli do detailu vysvětlené. Pokud však budete i přesto potřebovat s něčím poradit, jistě oceníte, že zákaznická podpora funguje 24/7 přes e-mail nebo sociální sítě. Na odpověď však budete možná čekat pár minut, než na vás přijde řada. Také je nutné připomenout, že Squarespace nepodporuje češtinu.

Dalším kanálem komunikace s uživatelským servisem je chat. Ten funguje od pondělí do pátku od 4:00 do 20:00 (ET). O víkendech mají volno. Telefonickou podporu Squarespace nenabízí.

Závěrečné hodnocení

8.8

Squarespace hodnotíme jako jeden z nejlepších mezinárodních nástrojů na tvorbu webu. Proto je nutné upozornit, že nemá české uživatelské prostředí. Na druhou stranu je velmi přehledný a intuitivní a brzy se v něm zorientují i neangličtináři. Na Squarespace chválíme, že se mu podařilo v jednoduchém ovládacím systému vytvořit nástroj umocňující web designově přizpůsobit do nejmenšího detailu. Také se nám během testování líbily funkce pro podrobnou analytiku, neomezený prostor a chytrý e-shop, přes který můžete prodávat rozmanitý fyzický i digitální obsah. Naopak za upozornění stojí, že tento nástroj pro tvorbu webu není zadarmo. Jeho cena však není vysoká. Při volbě komerčního balíčku si nezapomeňte zvolit správný cenový program – ten základní si účtuje provize z prodeje.

Důležité parametry
9
Cena a cenové programy
8
Design a přizpůsobení
9.5
Uživatelské prostředí a ovládání
9
Funkce a obsahové prvky
9
Marketing a sebepropagace
8.5
Uživatelská podpora
8.5
Klady
  • Neomezený prostor
  • Snadné ovládání
  • Možnost detailního nastavení designu
  • Pokročilé nastavení e-shopu
  • Lze prodávat fyzický i digitální obsah
  • Chytrá analytika
Zápory
  • Limit počtu stránek / fotek v galerii není výrazně dopředu uvedený
  • Komplikovaná a neplnohodnotná vícejazyčnost webů
  • Nepodporuje češtinu

Sdílejte článek

Ohodnoťte recenzi

Celkové hodnocení: 4.7 (10 hlasů)

Autor recenze

Katka Muchová
Katka Muchová

Profesně napůl redaktorka, napůl výcvikářka psů. Ve volném čase milovnice fotografování, umění, nových technologií a brouzdání po internetu, kde hledám informace o společenském dění a zajímavé produkty. Baví mě testování různých vychytávek a ráda s jejich výběrem pomáhám ostatním. Facebook redaktorky.

Podobné články

Diskuse u článku

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odeslat komentář