V aktualizovaném testu zimních pneumatik jsme pro vás připravili porovnání jednotlivých modelů ve třech hlavních velikostních kategoriích – R15, R16 a R17. Také se dozvíte, jak správně vybrat zimní pneumatiky a co znamená jejich označení. Víte o tom, že jsou zimní pneu povinné?
- Vybíráme také nejlepší letní a celoroční pneumatiky.
Kvalitní pneumatiky, které nabízejí bezpečnost a dobrou ovladatelnost i v náročném zimním terénu.
Prémiové zimní pneu s krátkou brzdnou dráhou, dobrou ovladatelností a spolehlivým odváděním vody.
Ideální volba pro SUV, poskytující spolehlivý výkon a vysokou odolnost. Úsporná a efektivní jízda v zimních podmínkách.
Test zimních pneumatik R15
Název | Hodnocení | |||
---|---|---|---|---|
TOP 5 zimních pneumatik R15 |
||||
1. | Dunlop SP Winter Response 2 195/65 R15 91T | 94 % | Porovnat ceny Recenze |
|
2. | Nexen Winguard Snow’G3 WH21 | 89 % | Porovnat ceny Recenze |
|
3. | Continental WinterContact TS 860 195/65 R15 91T | 88 % | Porovnat ceny Recenze |
|
4. | Nokian Tyres Snowproof 2 | 88 % | Porovnat ceny Recenze |
|
5. | Goodyear UltraGrip Performance 3 | 84 % | Porovnat ceny Recenze |
Test zimních pneumatik R16
Název | Hodnocení | |||
---|---|---|---|---|
TOP 5 zimních pneumatik R16 |
||||
1. | Michelin Alpin 6 205/55 R16 91H | 91 % | Porovnat ceny Recenze |
|
2. | Dunlop Winter Sport 5 205/55 R16 91H |
90 % |
Porovnat ceny Recenze |
|
3. | Nokian WR Snowproof 205/55 R16 91 H |
88 % |
Porovnat ceny Recenze |
|
4. | Sava Eskimo HP2 215/65 R16 98H |
84 % |
Porovnat ceny Recenze |
|
5. | Matador MP93 Nordicca 205/55 R16 91 H | 80 % | Porovnat ceny Recenze |
Test zimních pneumatik R17
Název | Hodnocení | |||
---|---|---|---|---|
TOP 5 zimních pneumatik R17 |
||||
1. | Michelin Pilot Alpin 5 | 93 % | Porovnat ceny Recenze |
|
2. | Pirelli Winter 210 SottoZero III 225/45 R17 91H |
91 % |
Porovnat ceny Recenze |
|
3. | Continental WinterContact TS 850 P |
89 % |
Porovnat ceny Recenze |
|
4. | Hankook W330 Winter i*cept evo3 215/60 R17 96 H |
86 % |
Porovnat ceny Recenze |
|
5. | Kormoran SNOW 215/55 R17 98V |
84 % |
Porovnat ceny Recenze |
Nejprodávanější zimní pneumatiky
Jak vybrat zimní pneumatiky
Při výběru pneumatik je nejdůležitější koupit správnou velikost vhodnou pro váš automobil. Rozměry, které lze na vašem voze použít, vyčtete z technického průkazu nebo osvědčení o registraci vozidla. Obvykle se jedná o větší velikostní rozpětí.
Další věcí, která hraje především v zimním období důležitou roli, je chování v různých podmínkách, jako je mokro, sníh či náledí. S porovnáním těchto vlastností vám nejlépe pomohou zkušenosti ostatních zákazníků a odborné testy. My je za vás prošli ve třech hlavních velikostních kategoriích a vybrali nejvíce populární a doporučované zimní gumy se souhrnem očekávatelných vlastností.
Jak se značí rozměr pneumatik
Před koupí zimních pneumatik je nutné zná údaje, které lze na pneumatice vyčíst. Třeba označení zimních pneumatik 205/55 R16 91 H tl XL znamená následující:
- 205 – šířka pneumatiky v milimetrech
- 55 – boční profil pneumatiky
- R – radiální konstrukce pneumatiky
- 16 – průměr ráfku v palcích
- 91 – nosnostní index
- H – rychlostní index
- tl – bezdušová konstrukce
- XL – zesílená konstrukce
Jak tedy můžete sami vidět, zprvu nic neříkající čísla a písmenka nám jasně říkají, co je daná pneumatika zač, jak je veliká, co od ní můžeme očekávat a tak dále.
Šířka pneumatiky
Tento údaj vám přesně řekne, jak je vaše pneumatika široká. Uvádí se v milimetrech. Naše pneumatika je tedy široká 205 mm.
Profil pneumatiky
Daný parametr vyjadřuje procentuální poměr výšky profilu pláště pneumatiky k šířce. Oproti údaji o šířce však není uváděn v milimetrech, nýbrž v procentech. Naše pneumatika má profil 55 % ze šířky 205 mm.
Konstrukce pneumatik – tipy a jejich vlastnosti
Výběrem správného typu pneumatik můžete výrazně ovlivnit jejich životnost a zároveň snížit provozní náklady. Potkat se můžete se třemi druhy konstrukcí pneumatik. Níže si v krátkosti o každé pneumatice něco řekneme.
Radiální pneumatiky
Tato konstrukce je propletená sítí kabelů, které dávají pneumatice sílu a tvar. Radiální pneumatiky využívají ocelové kordy, které se táhnou od patky přes běhoun. Díky takové konstrukci jsou kordy rovnoběžné mezi sebou a jsou umístěny zhruba v pravém úhlu ke středové čáře. Podobně jsou poskládány také pásy pod běhounem.
Radiální pneumatika je pružnější a řidiči nabízí širší kontaktní plochu. Takové vlastnosti zvyšují přilnavost, snižují valivý odpor, spotřebu paliva a navyšují komfort během jízdy při vyšších rychlostech. Tento typ je také odolný proti průrazu. Mezi největší nevýhody radiálních pneumatik patří tvrdší jízda při nízké rychlosti na horších cestách. Zároveň si příliš dobře neporadí se „samočištěním“ v terénu.
Diagonální pneumatiky
Diagonální pneumatiky jsou konstruovány úplně jinak než předešlý typ. Taková pneumatika je vyrobena ze spousty vrstev gumy, které jsou potaženy textilií. Jednotlivé vrstvy se nachází v protilehlých úhlech, čímž vytváří jakousi kostru, na níž je běhoun nanesen.
Diagonální pneumatiky jsou výborné na drsnějších površích, přičemž díky vysoké odolnosti jsou efektivní pro těžké stroje. Oproti radiálním pneumatikám si ovšem tak dobře nevedou v terénu při vyšších rychlostech, snadněji se opotřebovávají a navyšují spotřebu paliva. Diagonální pneumatiky jsou také háklivější na přehřátí.
Superelastické pneumatiky
Jedná se o plná kola, která si nežádají prakticky žádnou údržbu. Jednoduše proto, protože jsou „nezničitelná“. Takové vlastnosti jsou očekávány při provozu vysokozdvižných vozíků a těžkých průmyslových strojů, které převáží a tahají těžká břemena.
Průměr pneumatiky
Jedná se o vnitřní průměr pneu, který bývá uváděn v palcích. Tady je důležité, aby byl průměr pneumatiky shodný s průměrem ráfku.
Nosnostní index
Nosnostnímu indexu se také říká hmotností index nebo zátěžový index. Asi již tušíte, co přesně znamená. Tento údaj nám říká, jaké maximální zatížení může taková pneumatika unést. Rozmezí nosnostního indexu se pohybuje od 50 do 124.
Jako příklad si uveďme zimní pneumatiku 195/65 R15 94H – zátěžový index je v tomto případě zastoupen číslem 94. V takovém případě se nosnost jedné pneumatiky pohybuje kolem 670 kilogramů.
Rychlostní index
Písmeno „H“ odpovídá hodnotě v tabulkách. Tento údaj najdete ve velkém technickém průkazu. U zimních pneumatik může být rychlostní index nižší, než je hodnota, kterou máte napsanou v techničáku. Rychlostní index letních pneumatik může být stejný nebo i vyšší.
Bezdušová konstrukce
Písmena „tl“ (tubeless) označují bezdušovou pneumatiku. U některých motocyklů můžete narazit na zkratku „tt“ (tubetype), která nám říká, že má daná pneumatika duši.
Zesílená konstrukce
Pneumatiky mohou být také zesílené, což zvyšuje jejich odolnost vůči poškození. Takové modely bývají označovány písmeny XL (extra load) nebo RF (reinforced). Kvalitní zesílená pneumatiky odolá například vjetí na obrubník, v případě výkonných vozů se hodí pro zdolávání zatáček ve vysokých rychlostech. Právě v takových případech na pneumatiku působí značné síly.
Značení pneumatik
Význam základních parametrů pneumatik jsme si vysvětlili. Nyní se podíváme na další značení, se kterými se můžete na pneumatikách setkat.
Tady bychom rádi vyzdvihli značku DOT – tedy čtyřčíselné označení. První dvě čísla uvádějí týden výroby, ta zbylá říkají rok výroby pneumatiky. Pokud má pneumatika například čísla 1921 – tak byla vyrobena v 19. týdnu roku 2021. Podle nezávislých organizací, jako je ADAC či ACE, je důležité skladování pneumatik. Pokud jsou pneumatiky správně skladovány, i před 5 lety vyrobené pneumatiky lze považovat za nové/nepoužívané.
Značka | Co znamená |
---|---|
TL (tubeless) | bezdušová pneumatika |
TT (tubetype) | pneumatika s duší (motocykly) |
RF (reinforced) | zesílená konstrukce |
XL (extra load) | značí vysokou nosnost |
M+S (mud + snow) | povinná značka pro zimní pneu |
3PMSF „Alpský symbol” | pneu v souladu s UNECE platné v EU a dalších zemích |
FR, MFS | odolnější pneu |
C | pneumatika pro užitková vozidla |
A/S (all season) | celoroční pneumatika |
A/T (all terain) | vhodná na každý terén |
M/T (mud terrain) | vhodné do terénu |
HP (high performance) | výkonné pneumatiky |
UHP (ultra high performance) | velmi výkonné pneumatiky |
Homologace pneumatik
Je pravděpodobné, že jste o takovém parametru ani neslyšeli. Pokud ovšem chcete dosáhnout co nejlepších zážitků z jízdy, homologace by vás měla zajímat. Jedná se o úředně schválený údaj, který značí, že je dané pneumatika vhodná pro daný typ vozidla.
Každá značka vozu má svoji homologaci. Například písmeno „A“ platí pro Toyotu, „F“ pro Fiat, „FO“ pro Ford, „J“ pro Jaguar a tak dále.
Minimální hloubka dezénu
„Ještě letos je dojedu a příští rok koupím nové“ – pokud tahle slova znáte, tak vězte, že neděláte vůbec dobře. Existují totiž platný zákon o pozemních komunikacích, který stanovuje minimální hloubku dezénu zimních i letních pneumatik.
- Minimální povolená hloubka dezénu u zimních pneumatik je 4 mm
- Minimální povolená hloubka dezénu u letních pneumatik je 1,6 mm
Stanovený zákon vychází z prověřených testů, které prokazatelně zjistily, že nižší dezén pneumatik zásadním způsobem ovlivňuje jízdu. Pro úplnost připišme, že existují i různé druhy dezénu: symetrický, asymetrický a směrový.
Nebezpečí při jízdě se sjetými pneumatikami
- Vozidlo je hůře ovladatelné, a to jak na suché, tak na mokré vozovce
- Dochází k prodloužení brzdné dráhy
- Riziko aquaplaningu se podstatně zvýší
- Hrozí vám pokuta při silniční kontrole státní nebo městskou policií
- Při nehodě vám pojišťovna neproplatí škodu
- Takové vozidlo neprojde STK
Širší nebo užší pneumatiky?
Jaká varianta je lepší? Inu, jak už to bývá, každá má své výhody a nevýhody. Záleží tedy spíše na každém řidiči, jakým vlastnostem dá přednost.
- Širší pneumatiky – vozidlu nabízí lepší jízdní vlastnosti, ovladatelnost a zkracují brzdou dráhu (větší plocha tření).
- Užší pneumatiky – menší třecí plocha znamená lepší ovladatelnost při aquaplaningu, užší profil snižuje spotřebu paliva.
Správný tlak v pneumatikách
Průzkumy stále dokola prozrazují, že drtivá většina motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách. Ačkoliv při přezutí pneumatik si většina správný tlak pohlídá, na pravidelnou kontrolu už většina řidičů prostě zapomíná nebo záměrně přehlíží.
Rizika podhuštěných pneumatik
Správný tlak v pneumatikách je ale velmi důležitý. Ovlivňuje totiž jízdní vlastnosti vozidla, bezpečnost a obsah vaší peněženky.
- Jízdní vlastnosti – Vozidlo se stále hůře ovladatelným, hůře reaguje na pohyb volantem.
- Výkon – Podhuštěné pneumatiky znamenají větší valivý odpor. Vozidlo ztrácí výkon a dochází ke zvýšení spotřeby paliva.
- Životnost – Pneumatiky se nadměrně opotřebovávají, zejména v krajních partiích. Dochází k nadměrnému zahřívání – hrozí úplně destrukce pláště. Hrozí také průraz.
- Bezpečnost – Podhuštěné pneumatiky prodlužují brzdnou dráhu o téměř 5 metrů.
Doporučený tlak v pneumatikách
Každé vozidlo může mít doporučený tlak v pneumatikách odlišný. Správnou hodnotu tlaku najdete v návodu k obsluze, štítek se někdy vyskytuje uvnitř vozidla nebo na vnitřní straně krytu palivové nádrže.
Další zásady pro zvýšení životnosti
Jak vám pneumatiky dlouho vydrží záleží nejen na počtu ujetých kilometrech, ale hlavně na řidiči – tedy stylu jízdy. Agresivní jízdy typu “plyn, brzda” žádné pneumatice rozhodně nesvědčí. Hlídejte si také správnou geometrii kol a snažte se vyhýbat výmolům a dalším nerovnostem na vozovce. Pokud to lze, parkujte vozidlo mimo sluneční svit – například pod stromy, za budovou, ideálně v garáži…
Kdy přezout na zimní pneumatiky
V České republice platí zákon, který stanoví povinné zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března. Povinnost však neplatí obecně, ale v případech, kdy se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, námrazy nebo ledu s tím, že řidič může dle meteorologické předpovědi a podmínek očekávat, že k takové situaci dojde.
Dle našich zkušeností všem radíme, aby pneumatiky přezouvali nikoliv podle předpovědi počasí, ale dle data. Pokud totiž dojde k nehodě, pojišťovna může dát od vyplacení pojistného ruce pryč, to stejné platí v případě vzniku dopravní nehody, kdy se můžete stát viníkem.
Mimo jiné berte v potaz i skutečnost, že zimní pneu jsou konstruovány tak, aby se chovaly v zimním/chladnějším období lépe než letní. Při nízkých teplotách mají vyšší přilnavost k povrchu vozovky, lépe odvádějí vodu a jsou obecně v tomto období bezpečnější.
Jak skladovat pneumatiky
Pokud chcete zachovat kvalitu pneumatik po co nejdelší dobu, určitě byste měli znát zásady správného skladování.
- Před uskladněním pneumatiky nejprve řádně očistěte od bahna a různých nečistot.
- Pneumatiky skladujte v chladu, ideálně pod 15 stupňů Celsia.
- V době skladování pneumatiky vyvarujte přímému slunečnímu světlu.
- Kromě slunce pneu ochraňte před mrazem, větrem a vlhkostí.
- Kontrolujte pravidelně jejich tlak – zamezíte deformacím.
Nezapomínejte na správnou pozici uskladnění:
- Pneumatiky na ráfcích – Skladujte vždy ve vertikální poloze, nikdy ne v horizontální – hrozí deformace.
- Pneumatiky bez ráfků – Tady platí opak. Pneu uskladněte horizontálně, nikoliv vertikálně jako v případě pneumatik na ráfcích.
Diskuze a zkušenosti