Elektrokola v posledních několika letech zažila obrovský boom. Velký test elektrokol 2023 (a 2022) vám pomůže vybrat si takový stroj, který bude přesně vyhovovat vašim představám. Vyberou si jak dámy, tak páni. Velkou pozornost jsme věnovali i radám a tipům, jak elektrické kolo správně vybrat.
- Pro náročné vybíráme výkonné horské elektrokolo Crussis e-Atland. Dámám zase model Crussis e-Fionna 7.7.
Špičkové horské elektrokolo určené do terénu. Má obrovský dojezd a perfektní kvalitu zpracování. Vítěz testů 2023.
Kvalitní městské unisex kolo, které je vhodné i pro starší osoby. Velmi pohodlné a praktické.
Lehké a kompaktní skládací elektrokolo s dojezdem 60 km. Potěší pohodlím a výbavou.
Test a srovnání 13 elektrokol
Název | Parametry | |||
---|---|---|---|---|
Recenze a testy 13 elektrokol | ||||
1. | ![]() |
Crussis e-Atland 9.7-S 94 % ★★★★★ přečíst recenzi |
Určení: horský typ Max. dojezd: 150 km Nosnost: 120 kg Baterie: rámová Motor: středový Brzdy: hydraulické kotoučové Odpružení: zdvih 100 mm |
Zjistit cenu |
2. | ![]() |
Crussis e-Largo 7.6-S 93 % ★★★★★ přečíst recenzi |
Určení: horský typ Max. dojezd: 150 km Nosnost: 120 kg Baterie: rámová Motor: středový Brzdy: hydraulické kotoučové Odpružení: zdvih 100 mm |
Zjistit cenu |
3. | ![]() |
Crussis ONE-Guera 7.7-M 93 % ★★★★★ přečíst recenzi |
Určení: horský typ Max. dojezd: 170 km Nosnost: 120 kg Baterie: rámová Motor: středový Brzdy: hydraulické kotoučové Odpružení: zdvih 100 mm |
Zjistit cenu |
4. | ![]() |
Crussis e-Fionna 7.7 91 % ★★★★★ přečíst recenzi |
Určení: horský typ Max. dojezd: 130 km Nosnost: 120 kg Baterie: rámová Motor: středový Brzdy: hydraulické kotoučové Odpružení: zdvih 100 mm |
Zjistit cenu |
5. | ![]() |
Crussis e-Atland 5.6 89 % ★★★★ přečíst recenzi |
Určení: horský typ Max. dojezd: 115 km Nosnost: 120 kg Baterie: rámová Motor: středový Brzdy: hydraulické kotoučové Odpružení: zdvih 100 mm |
Zjistit cenu |
6. | ![]() |
Devron 28127 89 % ★★★★ přečíst recenzi |
Určení: městský typ Max. dojezd: 120 km Nosnost: 120 kg Baterie: zadní nosič Motor: přední usazení Brzdy: hydraulické kotoučové Odpružení: zdvih 45 mm |
Zjistit cenu |
7. | ![]() |
Devron 28124A 86 % ★★★★ přečíst recenzi |
Určení: městský typ Max. dojezd: 100 km Nosnost: 120 kg Baterie: zadní nosič Motor: přední usazení Brzdy: hydraulické kotoučové Odpružení: zdvih 45mm |
Zjistit cenu |
8. | ![]() |
Devron Riddle M1.7 85 % ★★★★ přečíst recenzi |
Určení: horský typ Max. dojezd: 110 km Nosnost: 120 kg Baterie: rámová Motor: středový Brzdy: hydraulické kotoučové Odpružení: zdvih 120 mm |
Zjistit cenu |
9. | ![]() |
Ratikon EHT 9.2 85 % ★★★★ přečíst recenzi |
Určení: horský typ Max. dojezd: 120 km Nosnost: 120 kg Baterie: rámová Motor: středový Brzdy: hydraulické kotoučové Odpružení: zdvih 100 mm |
Zjistit cenu |
10. | ![]() |
Devron 28122 83 % ★★★★ přečíst recenzi |
Určení: městský typ Max. dojezd: 80 km Nosnost: 120 kg Baterie: zadní nosič Motor: přední usazení Brzdy: čelisťové V-brake Odpružení: zdvih 45 mm |
Zjistit cenu |
11. | ![]() |
Apache Matto E7 80 % ★★★★ přečíst recenzi |
Určení: crossový typ Max. dojezd: 90 km Nosnost: 140 kg Baterie: rámová Motor: středový Brzdy: hydraulické kotoučové Odpružení: zdvih 100 mm |
Zjistit cenu |
12. | ![]() |
Devron 16201 78 % ★★★★ přečíst recenzi |
Určení: skládací typ Max. dojezd: 60 km Nosnost: 120 kg Baterie: v rámu Motor: zadní usazení Brzdy: čelisťové V-brake Odpružení: × |
Zjistit cenu |
13. | ![]() |
Devron Riddle W1.7 76 % ★★★ přečíst recenzi |
Určení: horský typ Max. dojezd: 100 km Nosnost: 120 kg Baterie: rámová Motor: středový Brzdy: hydraulické kotoučové Odpružení: zdvih 100 mm |
Zjistit cenu |
Nejlepší elektrokola
Recenze Crussis e-Atland 9.7-S – nejlepší celoodpružené elektrokolo
Určení: horské elektrokolo | Kapacita baterie: 630 Wh / 17 Ah | Dojezd: 150 km | Nosnost: 120 kg | Umístění motoru: středový | Umístění baterie: rámové | Brzdy: hydraulické kotoučové | Odpružení: přední, vzduchové tlumení, zdvih 100 mm | Počet převodů: 1 × 12 | Cena: 56 990 Kč
- Vysoká odolnost a kvalita
- Vhodná i do náročného terénu
- Výkonný motor + špičkové brzdy
- Slušný dojezd
- Velký barevný displej a USB port
- Vyšší cena
Elektrokolo Crussis e-Atland 9.7-S patří mezi absolutního vítěze aktualizovaného testu elektrických kol pro sezonu 2023. Jedná se o špičkové horské elektrokolo, které k pohybu terénem využívá výkonný motor Bafang M500 a velkou baterii s kapacitou 17 Ah. Model se proto hodí do náročnějších podmínek a prudkých kopců.
Pohodlí tady jistí špičkově odpružená přední vzduchová vidlice Rockshox FS Judy Silver TK R SOLO Air se zdvihem 100 mm. Při náročnějších sjezdech oceníte přesné a účinné hydraulické kotoučové brzdy. Testované elektrokolo Crussis e-Atland 9.7-S vás nebude omezovat ani po stránce dojezdu. Velká baterie vám umožní dojezd až 150 km.
Crussis e-Atland 9.7-S se stalo vítězem testu elektrokol letošního roku. Až na vyšší cenu mu není co vytknout.
Recenze Devron 28124A – nejlepší městské elektrokolo (pro dámy i pány)
Určení: městské elektrokolo | Kapacita baterie: 11 Ah | Dojezd: 100 km | Nosnost: 120 kg | Umístění motoru: přední | Umístění baterie: zadní nosič | Brzdy: čelisťové | Odpružení: přední, vzduchové tlumení, zdvih 45 mm | Počet převodů: 1 × 3 | Cena: 34 990 Kč
- Unisex (dámské i pánské)
- Pohodlná jízda
- Hezký design
- Široké příslušenství
- Velký a přehledný displej
- Vhodné i pro starší osoby
- Základní čelisťové brzdy
- Menší počet převodů
Jako ideální elektrické kolo do města pro vás vybíráme model Devron 28124A. Ten je skvělý hlavně v tom, že je univerzální. Pohodlně se ovládá jak ženám, tak mužům. Snížený rám je příjemný pro nasedání a sesedání, proto můžeme elektrokolo Devron doporučit také starším osobám a seniorům. Nosnost 120 kg by měla stačit většině.
Mezi další skvělé vlastnosti počítáme praktický zadní nosič, na který si můžete upevnit nákup, tašku či batoh. Omezeni nebudete ani 100km dojezdem. Příjemnou jízdu má na starosti kvalitní konstrukce, 28″ kola (pláště Mitas Flash 42-622 (28″x1,6)) a přední odpružená vidlice se zdvihem 45 mm. Můžeme proto říci, že se tento model hodí i na vesnice, kde není nouze vyjet na nezpevněné cesty nebo výmoly.
Právě se díváte po kvalitním městském elektrokole pro sebe, svoji drahou polovičku nebo starší rodiče? Doporučujeme Devron 28124A.
Recenze Devron 16201 16″ 4.0 – cenově dostupné skládací elektrokolo
Určení: skládací elektrokolo | Kapacita baterie: 7,8 Ah | Dojezd: 60 km | Nosnost: 120 kg | Umístění motoru: zadní náhon | Umístění baterie: v rámu | Brzdy: čelisťové V-brake | Odpružení: ne | Počet převodů: jedna rychlost | Cena: 25 990 Kč
- Kompaktní design
- Skvělé pro časté přenášení (MHD aj.)
- Uložení baterie uvnitř rámu
- Lehká konstrukce
- Příznivá pořizovací cena
- Kratší dojezdová vzdálenost
- Bez nosiče na nákup
Pro rychlý a ladný přesun po městě je skvělé skládací elektrokolo. Naše aktualizované jarní srovnání vybírá model Devron 16201 16″ 4.0. Ačkoliv je konstrukce skládací, nosnost testovaného modelu se pohybuje kolem vysokých 120 kg. Také 60km dojezd je slušný.
Pokud se podíváme na nejdůležitější prvky Devronu, zaujaly nás blatníky a celkově pohodlná konstrukce. Skládací elektrické kolo Devron 16201 16″ doporučujeme ženám, mužům a starším osobám, kterým nebude dělat problémy nasedání a sesedání. Jak se můžete podívat na fotografii výše, rám je umístěn velmi nízko.
Hledáte kvalitní a cenově dostupné skládací elektrokolo? Už není třeba nikde pátrat, zkuste Devron 16201 16″ 4.0.
Na další elektrovozítka se podívejte v našem přehledu, kde najdete spoustu modelů a variant jak pro dospělé, tak pro malé děti.
Nejlepší horská elektrokola
Máte rádi terén, stříkající bláto a pořádný adrenalin? Pak jsou jako pro vás přímo stvořená horská elektrokola. Jejich odolná konstrukce vydrží náročné podmínky, výkonný motor vyjede každý kopec a kvalitní komponenty ustojí i hrubé zacházení.
Nejlepší celoodpružená elektrokola
Jestliže se v drtivé většině pohybujete v těžkém a náročném terénu, rozhodně zvažte nákup celoodpruženého modelu. Tenhle typ je sestaven z vysoce kvalitních komponentů, kde hraje největší prim odpružení přední vidlice a zadní stavby. Díky takovým vlastnostem celoodpružená elektrokola zaručují maximální pohodlí během jízdy.
Nejlepší městská elektrokola
Pravým opakem horských modelů do terénu jsou elektrokola do města. Je sice pravda, že i ta zvládnou lehčí terén a prašné cesty, nejvíce se ale hodí do městských ulic. Nabízí velké pohodlí v podobě nízkého rámu (snadno se nastupuje) a širokého příslušenství jako jsou blatníky, světla, zvonek a další prvky.
Nejlepší skládací elektrokola
Skládací elektrokola se svým záměrem dosti podobají městským modelům. Výrazně se však odlišují (zpravidla) nižší hmotností a možností složení pro pohodlné přenášení nebo přepravu. Skládačku snadno a rychle složíte nebo rozložíte, což kolu otevírá široké pole působnosti.
Nejlepší elektrokola Crussis
Někteří uživatelé dávají přednost prověřené značce. Jedním z nejlepších výrobců elektrokol je česká značka Crussis, jejíž modely vynikají skvělým poměrem cena/výkon/kvalita. Proto jsme připravili velký test elektrokol Crussis, kde najdou kolo dámy i pánové.
Nejlepší elektrokola Apache
Pokud vám značka Crussis nesedí, nebo jste si zkrátka z dostupných modelů nevybrali, zkuste elektrokola Apache. Ta patří ve světě českých elektrokol mezi jedny z nejoblíbenějších. Vybrali jsme stroje jak pro dámy, tak pro pány.
Jak vybrat elektrokolo
Pokud se v říši elektrokol příliš nevyznáte, tato kategorie vás s celou problematikou podrobně seznámí. V jednotlivých kapitolkách si probereme vše důležité, co byste před nákupem kola na elektrický pohon měli vědět. Pokud nemíníte návod číst, právě pro vás je určen náš test elektrokol 2021 výše.
Stále se můžeme setkat s názorem, že je elektro kolo určeno spíše starším lidem nebo lidem se zhoršeným pohybovým aparátem. Tento názor je ale mylný. Na kvalitním elektrokole si může vyrazit i vrcholový sportovec. Kromě ekologického pohonu a tichého chodu je nespornou výhodou dlouhý dojezd, jehož pokoření by bylo pro mnohé z nás vlastními silami velmi náročné.
Elektrokola v neposlední řadě nabízí vysokou míru komfortu. Pokud nemáte zrovna v plánu sportovat, elektromotoru stačí vypomoci třeba jen pozvolna. Na oslavu nebo návštěvu dorazíte svěží a bez propoceného trička. Elektrokola se ostatně nehodí pouze do města a na cestu do práce. Na takovém kole si můžete vyrazit i do pořádného terénu nebo na lesní cesty. Nejen to jsou důvody, proč si pořídit elektrokolo.
Superlativů mají elektrokola mnoho. Samozřejmě ale existují i některé nevýhody. Mezi nejzásadnější patří nepochybně vyšší pořizovací cena. Zatímco běžné horské kolo koupíte za pár tisíc, u jejich elektronické obdoby tomu tak není. Přítomnost elektromotoru si navíc žádá vyšší péči než běžné pastorky, zejména v podobě pravidelného dobíjení. Zpravidla také počítejte s vyšší hmotností. Nemějte ale obavy, vše si nyní vysvětlíme.
Co elektrokolo vlastně je?
Jak funguje elektrokolo? Pod tímto pojmem si představte jízdní kolo, které je od toho klasického vybaveno elektromotorem (akcelerátorem), řídící jednotkou a baterií, která pohonu dodává energii. Tato baterie se během jízdy vybíjí, tudíž ji musíte pravidelně dobíjet – stejně jako to děláte třeba u svého telefonu.
Pohonná jednotka zase pomáhá jezdci při šlapání. Takovou asistenci lze většinou úplně vypnout. Jízda na elektrokole bez zapnutého pohonu je ale podstatně náročnější, neboť musíme brát v úvahu vyšší hmotnost celé konstrukce.
Typy elektrokol
Úplně na začátku si promyslete, jaké elektrokolo si pořídíte, respektive jaký typ bude pro vás ten pravý. Trh je různými koly doslova obsypán, modely jsou ale naštěstí rozděleny do přehledných kategorií podle vhodnosti použití: městská, horská a krosová/trekingová. Některá jsou celoodpružená a skládací.
Na jednotlivých kategoriích není nutné hledat zakopaného psa. Elektrické kolo si vyberte přesně tak, jako klasické jízdní kolo. Pokud víte, že budete s elektrokolem pouze brázdit městské ulice za prací, horská varianta bude pro vás spíše nepraktická. Naopak jestliže milujete vítr ve vlasech a adrenalinovou jízdu plnou bláta a nezpevněných cest, volte bytelnější typ s řadou sportovních vychytávek.
Pokud se vám nechce číst, využijete níže uvedenou tabulku:
Kategorie elektrokol | Použití |
---|---|
Městké elektrokolo | Ideální na silnici |
Horské elektrokolo | Vhodné do terénu |
Krosové elektrokolo | Univerzální použití – silnice i lehký terén |
Skládací elektrokolo | Skvělé na kratší městské trasy |
Městské elektrokolo
Elektrokolo do města je určeno především pro jízdu na silnicích a cyklostezkách. Určitě to ale neznamená, že by si neporadilo s prašnými cestami nebo lehčím terénem. Taková jízda ale nebude příliš komfortní. Městské elektrokolo je charakteristické nižším posezem, díky němuž se z kola snadno sesedá a nasedá. Má to svůj důvod – ve městě a ulicích často zastavujete, a tak by byl příliš vysoký sedánek na obtíž.
Kromě pohodlného sedánku se můžete spolehnout na pestré vybavení, jako je přední a zadní světlo, blatníky, odrazky a kryt řetězu, který brání v ušpinění oděvu od oleje a nečistot. Výborný je dále úložný prostor pro nákup nebo tašku. Elektrokolo do města se pohodlně ovládá a na cesty v klidnějším tempu je určitě nejlepší volbou. Dojezd se pohybuje do nějakých 120 kilometrů. Samozřejmě ale záleží, jaký typ si vyberete.
Horské elektrokolo
Tento typ je konstrukčně uzpůsoben do náročného terénu. Ani tady samozřejmě neplatí, že se s horským elektrokolem nemůžete vypravit do města. Spotřeba energie bude ale zpravidla vyšší než u městské obdoby. Konstrukce je totiž bytelná, vzorky kol jsou zase hrubší. Při výběru terénního elektrokola dbejte na solidní odpružení, kvalitní brzdy a převodovku. Důležitá je i citlivost spouštění elektromotoru. Horská elektrokola patří mezi ta nejlepší. Na jejich ceně je to ostatně znát.
Krosové elektrokolo
Samostatnou kapitolku si zaslouží krosová elektrokola, kterým se říká také treková. Jejich hlavní předností je zejména univerzálnost použití. Krosové kolo se hodí jak do města, tak do lehčího terénu – prašné cesty a nezpevněné lesní cestičky. Tato kola mají užší pláště a mohou být vybavena světly, blatníky a nosičem. Treková kola jsou vynikající na výlety s rodinou nebo svižnější jízdu.
Skládací elektrokolo
Skládací elektrokola jsou přímo jako stvořená na cestu do práce, na nákupy nebo návštěvy k nedalekým přátelům. Skládací elektro kolo poznáte již na první pohled – má podstatně menší kola než jiné typy elektrokol a konstrukčně je mnohem menší. Jak již název napovídá, tato kola se dají snáze složit a vynést do patra nebo přendat do zavazadlového prostoru automobilu. Pokud hledáte elektrokolo pro důchodce, skládací varianta je tou pravou.
Stále ale mějte na paměti, že ačkoliv jsou tato kola lehká, nepočítejte se zcela pohodlným transportem. Už zdolání patra vám dá zabrat, takže na to pamatujte. Dojezd skládacího elektrokola se pohybuje kolem 70 kilometrů. Není ale problém narazit na skládačku s dojezdem 120 kilometrů. Na dlouhé výlety ale nejsou tyto modely určeny.
Celoodpružené elektrokolo
Mezi nejdražší modely patří celoodpružená elektrokola. Konstrukčně jsou podobná klasickým horským elektrokolům, ovšem s tím rozdílem, že mají odpruženou také svoji zadní část. Vysoce pohodlné jízdní vlastnosti ocení hlavně nejnáročnější jezdci, kteří zdolávají neprostupný terén plný výmolů a nerovností. Mimo vyšší ceny je nutno pamatovat i na náročnější údržbu pístů.
Kdo bude na elektrokole jezdit
Trh s elektrokoly pamatoval skutečně na každého. Ke koupi jsou pánské, dámské, dětské nebo unisex varianty. Největší zastoupení mají modely pro pány, hned za nimi pak dámy. Podle označení se není při výběru stroje vyloženě nutné řídit. Každá varianta má ale své klady, které dané pohlaví jistě ocení.
- Pánské elektrokolo – Tato kola se vyznačují horní částí rámu, která je vedena rovně od řídítek po sedadlo. Zatímco pánům taková konstrukce vyhovuje, ženám v šatech nebo sukních může být tohle provedení na obtíž.
- Dámské elektrokolo – Kvůli pohodlné a bezpečné jízdě v šatech nebo sukni je rám (většinou) vedený rovnoběžně se spodním, čímž vzniká velký prostor kolem nohou. Pro pohodlnou jízdu mívají dámská elektrokola menší rozměry, užší řídítka a jiné drobné úpravy. Tuto verzi kola doporučujeme i pro seniory, kterým se bude na sedánek pohodlně nasedat.
- Dětské elektrokolo – Hodí se hlavně pro nejmenší děti. Některé modely nemají ani převodovku. Větší ratolesti ale již mají prakticky stejnou výbavu, jako verze pánská. Výjimkou není pohodlné odpružení a bohatá zásoba pastorků.
Velikost rámu
Při správném výběru elektrokola je vhodné věnovat pozornost velikosti rámu. Tenhle parametr bývá označován v palcích. Nejmenší rám se pohybuje kolem pouhých 13,5“, největší měří až 29“. Velikost rámu se odvíjí podle velikosti jezdce.
Zatímco se do terénu hodí rámy vyšší, nižší konstrukce přijde vhod ve městě, kde často sesedáme a zastavujeme. Níže jsme sepsali přehlednou tabulku s výškou postavy a výškou rámu kola. Berte ale v úvahu, že se některé míry mohou u různých kol mírně lišit.
Velikost rámu podle výšky – dospělí
Výška postavy (cm) | Výška rámu (palce) |
---|---|
150 až 160 | 15 – 16″ |
160 až 165 | 16 – 17″ |
166 až 170 | 17 – 18″ |
171 až 175 | 18 – 19″ |
176 až 180 | 19 – 20″ |
181 až 185 | 20 – 21″ |
185 až 190 | 21 – 22″ |
190 až 195 | 22 – 23″ |
190 a více | 22″ a více |
Velikost rámu podle výšky – děti
Výška postavy (cm) | Výška rámu (palce) |
---|---|
90 až 110 | 12″ |
100 až 120 | 16″ |
115 až 130 | 20″ |
125 až 155 | 24″ |
Kvalita rámu a nosnost
Hliník nebo karbon?
Levnější varianty mají rám převážně z hliníku. Hliník vyniká slušnou tuhostí, ovšem zároveň je poměrně těžký. Dražší modely mívají rám z karbonu, který je velmi lehký. Karbon je na druhou stranu dosti křehký – nesvědčí mu nárazy (může prasknout a těžko se opravuje). Před finální koupí elektrokola je dobré alespoň vizuálně prohlédnout tuhost a provedení nejvíce namáhaných částí. Právě na těchto místech hrozí největší riziko opotřebení.
Unese mě elektrokolo?
Maximální nosnost udává, kolik toho daný model uveze. Kromě vaší hmotnosti pamatujte i na případná zavazadla nebo doplňky. Pokud je to možné, snažte doporučenou nosnost nepřekračovat. V opačném případě hrozí rychlejší opotřebení součástek. Většina elektrokol uveze až 120 kilogramů. Existují ovšem i modely s podstatně vyšším parametrem. Pokud nemáte viditelnou nadváhu, nosnost de facto řešit nemusíte.
Výkon motoru
Motor pro elektro kolo plní zásadní roli. Čím vyšší výkon motor má, tím bude elektrokolo silnější a rychlejší. V České republice nicméně platí zákon, který omezuje maximální výkon motoru u elektrokol na 250 wattů. Pokud si koupíte motor silnější, než je uvedená hodnota, budete si muset kolo registrovat jako elektrický motocykl. To s sebou nese spoustu starostí a samozřejmě i nutnost vlastnit patřičné řidičské oprávnění.Někteří výrobci danou problematiku “vyřešili” v podobě speciálních režimů. Motor je během jízdy omezován na max. 250 wattů, ovšem v případě potřeby lze výkon jedním tlačítkem navýšit. Takovou možnost využijete mimo civilizaci, třeba někde v lese nebo louce. Je ovšem k diskusi, co se stane, když s výkonnějším elektrokolem způsobíte dopravní nehodu. Vypnutí vyššího výkonu budete zřejmě jen těžko dokazovat. Takto výkonné ekolo ale nemá na silnici co dělat.
Umístění pohonu
Elektrokolo pohání elektrický motor, jehož umístění se může kolo od kola lišit. Existuje elektrokolo se středovým pohonem, ale také s motorem umístěným v zadním kole nebo na předním kole. Obecně neexistuje nejlepší varianta výběru. Každá má své přednosti a nevýhody.
Spíše popřemýšlejte, jaký styl jízdy vám vyhovuje a v jakém prostředí se budete s kolem nejčastěji pohybovat. Pokud míříte často do terénu, raději volte zadní nebo středový pohon. Do města zase není problém volit pohon na předním kole. V zásadě ale můžeme říct, že při troše opatrnosti není nutné nad výběrem pohonu nějak dlouze přemýšlet (platí pro běžné uživatele).
Pohon ve středu kola – středový pohon
Elektrokolo se středovým motorem se může zdát jako nejlepší řešení. A skutečně, má řadu kladných rysů. Tyto motory dokáží tiše a plynule dávkovat výkon a potěší krátkou reakční dobou. Při správném seřízení je středový pohon úspornější a tím pádem ujedete delší vzdálenost. V neposlední řadě je zachována jednoduchá výměna předního i zadního kola.
Nevýhodou elektrokol se středovým motorem je častokrát vyšší pořizovací cena. Také seřízení je náročnější a životnost řetězu se zkracuje. Dle typu kola také hrozí možný odpor soukolí motoru při jízdě bez asistence motoru.
Pohon v zadním kole – nábojový motor
Jestliže patříte mezi rekreační a nenáročné jezdce, kteří cílí na pohodovou jízdu s minimální námahou, pak volte pohon v zadním kole. Tato forma je vysoce efektivní a zřejmě i nejméně náročná na fyzickou sílu jezdce. Největší nevýhodou je složitější výměna pláště, která trvá o něco déle, než je tomu v případě pohonu umístěného ve střední části kola.
Pohon v předním kole – nábojový motor
Mezi největší přednosti tohoto typu pohonu je rovnoměrné rozložeností hmotností. Motor vpředu vyvažuje hmotnost akumulátoru, který bývá nejčastěji umístěn kousek za sedadlem. Těžiště tedy zůstává dobře zachováno, což je pro komfortní jízdu samozřejmě důležité. Mezi největší negativum se často uvádí možnost prokluzování předního kola, hlavně na kluzkém nebo nerovném terénu. Přední kolo je logicky těžší, tudíž bude i „nadhazování“ o něco pracnější.
Stupně asistence
Každé kolo nabízí několik úrovní asistence (zpravidla 3, 5 nebo 7). Dle výběru se odvíjí síla asistence, jakou vám bude elektromotor při jízdě vypomáhat. Některé typy nabízí módů méně, jiné více. Zejména záleží na kvalitě elektromotoru a finální ceně elektrokola.
- Konstantní asistence – Motor vám pomáhá stále stejnou silou nebo vůbec.
- Progresivní asistence – Motor se přizpůsobuje tomu, jak moc šlapete. Čím více, tím bude asistence vyšší.
Baterie na elektrokolo
Baterie je jednou z nejdůležitějších věcí elektrokola. Jedná se o kompaktní jednotku pro ukládání energie, která se skládá z mnoha článků, jež jsou sestaveny do jednoho velkého celku. U baterií pro elektrokolo hraje roli spousta prvků. Nejdůležitější je kapacita baterie, která se udává ve Wh nebo Ah. Na trhu jsou kola s baterií od 210 Wh až do 700 Wh a více. Nám ale vystačí vědět, že čím vyšší kapacitu baterie má, tím bude dojezd našeho kola delší. O dojezdu si více povíme v následující kapitole.
Zpět k problematice baterií. V současné době na trhu dominují lithiové. Můžete se také setkat s rozdílným umístěním. Baterie může být upevněna na rámu kola, na sedlové tyči nebo dokonce na nosiči. Podle toho, jak se budete k baterii pro elektrokolo chovat, tak dlouho vám vydrží. Níže si uvedeme několik ověřených rad, které životnost baterie prodlužují. Každá baterie na elektrokolo má totiž svoji životnost: například 1 000 cyklů. Dodržováním několika jednoduchých zásad můžete koupi náhradní baterie pro elektro kolo oddálit.
- Formátování baterie – Jednou za rok je vhodné baterii zcela vybít. Zároveň ale neplatí mýtus, že byste po koupi nového elektrokola měli baterii nechat opakovaně vybít na samé minimum.
- Nenechávejte baterii vybitou – Pro životnost baterie je vůbec nejhorší situace, kdy ji ponecháte delší dobu vybitou nebo jen částečně nabitou. V takovém případě dochází k oxidaci, která kapacitu a životnost baterie snižuje. Pokud kolo na delší dobu odstavíte, nezapomínejte baterii jednou za čas nabít – ideálně jednou za 2 až 3 měsíce.
- Používejte baterii – Čím častěji se baterie používá, tedy nabíjí a vybíjí, tím se bude její životnost zvyšovat. Je to proti přírodě, ale je tomu opravdu tak.
- Často nabíjejte – Nejlepší je, když baterii po každé jízdě nabijete na její maximální kapacitu. Po dojezdu nechte baterii chvíli odpočinout, aby vychladla a spěšným nabíjením se zbytečně nezatěžovala.
- Pozor na teploty – Výkon a životnost baterií elektrokol výrazně snižují vysoké nebo nízké teploty. Snažte se baterii nevystavovat teplotám nižším než je 0 stupňů Celsia a vyšším než je 30 stupňů Celsia. Při zastávce na občerstvení zbytečně nenechávejte kolo/baterii na přímém slunci.
- Záruka – Záruční doba je zákonem stanovena na 2 roky. Baterie ale mají svá omezení, tedy životnost. Někteří prodejci garantují záruku do 1 000 cyklů, u jiných tomu může být jinak. I na tohle si dávejte pozor.
Pro zajímavost doplňme, že některé baterie mají USB konektor, s jehož pomocí není problém dobít například smartphone, tablet, navigaci a jinou elektroniku.
Kde dobít elektrokolo
Ke každému ohaři výrobce přibaluje také nabíječku na elektrokolo. Některé se od sebe mohou lišit svým výkonem a provedením. Doba dobíjení se u většiny kol pohybuje kolem 3-4 hodin. Logicky záleží na tom, jak moc bude nabíjená baterie vybitá. Pokud vás zajímá, kde můžete vaše elektrokolo nabít, v ČR existuje takových míst spousta. Takovou službu volitelně nabízejí například ubytovací a stravovací zařízení, kempy a turistické cíle s certifikací Cyklisté vítáni. Poznáte je podle následujícího loga:
Mrkněte na mapu s volným přístupem k elektrické zásuvce. Nezapomeňte si s sebou přibalit vlastní nabíječku na elektrokolo.
Dojezd elektrokola
Jako budoucí majitel elektrokola vás bude jistě zajímat, jakou vzdálenost s novým strojem ujedete. Reálný dojezd elektro kola se může jeden od druhého podstatně lišit. Na dojezdu má hlavní zásluhu kapacita baterie. Čím vyšší kapacitu baterie vlastní, tím delší trasu na vašem kole zdoláte. Tohle nepsané pravidlo berte ale s rezervou. Velmi záleží na tom, jakým způsobem budete na kole jezdit, jakou rychlostí, jakým terénem, kolik vážíte a tak dále. Reálný dojezd ovlivňuje mnoho proměnných faktorů.
Záleží také na výrobci, jak „fér“ bude vůči zákazníkům. Je totiž velký rozdíl, zda prezentuje teoretický dojezd vycházející z laboratorních podmínek, nebo udává dojezd odpovídající realitě.
„Reálný dojezd ovlivňuje mnoho faktorů.”
Kapacitu baterie samozřejmě jen těžko navýšíte. Na druhou stranu je skvělé, že finální výdrž můžete prodloužit správným používáním kola. Snažte se co nejméně zastavovat a rozjíždět, zbytečně kolo nezatěžovat nákladem, kola by měla být očištěná, umytá, řetěz namazaný a tak dále.
Dojezd elektrokola se nejčastěji pohybuje od 60 až do 120 kilometrů. Existují některé výjimky, většinou se ale jedná o marketingový prodejní tah, který nemá s realitou příliš společného. Takže na to pamatujte a nenechte se napálit nebo obelhat nepoctivými prodejci.
Vlivy na dojezd elektrokola v bodech:
- Kapacita baterie
- Typ motoru a výkon
- Hmotnost jezdce a náklad
- Terén a vnější podmínky (vítr, déšť…)
- Stupeň asistence elektropohonu
- Zapojení síly jezdce
Elektrokolo s rekuperací
Slovo rekuperace je nám dobře známo například z automobilového průmyslu, kde jej využívají elektromobily. Rekuperace funguje na principu zpětného využívání pohybové energie, která se přemění v energii elektrickou. U elektrokol takové motory sice existují, ovšem vývojáři se stále potýkají se zásadním problémem. Elektrokola jsou totiž – v porovnání s automobily – výrazně lehčí, a tak se správnou rekuperací může celkový dojezd zvýšit v jednotkách několika málo procent.
Rekuperaci mohou nejvíce využít například sportovní jezdci, kteří se věnují sjíždění ostrých kopců. Energii z baterie nejprve spotřebují výšlapem takového kopce, přičemž během sjíždění si baterii o nějaké to procento zase dobijí. Rekuperace se rovněž hodí jako efektivní alternativa brzd. Elektrokola s rekuperací jsou ale stále spíše řekněme „neefektivní raritou“. Najít elektrokolo s efektivním dobíjením za jízdy je tedy zatím spíše nemožné.
Ovládací panel
Důležitý element elektrokola představuje ovládací panel. Právě na něm můžete kontrolovat ujetou vzdálenost, rychlost, aktuální asistenční mód a zbývající kapacitu baterie. Podle použití kola se odvíjí také tento panel. Zatímco u trekového elektrokola je vhodné mít zobrazenu velkými písmy aktuální rychlost, v terénu vám bude rychlost spíše k ničemu.
Ovládací panel může být buď zcela prostý a bez displeje, nebo naopak propracovaný do posledního detailu a v hezkých barvách. U dražších modelů můžete narazit i na podsvícené displeje s přehlednými údaji. Věřte, že díky takovému komfortu se vám pojede podstatně lépe. Výběr funkcí probíhá v dnešní době hlavně prostřednictvím tlačítek nebo páček. Elektrokolo s plynem tedy budete hledat marně. Má to svůj důvod – držení plynu je namáhavé a po delší době otravné.
Kvalita komponentů
Určitě se i pověnujte kvalitě použitých komponentů. O pohodlí se stará hlavně odpružení. Standardem každého horského kola by měla být odpružená vidlice, která snadno absorbuje nárazy a prohlubně.
Tlumení podpořte také kvalitním cyklistickým oblečením. Gelové rukavice na kolo zvýší jízdní komfort. Pro delší trasy je pak skvělá převodovka, jež šetří energii. Skvělá je třeba když se baterie vybije nebo pokud chcete šlapat sami a bez asistence.
Po očku se podívejte také na sedlo a brzdy. Zatímco do města vystačí varianta klasická, do terénu a ostrých sjezdů jsou vhodnější brzy kotoučové. Není to samozřejmě vyloženě nutné, ale myslete na bezpečnost svoji a okolních jezdců a chodců. Základní brzdy po namočení ráfku téměř nebrzdí…
Údržba a servis
Stejně jako se staráte o své tělo nebo vozidlo, podobnou péči věnujte i vašemu elektrokolu. V prvé řadě se zaměřte na kontrolu funkčnosti brzd, nahuštění pneumatik a dotažení všech dílů. Nezapomínejte ani na pravidelné mazání řetězu a ložisek. Jedině tak bude jízda plynulá a spotřeba energie konstantní.
Jednou za čas se vyplatí svěřit kolo odbornému servisu, kde se na něj podívá vyškolený personál. Ideálně každý rok po sezóně. I když vám tyto řádky neprozradily nic nového, spíše vám radíme, abyste servis nezanedbávali a zbytečně neodkládali. Uvidíte, že se vám na kole pojede mnohem lépe než sousedovi, který údržbu zanedbává.
- Pro údržbu doporučujeme montážní stojan.
Dražší nebo levnější elektrokolo?
Konečný výběr je samozřejmě zcela na vás. Berte však v potaz skutečnost, že hodně nízká pořizovací cena kola se výrazně promítne do mnoha výstupních parametrů. V prvé řadě bude takové kolo hodně těžké, což se nepříznivě projeví během jízdy a při transportu. Také použitý motor nebude kvalitní a konečná životnost nebude ani nijak dlouhá. Asistence pohonu zase nebude plynulá, ale spíše žádná nebo naopak maximální. V neposlední řadě oželíte výbavu a kvalitu jednotlivých komponentů. Samostatnou stránkou jsou také baterie, jejichž výdrž bude určitě nízká.
Drahá kola zase nabízí všechny benefity, které jejich levnější odnože nabídnout logicky nemohou. Mimo špičkového provedení je řeč o pohonu, jehož asistenční výpomoc je pozvolná a dle potřeby jezdce. Také výdrž a kapacita baterie výrazně navýší, což stejně platí o celkovém zážitku z jízdy.
Přestavba na elektrokolo
Pokud máte své oblíbené jízdní kolo a toužíte po elektrickém kole, koupě zcela nového modelu nemusí být vyloženě nutná. Existuje totiž možnost přestavby kola na elektrokolo, kterou lze provést pomocí tzv. speciální přestavbové sady nebo setu na elektrokolo. Takže jak vyrobit elektrokolo a jak taková přestavba na elektrokolo vlastně probíhá? Stačí si v obchodě vybrat vhodný set na elektrokolo a poté se pustit do práce. Přestavbu kola doporučujeme například ženám, které nestíhají svým partnerům nebo dětem. Vhod přijdou také seniorům nebo osobám s horším zdravotním stavem.
Mezi nesporné výhody domácí výroby je samozřejmě ušetření peněz, které byste jinak museli vynaložit na koupi nového stroje. Prodávané kity jsou navíc velmi variabilní, takže si můžete vybrat přesně to, co se vám bude líbit a co bude na konstrukci vašeho kola nejlépe pasovat. Umístění páček nebo ovládacího panelu si nakonec dáte na takové místo, kde se vám budou nejlépe ovládat.
Hodí se přestavba pro mé kolo?
Ze zkušenosti víme, že lze přestavbu na elektrokolo aplikovat na jakýkoliv druh kola včetně koloběžky. V zásadě bychom se ale drželi toho, aby dané kolo nebylo příliš staré a levné. Instalace drahé sady pro elektrokolo by byla spíše kontraproduktivní a užitek nikde. Podobná rada platí také u hodně drahých kol, která jsou plní speciálních dílů a součástek. Taková přestavba by byla hodně pracná a výsledek spíše nejistý.
Přestavba je skvělá i svojí variabilitou. Z běžného kola si sestavíte například chopper nebo tříkolku. Iniciativě se mezi vlastně nekladou. Máte možnost pustit svoji kreativitu z uzdy. Nebo nám sami řekněte, jaké elektro kolo máte nebo jaké doporučujete a proč. Neomezený prostor máte v komentářích níže.
Co je sada na elektrokolo a kde ji koupit?
Set na elektrokolo zahrnuje veškeré díly, které jsou pro elektrifikaci běžného kola důležité. Mezi nezbytnými komponenty najdete kromě motoru baterii, páčky, dráty a další součástky. Instalaci si můžete provést sami nebo o ni požádat zkušený servis. Sadu na elektrokolo koupíte v prodejnách elektrokol. Cena takových setů se pohybuje zhruba od 5 000 Kč – konečná finanční výše se může vyšplhat až na několikanásobek. Přestavbové sady na elektrokolo se mimo ceny rozlišují výkonem.
Zvládnu přestavbu na elektrokolo sám?
Odpověď do jisté míry závisí na vaší šikovnosti a zkušenostech. V zásadě jsou ale tyto sety nachystány tak, aby jejich instalaci zvládl i méně zdatný člověk. Během montování se ale můžete setkat s mnoha problémy, s nimiž jste dopředu nepočítali. Ne každé kolo je pro uchycení páček, drátů, baterie a pohonu vhodné a připravené. Pak jsou žádoucí drobné úpravy a popřípadě i další doplňky, které ale doma nemusí mít každý.
Záleží na vás, zda se do přestavby pustíte sami nebo dáte přednost odborným pracovníkům. Berte rovněž v potaz i fakt, že vám po předělání kola na elektrokolo daný servis na své dílo garantuje zákonnou záruku.
Vypnutí omezovače
Jak zrychlit elektrokolo
Elektrokolo je většinou stavěno do maximální rychlosti 25 km/h. Je samozřejmě jasné, že ne každému bude taková rychlost vyhovovat. I z vlastní zkušenosti víme, že při intenzivnějším šlapání vás tato rychlost podstatně omezuje. Řešení existuje v podobě vypnutí omezovače, které se provádí vložením speciálního čipu do motoru. Takovým krokem dojde k odblokování a získáte elektrokolo bez omezení rychlosti. Není pak problém překonat i hranici 50 km/h.
Ne každý elektromotor ale lze takto odblokovat a zrychlit. Vypnutí omezovače se dá obvykle provést u elektrokola s motorem Bosch, Yamaha, Brose, Bafang (8FUN) a Shimano. Některé firmy ovšem nabízí i upgrade dalších značek. Berte ale v úvahu, že kolo s vypnutým omezovačem není možné provozovat na veřejných komunikacích.
Některé firmy dokonce slibují, že taková stavba elektrokola nemá vliv na záruku kola ani motoru. S takovým názorem se ale neztotožňujeme. Vyšší rychlost totiž logicky způsobí vyšší namáhání součástek, motoru a baterie.
Oblíbené značky
Elektrokolo Apache
Mezi nejoblíbenější značky ebiků patří Apache, jejíž historie se začala psát v prvním roce 21. století. Po sedmi letech existence se pustila do vývoje elektrokol. Kvalita firmy se osvědčila a v současné době patří elektrokola Apache mezi nejpopulárnější. Distribuce je soustředěna na střední Evropu, kde se stala tato značka synonymum pro ekola. Mimo základních městských modelů nabízí špičkově vybavené horské modely.
Elektrokolo KTM
Tahle rakouská značka je všem známá hlavně svými špičkovými motocykly. Málo kdo už ale ví, že již od roku 1964 vyrábí také kola. Zhruba před 8 lety se na trhu objevila první elektrokola KTM, která se stala velmi oblíbená. Tenhle výrobce na své modely používá pouze značkovou elektroniku renomovaných výrobců, jako je kupříkladu německý pohon Bosch. Výběrem KTM chybu nikdy neuděláte.
Elektrokolo Leader Fox
Značku Leader Fox zastupuje český výrobce klasických jízdních kol a elektrokol. Firmu založil v roce 1996 Pavel Müller, přičemž vývoj a výroba probíhá v Českých Budějovicích. V segmentu dětských kol je Leader Fox nejoblíbenější značka nejen v ČR. Elektrokola Leader Fox patří mezi kvalitní a prověřená. Ostatně některá doporučuje i portál Testado.cz.
Elektrokolo Haibike
V říši elektrických kol patří mezi renomované výrobce značka Haibike, jejíž kola doporučujeme v recenzích. Tenhle výrobce se soustředí na špičkový design, bezpečnost, funkčnost a vysokou kvalitu. Od dětských přes amatérské až po moderní elektrokola. Na elektrokolech Haibike najdete pouze kvalitní komponenty, jako je značka Rigida, Schwalbe, Shimano, XLC a další.
Elektrokolo Bosch
Značku Bosch nepochybně všichni dobře znáte. Patří mezi renomované výrobce všemožného nářadí, které má vysokou trvanlivost a kvalitu. Již pár let se tato společnost věnuje vývoji elektromotorů pro elektrokola, jež patří mezi ty nejkvalitnější na trhu. Ovšem elektrokola Bosch jako taková neexistují, což stejně tak platí o elektrokolech Yamaha, Shimano a Hecht.
Elektrokolo Crussis
Historie firmy se začala psát v roce 2012, první elektro kolo Crussis pak spatřilo světlo světa o rok později. Po pár letech se výrobci zaměřili také na výrobu koloběžek, které distribuovali do více jak 8 evropských zemí včetně USA. V ČR existuje přes stovku prodejních míst značky Crussis.
Elektrokolo Lectron
Značka Lectron se soustředí na vývoj jízdních kol s elektrickým asistovaným pohonem, která se vyznačují slušným dojezdem, nízkou hmotností a značkovými díly. Elektrokola Lectron se prodávají ve více než 30 zemích, ve střední Evropě působí již 7 let.
Elektrokolo SCOTT
Značka SCOTT existuje už přes 60 let. Věnuje se sportům všeho druhu – od závodů, přes horolezecké výstupy až po sjezdy a dokonce elektrokola. Ta patří mezi kvalitní a oblíbená. K dostání jsou levnější, ale i hodně špičkové kousky.
Elektrokolo Specialized
Tato slavná americká značka byla založena v roce 1974 a stala se jedním z průkopníků horské cyklistiky. Tuto značku využívá například mistr světa a olympijský vítěz Jaroslav Kulhavý, silniční tým Saxo Bank a Astana. Specialized jsou sice dražší, na oplátku zase dostanete do rukou a nohou skutečně to nejlepší.
Elektrokolo CUBE
CUBE je německá firma založená v roce 1993. Už v první roce vyrobila 300 kol, o dva roky později téměř dvojnásobek a v roce 2015 přes půl milionu. V současné době působí na evropském i celosvětovém trhu. Elektrokola CUBE patří mezi oblíbené modely s vysokou kvalitou a zárukou spolehlivosti.
Elektrokolo AGOGS
Jedná se o českého výrobce ekol, který působí na domácím i zahraničním trhu. Společnost dohlíží na kvalitní provedení a špičkový servis a pozáruční opravy. Cílí na cenově dostupnější elektrokola ve slušném poměru cena/výkon.
Elektrokolo GIANT
Tahle americko-tchajwanská značka patří mezi největší výrobce jízdních kol na světě. Elektrokolům se věnuje již od roku 2006, přičemž dnes přináší na trh trekingové a eMTB modely nejvyšší kvality. V roce 2017 se značka GIANT začala věnovat i speciálně ženám.
Elektrokolo Author
Značku Author není nutné ani představovat. Na poli jízdních kol má skutečně obrovské zastoupení. Vyniká perfektní kvalitou a servisem. Elektrokola Author určitě doporučujeme.
Elektrokolo Merida
Světově uznávaná značka vznikla již v roce 1972. Hlavní myšlenkou společnosti je poskytnout člověku kolo pro každodenní využití. Kromě těch klasických se na trhu setkáte i s elektrokoly Merida. Patří mezi ta nejdražší na trhu. Výsledná kvalita nasazené ceně ale skutečně odpovídá.
Elektrokolo Focus
Tato mezinárodní značka se zaměřuje na sportovní i závodní kola. Svojí nabídkou vyhoví rekreačním jezdcům a vrcholným sportovcům. Zaměřuje se na kvalitní komponenty a krásný design, kde často hraje roli pestrobarevnost.
Elektrokolo Rock Machine
Značka existuje od roku 1994. Na trhu jsou k dostání treková, horská nebo trialová elektrokola. Cena se pohybuje někde v pomyslném středu. Rock Machine je sázkou na osvědčenou kvalitu a jistotu.
Elektrokolo Cannondale
Světově uznávaná značka Cannondale byla založena již v roce 1971 v USA. Cyklistice se začala věnovat o něco později. V roce 1983 představila své první kolo s hliníkovým rámem, v roce 1991 pak přišlo na řadu celoodpružení. Později se proslavila svojí legendární vidlicí Lefty (pouze jedna vidlice, nikoliv dvě). Není ani divu, že elektrokola Cannondale patří mezi ta nejlepší.
Kde koupit elektrokolo
Největší výběr nejlepších elektrokol a různé akce najdete na srovnávacím portále Heureka. Nechybí všechny nejoblíbenější značky, kategorie a určení. Slušné kousky dohledáte také na Bazoši. Záleží na vás, zda si koupíte kolo nové nebo již použité. Možná rizika znáte.
Diskuse u článku
Tý jo, dík za článek, jen bych ocenil větší výběr ve značkách. Zrovna uvažuju o koupi elektrokola a tak hledám inspirace.
Určitě berte kolo se středovým motorem Bosch nebo Yamaha, třeba Brose se mi vysypal po druhé sezóně těsně po konci záruky. Nebo si zaplaťte prodlouženou záruu.
Mám elektrokolo od Mountfieldu a jsem úplně spokojený. Asi byste je sem měli přidat do přehledu. Jsou fakt dobrá, jmenují se Mountfield MTF a v nabídce je jich hodně.
Děkujeme za inspiraci, při další aktualizaci se podíváme i na tahle elektrokola a porovnáme s dalšími.