Chcete si opravu a údržbu kola provést na vlastní pěst? Nebýt závislí na cykloservise má několik výhod. Výběr nejlepšího stojanu na opravu kola bude v tomto kroku rozhodující. Podívejte se, jaké montážní stojany na kolo v testu zvítězily. Poradíme vám, jak si vybrat s ohledem na nosnost, konstrukční provedení i podporovaný rozměr rámu. Na první místo jsme zařadili stabilní hliníkový Topeak Prepstand Max.
Kvalitní stojan na opravu jízdního kola na zem s fixací na spodní část rámu. Je lehký, odolný a složitelný.
Ocelový servisní stojan na kolo s praktickým montážním stolečkem za TOP cenu.
Nejlepší montážní stojany na kolo
Topeak Prepstand Max – nejlepší montážní stojan celkově
Výrobce: Topeak | Typ: na zem | Materiál: hliník, plast, guma, ocel | Způsob uchycení: ocelový hák | Nosnost: 25 kg | Hmotnost: 2,4 kg | Nastavení výšky: 80 až 108 cm | Podporovaná šířka rámu: Do 60 mm | Stohovatelnost: ano | Přibližná cena: 3 200 Kč
- Výhodný poměr ceny a kvality
- Lehká hliníková konstrukce
- Stabilní zpracování
- Uchycení předního kola
- Výšková regulace
- Absence montážního stolku
Recenzovaný montážní držák na kolo Topeak Prepstand Max je zhotoven z hliníkové konstrukce se třemi nohami. Nohy jsou doplněny o gumové prvky pro stabilitu bez klouzání. Unese kolo o hmotnosti 25 kg. Opěrný profil včetně plastových stabilizačních spojek a kontaktních opěrek vám zaručí, že se vám během práce kolo nepohne.
K zafixování předního kola poslouží ocelová vidlice. Spodní rám kola je uchycen pomocí ocelového háku doplněného o z tvrdou gumu. Lze jej regulovat na potřebnou šířku rámu až do 60 mm.
Abyste se u opravy svého kola neohýbali, oceníte výškovou regulaci. Tu lze zvolit v rozmezí 80 až 108 cm.
Ať už hledáte stojan na kolo do bytu nebo do garáže, Topeak Prepstand Max poslouží v obou případech. Jde jej snadno složit do kompaktního stavu. Váží pouhých 2,4 kg, takže se pohodlně přenáší. Součástí balení je i transportní vak.
Zpracováním, stabilitou i nosností je velmi výhodný. Škoda, že chybí montážní stolek. Ten je pro pohodlnější a plynulejší servis kola výhodou.
Compass XC 80038 – stojan na opravu kola za TOP cenu
Výrobce: Compass | Typ: na zem | Materiál: ocel, plast, guma | Způsob uchycení: zamykací čelisti | Nosnost: 20 kg | Hmotnost: neuvedeno | Nastavení výšky: 105 až 145 cm | Podporovaná šířka rámu: Do 60 mm (70 mm výšky) | Stohovatelnost: ne | Přibližná cena: 1 100 Kč
- Kvalitní provedení
- Lze uchytit za horní rám i sedlovku
- Snadné upnutí
- Pevná podnož
- Praktický odkládací stoleček
- Komfortní nastavení výšky
- Nelze celý složit
- Chybí fixace předního kola
Servisní stojan na opravu jízdního kola Compass XC 80038 je sestaven ze stabilní ocelové konstrukce. Ta zajistí pohodlný a bezpečný servis vašeho bicyklu třeba v obýváku. Podnoží je pevné a čtyřdílné. Výšku si přizpůsobíte od 105 do 145 cm.
Stojánek na kolo unese až 20 kg. Fixace je zajištěna pomocí zamykacích čelistí přímo na horní část rámu nebo sedlovku. Čelisti lze velikostně regulovat až do 70mm výšky rámu nebo 60mm průměru. Čelisti jsou potaženy gumou, aby nedošlo k poškrábání laku. Součástí je také odkládací stoleček na nářadí s praktickými přihrádkami.
Testovaný montážní stojan na horské kolo Compass XC 80038 je praktický, stabilní, kvalitně zpracovaný a koupíte jej výhodně. Jako nedostatek hodnotíme absenci zámku na přední kolo. Bez toho není přední kolo fixováno, což může při práci překážet. Také je škoda, že nohy nelze složit pomocí upínacího šroubu. Pro složení je nutné provést úplnou demontáž.
Crivit (Lidl) – levný montážní stojan na kolo Lidl
Výrobce: Lidl | Typ: na zem | Materiál: ocel, hliník, nylon, plast | Způsob uchycení: rychloupínací šroub | Nosnost: 30 kg | Hmotnost: 7 kg | Nastavení výšky: 107 až 188 cm | Podporovaná šířka rámu: Do 60 mm (70 mm výšky) | Stohovatelnost: ano | Přibližná cena: 899 Kč
- Skvělý poměr ceny a kvality
- Vysoká nosnost
- Pevná a stabilní konstrukce
- Variabilita nastavení výšky
- Fixace přední vidlice
- Ideální montážní stojan na elektrokolo (nejen)
- Plastové úchytné prvky
- Vyšší hmotnost
Montážní stojan na kolo z Lidlu je cenově přívětivým tipem. Podle hodnocení zákazníků můžeme posoudit celkovou spokojenost. S nosností do 30 kg na něm opravíte nejen různé druhy kol, ale také elektrokola. Ocelovo-hliníková konstrukce se čtyřmi nohami je stabilní a výškově nastavitelná. Pracovní výšku si podle potřeby nastavíte v rozmezí 107 až 188 cm.
Rám kola lze snadno uchytit pomocí rychloupínáku s profilem proti skluzu a poškrábání. Využijete jej pro všechny rámy v průměrech od 25 do 55 mm. Pro uchycení předního rámu slouží praktické teleskopické rameno.
Výhodou montážního stojanu na elektrokola a kola Crivit je montážní miska, kterou máte v úrovni rukou. Oceníte jistě i její magnetický povrch, kde se udrží všechny šroubky pohromadě.
Pokud potřebujete cenově dostupný servisní stojan na kolo k občasné montáži nebo čištění, můžeme vám tento model doporučit. Za pár stovek uděláte dobrý kup. Musíte však počítat s nevýhodami v podobě plastových úchopů a vyšší hmotnosti.
Srovnání 10 montážních stojanů na kolo
| Topeak Prepstand Max | Compass XC 80038 | Crivit (Lidl) | Park Tool Home | Boss-Junior S900 | Vorel TO-77715 | Ibera IB-ST10 | Elite Team | Super B TB-WS35 | BBB BTL-36 ProfiMount | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pro náročné
|
Zlatý střed
|
Levný základ
|
|
|
|
|
|
|
| |
| Výrobce | Topeak | Compass | Lidl | Park Tool | Boss | Vorel | Ibera | Elite | Super B | BBB |
| Typ | na zem | na zem | na zem | na zem | Na zeď | na zem | na zem | na zem | na zeď | na zem |
| Materiál | hliník, plast, guma, ocel | ocel, plast, guma | ocel, hliník, nylon, plast | ocel, guma | ocel, plast, guma | ocel, dural, plast, guma | ocel, termoplastická pryž | ocel, plast, guma | ocel, plast, guma | ocel, plast, guma |
| Způsob uchycení | ocelový hák | zamykací čelisti | rychloupínací šroub | zamykací čelisti | zamykací čelisti | zamykací čelisti | opěra o osu zadního náboje | zamykací čelisti | čelisti | zamykací čelisti |
| Nosnost | 25 kg | 20 kg | 30 kg | 36 kg | 18 kg | 30 kg | 25 kg | 17 kg | 30 kg | 23 kg |
| Hmotnost | 2,4 kg | neuvedeno | 7 kg | 7,2 kg | 2,2 kg | 7,7 kg | 1,52 kg | 7,6 kg | - | 5,4 kg |
| Nastavení výšky | 80 až 108 cm | 105 až 145 cm | 107 až 188 cm | 99 až 145 cm | ✗ | 105 až 145 cm | - | 96 až 145 cm | ✗ | Až 105 cm |
| Podporovaná šířka rámu | Do 60 mm | Do 60 mm (70 mm výšky) | Do 60 mm (70 mm výšky) | 25 až 76 mm | Do 40 mm | 25 až 90 mm | 20" až 29" | Všechny typy kol | 50 mm | Všechny typy kol |
| Stohovatelnost | ✓ | ✗ | ✓ | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ✓ | ✗ | ✓ |
| Přibližná cena | 3 200 Kč | 1 100 Kč | 899 Kč | 5 990 Kč | 1 400 Kč | 1 100 Kč | 800 Kč | 3 500 Kč | 2 500 Kč | 4 400 Kč |
| Zjistit cenu | Zjistit cenu | Zjistit cenu | Zjistit cenu | Zjistit cenu | Zjistit cenu | Zjistit cenu | Zjistit cenu | Zjistit cenu | Zjistit cenu |
Nejprodávanější montážní stojany
Jak vybrat montážní stojan na kolo
Rozhodli jste se, že si namísto návštěvy cykloservisu údržbu svého horského kola nebo elektrokola uděláte sami?
Montážní stojan vás při dobrém výběru odmění pohodlím, které si při domácím servisování vychutnáte. Oproti úpravám na zemi bez stojanu totiž nabízí pevnou oporu a fixaci kola v požadované výšce. Zároveň zajišťuje volné šlapání, takže na opravách nejste vůbec omezeni.
Jak si ale zvolit nejlepší montážní stojan na kolo? Závisí to zejména na celkovém zpracování stojanu. Konstrukce musí být pevná, stabilní a ideálně výškově nastavitelná. Zároveň se musíme podívat na upínání včetně jeho podporované šířky a velikosti rámu. Dále nesmíme zapomenout na maximální nosnost. Pojďme se na to spolu podívat trochu podrobněji.

Typy montážního stojanu na kolo
Montážní stojan na zem
Stojany na opravu jízdního kola na zemi jsou dvojího druhu. Na trhu naleznete variantu se zdvihem zadního rámu, celého rámu kola nebo s uchycením za spodní středovou trubku.
Se zdvihem zadního rámu
Jde o kompaktní a velmi jednoduchá udělátka, kterými nadzvednete zadní kolo do vzduchu. Zároveň máte možnost přetáčet pedály.
Rám kola je tak celý fixovaný a vy můžete provádět drobnější údržby. Takový stojan na údržbu seženete do pár stovek. Nevýhodou u stojanů pod zadní stavbu je ale omezenější možnost práce na kole. A to zejména proto, že se musíte ohýbat a přední kolo je stále na zemi. Pokud chcete opravovat řetěz nebo pastorky, stojan překáží.
Další a vychytanější jsou stojany do dutého středu kola. Jsou stabilnější a při seřizování nepřekáží.
S uchycením za spodní středovou trubku
Tento typ stojanu umožňuje uchycení kola za spodní středovou trubku. Je vhodný pro rychlé a jednoduché opravy, kdy potřebujete mít přístup k zadnímu kolu nebo převodovému systému. Kolo je v tomto případě ve vzduchu, ale stále v poměrně nízké pozici, takže není ideální pro komplexnější opravy celého kola.
Se zdvihem celého rámu
Na druhou stranu montážní stojany se zdvihem celého kola vám poskytnou pracovní polohu v požadované úrovni. Kolo je uchyceno pomocí čelistí za horní nebo spodní rám či sedlovku.
Výšku si zvolíte podle toho, na jaké části bicyklu zrovna pracujete. Stojany mohou být stohovatelné. Naleznou tedy uplatnění na domácí využití, i když nemáte dílnu nebo garáž.
Montážní stojan na zeď
Servisní stojany na zeď se hodí, pokud plánujete pracovat na stejném místě. Stojan si přímo navrtá do zdi nebo jinou pevnou oporu. Výhodou je především robustní konstrukce poskytující vysokou míru stability. Zafixování kola probíhá pomocí čelistí v kontaktu se sedlovkou nebo rámem kola.
Sklopný montážní stojan
Nejnovějším typem jsou sklopné stojany, které lze připevnit na zeď, ale v případě potřeby je možné je vyklopit a používat jako klasický stojan. Toto řešení je ideální pro menší prostory, jako jsou byty nebo malé garáže, kde není možné mít permanentně postavený stojan.
Materiály
Nyní už víme o možnosti výběru variant. Tak se podíváme na materiálové provedení. Držák na kolo musí vydržet nejen zátěž kola, ale i naši fyzickou sílu vynaloženou při utahování komponentů.

Ideálním zpracováním konstrukce je ocel, případně hliník. Ten má výhodu v nižší hmotnosti, na druhou stranu není tak odolný jako ocel. Tyto materiály mohou být (a také jsou) kombinovány s plasty, gumou atp. Gumové doplňky by neměly chybět v kontaktních místech s rámem kola. Například na čelistech nebo hácích, aby nedošlo k poškození laku. Dále vespod držáku, aby stojan na zemi neklouzal.
Pokročilejší modely využívají i karbonové kompozitní materiály pro některé části stojanu, což přináší vynikající poměr pevnosti a hmotnosti.
Způsob uchycení a stabilita
Například trekové kolo lze do montážního stojanu zafixovat pomocí háků nebo čelistí. Na háky jej buď jen tak zavěsíte nebo je jde velikostně regulovat pomocí rychloupínacího šroubu. Dále se můžete setkat s čelistmi, do kterých rám kola zasadíte. Na tyto komponenty je důležité brát zřetel. Zejména na materiálové složení nebo podporovanou šířku rámu. Nejčastěji se setkáte s šířkou rámu od 25 do 55 cm.
Závisí tedy, zda potřebujete montážní stojan na klasické jízdní kolo nebo elektrokolo. Vybírat musíte i s ohledem na patřičnou nosnost.
Nosnost
Maximální nosnost stojanu na servis kola je podstatná informace, kterou musíme brát v potaz. Počítejte nejen s hmotností kola. Raději přičtete rezervu v podobě fyzické síly při manipulaci s bicyklem. Pokud můžete, vybírejte co nejvyšší nosnost. Na trhu se setkáte s variantami od zhruba 15 kg do až 80 kg u profesionálních modelů, které zvládnou i těžká elektrokola.
Výšková regulace
Seřizování, oprava a údržba vašeho cyklo miláčka by měla být plynulá a pohodlná. Nejlépe bude, když se nebudete muset krčit. Vámi opravovaný úsek by měl být snadno přístupný. Proto je dobré vědět, jak vysoký stojan pořídit. Jaká regulace výšky pro vás bude adekvátní. Do jaké úrovně kolo dostanete, závisí také na způsobu fixace.
Kromě výškové regulace mají některé stojany na opravu kol možnost otáčení, a to až o 360°. Je to velmi přínosné pro manipulaci s kolem a získání výhodnější polohy k servisování.

Nekteré modely nabízejí dnes i hydraulické nastavení výšky, což značně usnadňuje manipulaci s těžšími koly.
Hmotnost a stohovatelnost
V tomto ohledu můžeme mít hned jasno; čím lehčí, tím lepší. Ne vždy je to zpravidla správně. Vyšší hmotnost může signalizovat využití kvalitních a pevných materiálů. U hliníkových konstrukcí samozřejmě počítejte s váhou nižší. Výhodou je pak snadnější manipulace. Oceníte to zejména, pokud jste nuceni stojan častěji přenášet z místa na místo nebo jej skládat.
Stejně tak je bonusem možnost složení stojanu na údržba kola. Uchovat jej tedy můžete i ve skromných prostorech a roztáhnout, jen když potřebujete. Využít jej pak lze i jako stojan na kolo do bytu. I také samozřejmě existují.
Dodávané příslušenství
Jelikož jde o celkem jednoduchý aparát, není potřeba vymýšlet. K montážnímu stojanu se hodí zpravidla několik doplňků::
- Prvním je montážní stolek. Ideálně zabudovaný na konstrukci stojanu. Nejlépe výškově regulovatelný. K dobru přijde i magnetický s předělem přihrádek. Komponenty i nářadí pak máte hezky po ruce.
- Druhým je fixační hák nebo tyč na přední kolo. Jeho uchycením se vám bude mnohem lépe pracovat. Kolo se nebude přetáčet a narušovat stabilitu stojanu. Také se vám bude lépe dělat na předním rámu kola. Bonusem je i transportní vak na složitelné montážní stojany na kolo.
- Třetím užitečným doplňkem je držák na tablet nebo smartphone. Umožní vám sledovat servisní videa přímo během práce, což je užitečné zejména pro začátečníky.
- Čtvrtým doplňkem může být integrované osvětlení, které je velmi praktické při práci ve špatně osvětlených prostorech.
Hlavní výhody montážních stojanů
- Pevná opora kola v požadované pozici
- Volnost pedálů k přetáčení
- Pohodlnější údržba ve vzpřímené poloze
- Časová flexibilita a nezávislost na cykloservisu
- Možnost přesného nastavení polohy kola pro optimální pracovní úhel
- Snížení rizika poškození kola při údržbě
Jak vyrobit montážní stojan na kolo
Pakliže si plánujete opravovat kolo doma, musíte vědět, jak na to. To už máte nejspíše zmáknuté. Přemýšlíte také nad tím, že si vyrobíte montážní stojan podomácku?
Snadný montážní stojan na kolo na zeď nebo na ponk si můžete vyrobit podle tohoto inspiračního návodu. Stačí šikovné ručičky, pár kusů potrubí, šroubů, nářadí a můžete se do toho pustit.
Co budete potřebovat
- 1 T-kus 1 ½”
- 1 trubka se závitem na obou koncích 1 ½” (cca 30 cm dlouhá)
- 1 závitová příruba 1 ½”
- 1 šestihranný šroub M10×65 + podložka
- Šrouby do zdiva (případně jiného materiálu)
- Hmoždinky
- Závitník pro šroub M10 a bity k navrtání trochu většího otvoru
- Pilové listy na železo
- Vrtačka a šroubovák
Návod
- T-kus si pomocí pilového plátu rozřežeme na dvě části. Jednu větší (spodní), druhou menší na přikrytí.
- Větší část pod závitem navrtáme pomocí závitníku, do otvoru se bude šestihranný šroub šroubovat.
- Do horního T-kusu provrtáme otvor, aby do něj šroub lehce vklouzl.
- Přírubu si navrtáme do zdi nebo k ponku.
- Zašroubujeme závitovou trubku, upevníme spodní T-kus.
- Na něj si nachystáme podložku (třeba z kousku staré duše).
- Nyní můžeme položit rám kola, který podložkou obalíme i nahoře.
- Nahoru přidáme horní část T-kusu a pomocí šestihranného šroubu s podložkou zašroubujeme.
- A můžeme provádět úpravy.



Diskuze a zkušenosti