Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů
Menu
Testado.cz » Auto-moto

Nejlepší zimní pneumatiky – sezona 2024

V aktualizovaném testu zimních pneumatik jsme pro vás připravili porovnání jednotlivých modelů ve třech hlavních velikostních kategoriích – R15, R16 a R17. Také se dozvíte, jak správně vybrat zimní pneumatiky a co znamená jejich označení. Víte o tom, že jsou zimní pneu povinné?

Nejlepší R15

Kvalitní pneumatiky, které nabízejí bezpečnost a dobrou ovladatelnost i v náročném zimním terénu.

Nejlepší R16

Prémiové zimní pneu s krátkou brzdnou dráhou, dobrou ovladatelností a spolehlivým odváděním vody.

Nejlepší R17

Zimní pneumatiky stvořené pro výkonné vozy a nejnáročnější zákazníky. Nekompromisní výkon na sněhu i v mokru.

Test zimních pneumatik R15

Test zimních pneumatik R16

Test zimních pneumatik R17

Nejprodávanější zimní pneumatiky

Jak vybrat zimní pneumatiky

Při výběru pneumatik je nejdůležitější koupit správnou velikost vhodnou pro váš automobil. Rozměry, které lze na vašem voze použít, vyčtete z technického průkazu nebo osvědčení o registraci vozidla. Obvykle se jedná o větší velikostní rozpětí.

Další věcí, která hraje především v zimním období důležitou roli, je chování v různých podmínkách, jako je mokro, sníh či náledí. S porovnáním těchto vlastností vám nejlépe pomohou zkušenosti ostatních zákazníků a odborné testy. My je za vás prošli ve třech hlavních velikostních kategoriích a vybrali nejvíce populární a doporučované zimní gumy se souhrnem očekávatelných vlastností.recenze pneumatik na zimu

Jak se značí rozměr pneumatik

Před koupí zimních pneumatik je nutné zná údaje, které lze na pneumatice vyčíst. Třeba označení zimních pneumatik 205/55 R16 91 H tl XL znamená následující:

  • 205 – šířka pneumatiky v milimetrech
  • 55 – boční profil pneumatiky
  • R – radiální konstrukce pneumatiky
  • 16 – průměr ráfku v palcích
  • 91 – nosnostní index
  • H – rychlostní index
  • tl – bezdušová konstrukce
  • XL – zesílená konstrukce

parametry zimní pneumatiky

Jak tedy můžete sami vidět, zprvu nic neříkající čísla a písmenka nám jasně říkají, co je daná pneumatika zač, jak je veliká, co od ní můžeme očekávat a tak dále.

Pozor
Před koupí nových pneumatik nebo výměnou pneumatik pamatujte vždy na to, že by měly být na každé nápravě pneumatiky stejné. Máme na mysli značku, konstrukci, velikost, rychlostní index a samozřejmě také velikost.

Šířka pneumatiky

Tento údaj vám přesně řekne, jak je vaše pneumatika široká. Uvádí se v milimetrech. Naše pneumatika je tedy široká 205 mm.

Profil pneumatiky

Daný parametr vyjadřuje procentuální poměr výšky profilu pláště pneumatiky k šířce. Oproti údaji o šířce však není uváděn v milimetrech, nýbrž v procentech. Naše pneumatika má profil 55 % ze šířky 205 mm.

Náš tip
Pro letní sezonu jsou ideální letní pneumatiky. Poradíme vám, jak je vybrat, které jsou nejlepší a doporučíme vám velikost.

Konstrukce pneumatik – tipy a jejich vlastnosti

Výběrem správného typu pneumatik můžete výrazně ovlivnit jejich životnost a zároveň snížit provozní náklady. Potkat se můžete se třemi druhy konstrukcí pneumatik. Níže si v krátkosti o každé pneumatice něco řekneme.

Radiální pneumatiky

Tato konstrukce je propletená sítí kabelů, které dávají pneumatice sílu a tvar. Radiální pneumatiky využívají ocelové kordy, které se táhnou od patky přes běhoun. Díky takové konstrukci jsou kordy rovnoběžné mezi sebou a jsou umístěny zhruba v pravém úhlu ke středové čáře. Podobně jsou poskládány také pásy pod běhounem.

Radiální pneumatika je pružnější a řidiči nabízí širší kontaktní plochu. Takové vlastnosti zvyšují přilnavost, snižují valivý odpor, spotřebu paliva a navyšují komfort během jízdy při vyšších rychlostech. Tento typ je také odolný proti průrazu. Mezi největší nevýhody radiálních pneumatik patří tvrdší jízda při nízké rychlosti na horších cestách. Zároveň si příliš dobře neporadí se „samočištěním“ v terénu.

Diagonální pneumatiky

Diagonální pneumatiky jsou konstruovány úplně jinak než předešlý typ. Taková pneumatika je vyrobena ze spousty vrstev gumy, které jsou potaženy textilií. Jednotlivé vrstvy se nachází v protilehlých úhlech, čímž vytváří jakousi kostru, na níž je běhoun nanesen.

Diagonální pneumatiky jsou výborné na drsnějších površích, přičemž díky vysoké odolnosti jsou efektivní pro těžké stroje. Oproti radiálním pneumatikám si ovšem tak dobře nevedou v terénu při vyšších rychlostech, snadněji se opotřebovávají a navyšují spotřebu paliva. Diagonální pneumatiky jsou také háklivější na přehřátí.

Superelastické pneumatiky

Jedná se o plná kola, která si nežádají prakticky žádnou údržbu. Jednoduše proto, protože jsou „nezničitelná“. Takové vlastnosti jsou očekávány při provozu vysokozdvižných vozíků a těžkých průmyslových strojů, které převáží a tahají těžká břemena.

Průměr pneumatiky

Jedná se o vnitřní průměr pneu, který bývá uváděn v palcích. Tady je důležité, aby byl průměr pneumatiky shodný s průměrem ráfku.

Nosnostní index

Nosnostnímu indexu se také říká hmotností index nebo zátěžový index. Asi již tušíte, co přesně znamená. Tento údaj nám říká, jaké maximální zatížení může taková pneumatika unést. Rozmezí nosnostního indexu se pohybuje od 50 do 124.

tabulka nosnostní index

Jako příklad si uveďme zimní pneumatiku 195/65 R15 94H – zátěžový index je v tomto případě zastoupen číslem 94. V takovém případě se nosnost jedné pneumatiky pohybuje kolem 670 kilogramů.

Testado radí
Hodnoty nosnostního indexu najdete v technickém průkazu vozidla. Nikdy nesmíte použít pneumatiky, které mají nižší nosnostní index než je uvedeno v TP. Vyšší index povolen je, v určitých situacích ale mohou takové pneumatiky zhoršovat komfort jízdy.

Rychlostní index

Písmeno „H“ odpovídá hodnotě v tabulkách. Tento údaj najdete ve velkém technickém průkazu. U zimních pneumatik může být rychlostní index nižší, než je hodnota, kterou máte napsanou v techničáku. Rychlostní index letních pneumatik může být stejný nebo i vyšší.

Bezdušová konstrukce

Písmena „tl“ (tubeless) označují bezdušovou pneumatiku. U některých motocyklů můžete narazit na zkratku „tt“ (tubetype), která nám říká, že má daná pneumatika duši.

Zesílená konstrukce

Pneumatiky mohou být také zesílené, což zvyšuje jejich odolnost vůči poškození. Takové modely bývají označovány písmeny XL (extra load) nebo RF (reinforced). Kvalitní zesílená pneumatiky odolá například vjetí na obrubník, v případě výkonných vozů se hodí pro zdolávání zatáček ve vysokých rychlostech. Právě v takových případech na pneumatiku působí značné síly.

Značení pneumatik

Význam základních parametrů pneumatik jsme si vysvětlili. Nyní se podíváme na další značení, se kterými se můžete na pneumatikách setkat.

Tady bychom rádi vyzdvihli značku DOT – tedy čtyřčíselné označení. První dvě čísla uvádějí týden výroby, ta zbylá říkají rok výroby pneumatiky. Pokud má pneumatika například čísla 1921 – tak byla vyrobena v 19. týdnu roku 2021. Podle nezávislých organizací, jako je ADAC či ACE, je důležité skladování pneumatik. Pokud jsou pneumatiky správně skladovány, i před 5 lety vyrobené pneumatiky lze považovat za nové/nepoužívané.

Značka Co znamená
TL (tubeless) bezdušová pneumatika
TT (tubetype) pneumatika s duší (motocykly)
RF (reinforced) zesílená konstrukce
XL (extra load) značí vysokou nosnost
M+S (mud + snow) povinná značka pro zimní pneu
3PMSF „Alpský symbol” pneu v souladu s UNECE platné v EU a dalších zemích
FR, MFS odolnější pneu
C pneumatika pro užitková vozidla
A/S (all season) celoroční pneumatika
A/T (all terain) vhodná na každý terén
M/T (mud terrain) vhodné do terénu
HP (high performance)  výkonné pneumatiky
UHP (ultra high performance)  velmi výkonné pneumatiky

Homologace pneumatik

Je pravděpodobné, že jste o takovém parametru ani neslyšeli. Pokud ovšem chcete dosáhnout co nejlepších zážitků z jízdy, homologace by vás měla zajímat. Jedná se o úředně schválený údaj, který značí, že je dané pneumatika vhodná pro daný typ vozidla.

Každá značka vozu má svoji homologaci. Například písmeno „A“ platí pro Toyotu, „F“ pro Fiat, „FO“ pro Ford, „J“ pro Jaguar a tak dále.

Minimální hloubka dezénu

„Ještě letos je dojedu a příští rok koupím nové“ – pokud tahle slova znáte, tak vězte, že neděláte vůbec dobře. Existují totiž platný zákon o pozemních komunikacích, který stanovuje minimální hloubku dezénu zimních i letních pneumatik.

  • Minimální povolená hloubka dezénu u zimních pneumatik je 4 mm
  • Minimální povolená hloubka dezénu u letních pneumatik je 1,6 mm

Stanovený zákon vychází z prověřených testů, které prokazatelně zjistily, že nižší dezén pneumatik zásadním způsobem ovlivňuje jízdu. Pro úplnost připišme, že existují i různé druhy dezénu: symetrický, asymetrický a směrový.

vzor zimních pneumatik

Nebezpečí při jízdě se sjetými pneumatikami

  • Vozidlo je hůře ovladatelné, a to jak na suché, tak na mokré vozovce
  • Dochází k prodloužení brzdné dráhy
  • Riziko aquaplaningu se podstatně zvýší
  • Hrozí vám pokuta při silniční kontrole státní nebo městskou policií
  • Při nehodě vám pojišťovna neproplatí škodu
  • Takové vozidlo neprojde STK
Testado radí
Nikdy nejezděte se sjetými pneumatikami. Berte neustále v potaz peníze vs. riziko. Stojí vám ušetřených pár korun za to? Určitě ne!

Širší nebo užší pneumatiky?

Jaká varianta je lepší? Inu, jak už to bývá, každá má své výhody a nevýhody. Záleží tedy spíše na každém řidiči, jakým vlastnostem dá přednost.

  • Širší pneumatiky – vozidlu nabízí lepší jízdní vlastnosti, ovladatelnost a zkracují brzdou dráhu (větší plocha tření).
  • Užší pneumatiky – menší třecí plocha znamená lepší ovladatelnost při aquaplaningu, užší profil snižuje spotřebu paliva.

Správný tlak v pneumatikách

Průzkumy stále dokola prozrazují, že drtivá většina motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách. Ačkoliv při přezutí pneumatik si většina správný tlak pohlídá, na pravidelnou kontrolu už většina řidičů prostě zapomíná nebo záměrně přehlíží.

podhuštěné pneumatikRizika podhuštěných pneumatik

Správný tlak v pneumatikách je ale velmi důležitý. Ovlivňuje totiž jízdní vlastnosti vozidla, bezpečnost a obsah vaší peněženky.

  • Jízdní vlastnosti – Vozidlo se stále hůře ovladatelným, hůře reaguje na pohyb volantem.
  • Výkon – Podhuštěné pneumatiky znamenají větší valivý odpor. Vozidlo ztrácí výkon a dochází ke zvýšení spotřeby paliva.
  • Životnost – Pneumatiky se nadměrně opotřebovávají, zejména v krajních partiích. Dochází k nadměrnému zahřívání – hrozí úplně destrukce pláště. Hrozí také průraz.
  • Bezpečnost – Podhuštěné pneumatiky prodlužují brzdnou dráhu o téměř 5 metrů.

Doporučený tlak v pneumatikách

Každé vozidlo může mít doporučený tlak v pneumatikách odlišný. Správnou hodnotu tlaku najdete v návodu k obsluze, štítek se někdy vyskytuje uvnitř vozidla nebo na vnitřní straně krytu palivové nádrže.

Další zásady pro zvýšení životnosti

Jak vám pneumatiky dlouho vydrží záleží nejen na počtu ujetých kilometrech, ale hlavně na řidiči – tedy stylu jízdy. Agresivní jízdy typu “plyn, brzda” žádné pneumatice rozhodně nesvědčí. Hlídejte si také správnou geometrii kol a snažte se vyhýbat výmolům a dalším nerovnostem na vozovce. Pokud to lze, parkujte vozidlo mimo sluneční svit – například pod stromy, za budovou, ideálně v garáži…

Kdy přezout na zimní pneumatiky

V České republice platí zákon, který stanoví povinné zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března. Povinnost však neplatí obecně, ale v případech, kdy se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, námrazy nebo ledu s tím, že řidič může dle meteorologické předpovědi a podmínek očekávat, že k takové situaci dojde.

Dle našich zkušeností všem radíme, aby pneumatiky přezouvali nikoliv podle předpovědi počasí, ale dle data. Pokud totiž dojde k nehodě, pojišťovna může dát od vyplacení pojistného ruce pryč, to stejné platí v případě vzniku dopravní nehody, kdy se můžete stát viníkem.

Mimo jiné berte v potaz i skutečnost, že zimní pneu jsou konstruovány tak, aby se chovaly v zimním/chladnějším období lépe než letní. Při nízkých teplotách mají vyšší přilnavost k povrchu vozovky, lépe odvádějí vodu a jsou obecně v tomto období bezpečnější.

kdy přezout pneumatiky

Jak skladovat pneumatiky

Pokud chcete zachovat kvalitu pneumatik po co nejdelší dobu, určitě byste měli znát zásady správného skladování.

  1. Před uskladněním pneumatiky nejprve řádně očistěte od bahna a různých nečistot.
  2. Pneumatiky skladujte v chladu, ideálně pod 15 stupňů Celsia.
  3. V době skladování pneumatiky vyvarujte přímému slunečnímu světlu.
  4. Kromě slunce pneu ochraňte před mrazem, větrem a vlhkostí.
  5. Kontrolujte pravidelně jejich tlak – zamezíte deformacím.

Nezapomínejte na správnou pozici uskladnění:

  • Pneumatiky na ráfcích – Skladujte vždy ve vertikální poloze, nikdy ne v horizontální – hrozí deformace.
  • Pneumatiky bez ráfků – Tady platí opak. Pneu uskladněte horizontálně, nikoliv vertikálně jako v případě pneumatik na ráfcích.
Náš tip
Po sundání pneumatik si křídou označte přední pneumatiky, které se opotřebovávají o něco více než ty zadní. Další sezonu kola vyměňte (tam kde byla vloni přední dejte zadní), čímž docílíte rovnoměrnějšího opotřebení dezénu.

Nejprodávanější zimní pneu

Sdílejte článek

Ohodnoťte článek

Celkové hodnocení: 4.8 (271 hlasů)

Autor článku

Katka Muchová
Katka Muchová

Profesně napůl redaktorka, napůl výcvikářka psů. Ve volném čase milovnice fotografování, umění, nových technologií a brouzdání po internetu, kde hledám informace o společenském dění a zajímavé produkty. Baví mě testování různých vychytávek a ráda s jejich výběrem pomáhám ostatním. Facebook redaktorky.

Podobné články

Diskuze a zkušenosti

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odeslat komentář