V tomto článku se podíváme na nejlepší elektrické invalidní vozíky na trhu, které nabízejí nejen vysokou kvalitu a spolehlivost, ale také vynikající výkon a komfort pro uživatele. Představíme vám špičkové modely od předních výrobců a porovnáme jejich klíčové funkce, jako jsou dojezd, rychlost, nosnost, ovládání a bezpečnostní prvky.
Jako ideální kompromis ceny a vysoké kvality doporučujeme DMA HS-520.
Kvalitní a do nejmenších detailů nastavitelný elektrický invalidní vozík s vysokou nosností a s velkým dojezdem. Hodí se zejména po lidi, kteří se bez elektrického vozíku nedokáží pohybovat.
Čtyřkolový skútr s výškově nastavitelnou a otočnou sedačkou. Disponuje nákupním košíkem i zpětným zrcátkem a nechybí ani indikátor baterie. Pro větší pohodlí má odpružený podvozek.
Polohovatelný elektrický vozík se hodí pro pohyb uvnitř i venku. Je cenově dostupný, disponuje dálkovým ovládáním a má skládací konstrukci. Oceníte také spodní brašnu na zip.
Nejlepší elektrické invalidní vozíky
Viper Plus – kvalitní elektrický vozík s nosností 160 kg
Maximální rychlost: 6 km/hod | Maximální dojezd: 40 km | Maximální stoupání: 8° | Ovládání: joystick, tlačení druhou osobou, dálkový ovládač | Nosnost: 160 kg | Hmotnost: 130 kg | Velikost sedátka: volitelná šířka 40 / 46 cm | Skládací: ano | Přibližná cena: 137 000 Kč
- Kvalitní zpracování
- Detailně nastavitelné sedadlo a opěrky
- Nadprůměrný dojezd
- Vysoká nosnost 160 kg
- Lze rozebrat a složit
- Vyšší cena
- Vyšší hmotnost
Viper Plus je elektrický invalidní vozík, kteří ocení hendikepovaní lidé, pro které je tato pomůcka nezbytností. Díky polstrované a dobře anatomicky tvarované sedačce je Viper Plus vhodný pro dlouhodobé sezení. Na výběr máte z šířky sedu 40 nebo 46 cm. Nechybí zde odklopné a nastavitelné podložky pod nohy a pod ruce. Ve výbavě se také nachází polohovatelná opěrka pod hlavu. Úhel sedu (-2 až 20°) i zádové opěrné části (90 až 150°) se nastavuje pomocí elektrického ovládání.
Řídicí páka je zde řešená intuitivním joystickem. Na ovládacím panelu také najdete nastavení rychlosti, blinkry, světla a výstražná světla a klakson. Ovládáte si přes něj také polohu křesla a vidíte na něm stav baterie. K dokoupení je pak dálkové ovládání pro doprovod. Také lze odpojit kola od elektromagnetické brzdy a pohybovat s vozíkem manuálně za pomocí druhé osoby.
Viper Plus má maximální dojezd 40 km, což je u elektrických invalidních vozíků slušný nadprůměr. Zvládne tudíž i delší výlety. Běžný dojezd, se kterým můžete počítat, pak dosahuje 20 až 30 km. Motor má výkon 450 W (4300 ot/min) a baterie je 2 × 12 V / 75 Ah.
Ačkoliv se nejedná přímo o elektrický invalidní vozík do terénu, kola jsou dostatečně robustní a vysoká, abyste zdolala běžné překážky. Také mají odpružení pro pohodlnější jízdu. Součástí jsou rovněž stabilizační kolečka proti převrácení a bezpečnostní popruh. V zadní části se nachází odkládací plocha. Jiné příruční úložné prostory však bohužel Viper Plus v základní výbavě nemá.
Nosnost tohoto elektrického invalidního vozíku je úctyhodných 160 kg. Hodí se tím pádem i pro těžší osoby. Vzhledem k pevnému, kvalitnímu a robustnímu zpracování má Viper Plus také vyšší hmotnost. Váží 130 kg. Pro snadnější transportování ho lze složit a také částečně rozebrat.
DMA HS-520 – kvalitní elektrický čtyřkolový skútr
Maximální rychlost: 12 km/hod | Maximální dojezd: 40 km | Maximální stoupání: 10° | Ovládání: řídící panel | Nosnost: 136 kg | Hmotnost: 124,5 kg | Velikost sedátka: – | Skládací: ne | Přibližná cena: 65 000 Kč
- Dlouhý maximální dojezd
- Vysoká nosnost
- Nákupní košík a zpětná zrcátka
- Nastavitelná sedačka i opěrka
- Chromovaný nárazník
- Vysoká hmotnost
Mezi elektrickými vozíky můžete narazit také na tříkolové nebo čtyřkolové skútry. Jedním takovým je DMA HS-520, který je zástupcem čtyřkolových skútrů. Vzhledem ke svému charakteru je vhodný pro osoby s omezenou pohyblivostí nebo seniory. Disponuje totiž nákupním košíkem, který se nachází v přední části skútru a s přehledem pojme menší nákup. Vozík ale poslouží i při výletech.
Pro maximální pohodlí je tento elektrický vozík vybavený výškově nastavitelnou a otočnou sedačkou, kterou si může každý nastavit podle svých potřeb. Taktéž opěrka zad je polohovatelná, výškově nastavitelná a navíc sklopná. Područky jsou nastavitelné šířkově a lze je zcela odklopit. K vyššímu jízdnímu komfortu přispívá odpružený podvozek na zadních kolech.
Ovládání zajišťuje řídící panel, který má také několik nastavitelných úrovní. Nechybí indikátor, který oznamuje stav baterie. Samozřejmostí je také přední a zadní osvětlení pro jízdu v horších světelných podmínkách. Zpětné zrcátko a chromovaný nárazník jsou rovněž důležitou součástí výbavy tohoto elektrického vozíku. Je dostupný v červené a bílé variantě.
Chválíme dlouhý maximální dojezd, který se může vyšplhat až na 40 km. Běžně je možné s vozíkem dosáhnout dojezdu mezi 20 a 30 km. Maximální rychlost pak činí zhruba 12 km/hod. Vozík je vhodný pro osoby do 136 kg. Hmotnost samotného vozíku s baterií je poměrně vysoká a činí 124,5 kg. Žádné jiné nedostatky, které bychom považovali za zásadní, u něj ovšem nevidíme.
inSPORTline Hawkie Evo – elektrický vozík s dálkovým ovládáním
Maximální rychlost: 6 km/hod | Maximální dojezd: 24 km | Maximální stoupání: 12° | Ovládání: joystick, dálkové ovládání, tlačení druhou osobou | Nosnost: 110 kg | Hmotnost: 31 kg | Velikost sedátka: 46 × 46 cm | Skládací: ano | Přibližná cena: 33 000 Kč
- Nízká hmotnost
- Skládací konstrukce
- Několik možností ovládání
- Nastavitelné opěrky
- Brašna a klakson
- Nižší nosnost
Cenovou dostupností se vyznačuje elektrický vozík inSPORTline Hawkie Evo. Jedná se o elektrické invalidní křeslo, které lze ovládat joystickem, pomocí dálkového ovládání i tlačením. Mohou ho využívat jak praváci, tak leváci. Disponuje nastavitelnou opěrkou zad i hlavy. Tyto opěrky lze regulovat pomocí elektronického polohování.
V určitém rozmezí můžete regulovat také zádovou opěrku. Velkou výhodou křesla je skládací konstrukce, takže je možné jej převážet automobilem nebo skladovat s nutností využití minimálního prostoru. Má voděodolný rám. Při zastavení v kopci zajistí křeslo funkce automatického brzdění. Opěrky rukou jsou výklopné.
Ke křeslu je dodávána také odnímatelná brašna se zapínáním na zip. Odnímatelný je také modul baterie, což je výhodou pro skladování křesla. Po boku se nacházejí síťové kapsy pro uložení drobností. V zadní i přední části vozíku je integrované odpružení pro pohodlnější jízdu. Nechybí ani klakson pro komfortnější cestování. V zadní části se nacházejí výsuvná kolečka pro stabilnější stoupání.
Maximální dojezd tohoto křesla činí 24 km. Nosnost je v porovnání s konkurencí o něco nižší a křeslo je vhodné pouze pro osoby do 110 kg. Výhodou je oproti tomu nízká hmotnost samotného křesla, která činí jen 31 kg. Elektrický vozík dosahuje maximální rychlosti 6 km/hod. Je vhodný pro využití v domácím i venkovním prostředí.
Nejprodávanější elektrické invalidní vozíky
Jak vybrat elektrický invalidní vozík
Při výběru elektrického vozíky by vás měl zajímat dojezd a výkonnost, nakolik je daný model vhodný do terénu. Důležitou roli hraje nastavitelnost jednotlivých opěrek a sedadla i jednoduchost ovládání. Zapomínat byste neměli ani na hmotnost, nosnost a skladnost. Příslušenství pak může výrazně zpříjemnit používání a také zvýšit bezpečnost. V neposlední řadě zvažte, zda chcete a máte nárok na proplacení pojišťovnou, nebo zda a popřípadě kolik budete sami investovat do nákupu.
Baterie a nabíjení
Elektrické vozíky pro tělesně postižené nebo pro seniory patří do kategorie elektrovozítek. Na rozdíl od většiny elektrických dopravních prostředků však nejsou určené pro rekreaci, ale jako zdravotní pomůcky pro osoby s pohybovým omezením. Princip fungování je však stejný – o pojízdný mechanismus se stará baterie a motůrek. Ty určují zásadní parametry, jako jsou dojezd, rychlost, ale i výkon při jízdě do kopce či v terénu.
Elektrický invalidní vozík je zapotřebí pravidelně nabíjet. Z důvodu praktické manipulace je dobré, když je akumulátor vyjímatelný.
Kapacita baterie se udává v jednotkách V, Wh nebo Ah. Čím vyšší kapacitu akumulátor má, tím bude dojezd delší. Pro porovnání je lepší se řídit parametrem dojezdu spíše než hodnotou kapacity baterie z důvodu používání různých jednotek a různé spotřeby konkrétních modelů.
Dojezd
Dojezd elektrického vozíku závisí na baterii, ale také na ostatních vlivech, jako je venkovní teplota nebo třeba terén. Obvykle se dojezd pohybuje kolem 20 až 30 km, což je dostačující na běžný výlet do města, například na nákup nebo k lékaři. Existují ale i výrobky určené na dlouhé ježdění. V každém případě byste měli počítat s určitou rezervou, nikoliv s maximální hodnotou uváděnou výrobcem. V krajním případě je možné elektrický invalidní vozík tlačit druhou osobou, stejně jako vozík bez pohonu. Bez vyřazení pohonu má vozík brzdu, která zabraňuje jeho samovolnému pohybu.
Rychlost
Rychlost mnoha běžných modelů pro seniory a osoby s pohybovým omezením nepřekračuje 6 km/hod. Důvod je zcela jednoduchý – dříve bylo nutné elektrické invalidní vozíky nad 6 km/hod registrovat jako zvláštní vozidlo. Pojišťovny tak elektro vozíky nad tuto hranici již nepovažovaly za kompenzační pomůcky a neproplácely jejich pořízení. V současné době je tato hranice 15 km/hod, ale většina vozíků hrazených pojišťovnami stále jezdí maximálně 6 km/hod.
6 km/hod je dostačující zejména pro vozík pro důchodce. Mladí lidé, kteří jsou na vozíčku a chtějí se rychleji pohybovat, obvykle budou preferovat vyšší rychlosti.
Vhodnost do terénu
Elektrický vozík pro seniory je obvykle konstruovaný na pevné povrchy. Zvládne pohyb po městě i po neasfaltové pěšině. Pokud však má elektrický vozíček sloužit i pro pohyb v trénu, je nutné vybírat mezi speciálními typy. Ty se vyznačují například vyššími koly s hrubým dezénem, silnějším výkonem a pohonem 4×4.
Elektrický invalidní vozík do terénu ocení především mladší hendikepovaní lidé. Většině seniorů postačí klasický elektro vozík, který je dopraví z místa na místo po městě.
Ovládání
Zejména vozítko pro důchodce by mělo mít co nejjednodušší ovládání, aby nedělalo seniorům zbytečně složité problémy. Většina klasických elektro vozíků je vybavená joystickem, který patří mezi nejintuitivnější a zároveň zcela nenamáhavé způsoby řízení. Některé modely také mohou mít řídítka na otáčení v kombinaci s tlačítkem pro pohyb vpřed a jiné nastavení.
Elektrický invalidní vozík pro seniory a tělesně postižené by měl mít kromě bateriového pohonu také možnost chodu na volnoběh, aby bylo možné elektro vozíček tlačit před sebou. Zajímavou vychytávkou pro pohyb s druhou osobou je pak přídavné dálkové ovládání.
Nastavitelnost
U některých pokročilých elektrických vozíků pro invalidy a seniory si můžete při nákupu vybrat šířku sedadla, aby nebyla příliš úzká a zároveň ani příliš velká. Sedadlo by mělo mít několik centimetrů volného místa z každé strany, aby se hrany nedotýkaly boků a nedřely. Příliš široké provedení není však také výhodné kvůli stabilitě sezení.
Ideální je, aby se sedadlo dalo vyklopit či vytočit do strany pro snadné nasedání a sesedání. To je důležité zejména pro osoby s částečnou mobilitou, které budou sami bez pomoci vystupovat, a u elektrických vozíků s řídítky nebo s výraznější podložkou na nohy. Pro větší pohodlí se nabízí volba náklonu sedu i zádové opěrky a nastavitelná opěrka pro nohy a na ruce.
Do dalších prvků elektrických invalidních vozíků patří volba rychlosti. Nikdy by nemělo chybět zobrazení stavu baterie.
Skladnost
Skládací elektrický invalidní vozík umožňuje snadný transport. Možnost sbalení do kompaktních rozměrů je důležité zejména při cestování automobilem; například při výletech s rodinou. Elektro vozík se mnohdy nejen rozkládá, ale také rozebírá na více částí, se kterými se pak snáze manipuluje. Ve srovnání například se skládacími koly nebo koloběžkami zabere tato práce trošku více času. Nejedná se však o nic složitého ani fyzicky náročného.
Hmotnost
Ačkoliv se to nezdá, hmotnost je také důležitým parametrem. I všeobecně lehký elektrický invalidní vozík bude kvůli přítomnosti baterie, motoru a dalších mechanických částí zpravidla těžší než manuální provedení. Nejjednodušší elektrická provedení mohou mít okolo 30 až 40 kg. Robustní modely dosahují i více než 100 kg.
Jaká hmotnost elektrického vozíku pro vás bude nejlepší? Záleží na způsobu používání. Pokud se budete pohybovat na vozíku v průběhu celého dne a bude vaším jediným dopravním prostředkem, nemusí vás vyšší hmotnost trápit. Pokud ale budete svou pomůcku pravidelně přepravovat v autě, volte raději lehký skládací invalidní vozík. Nikdy by však nízká hmotnost neměla být na úkor dostatečné kvality zpracování a nosnosti.
Nosnost
Elektrický vozík pro invalidy a seniory má v drtivé většině případů nosnost nad 120 kg. To je dostačující pro všechny osoby běžné postavy. Pro silnější lidi však existují také elektro vozíky, které mají nadprůměrnou nosnost 160 kg nebo více.
Nosnost byste nikdy neměli překračovat. Raději si nechte ještě rezervu. Do maximálního možného zatížení nepočítejte jen svou tělesnou hmotnost, ale také případný nákup a další věci, které budete s sebou přepravovat.
Příslušenství
Invalidní elektrické vozíky by měly mít stejně jako jakákoliv jiná vozítka výbavu pro pohyb na ulici. Mezi základ patří především světla a klakson. Tyto prvky se starají o bezpečnost provozu. Velkým plusem je také košík či alespoň možnost rozšíření o úložné prostory. Ve výbavě také můžete najít hrudní fixační pás, zpětná zrcátka, držák holí či berlí a další vychytávky.
Pro snadnější přístup do prostorů, které nejsou konstruované jako bezbariérové, se budou hodit nájezdní rampy. Při dlouhodobém používání zase pomohou podložky proti otlakům.
Hrazení pojišťovnou
Elektrický vozík si můžete buď zakoupit ze svého jako jakoukoliv jiný výrobek, nebo si jeho pořízení nechat hradit pojišťovnou.
Pokud má elektrický vozík hradit pojišťovna, musí vám jeho používání předepsat ošetřující lékař a následně ještě schválit revizní lékař vaší pojišťovny. Elektrické modely se předepisují v případě, že kromě dolních končetin má pacient postihnuté také ruce, v důsledku čehož se nedokáže pohybovat pomocí otáčení koleček manuálního vozíku. Pokud si jen chcete ušetřit práci a pohybovat se pohodlněji, budete si elektrický model muset zaplatit sami.
Pojišťovny mnohdy proplácí vozíčky kompletně. Dostanete ho tudíž zdarma. To je opravdu zásadní výhoda. Na druhou stranu elektrický vozík hrazený pojišťovnou není nikdy váš. V případě rozhodnutí, že již pro vás tato kompenzační pomůcka není potřebná, ho musíte vrátit. Bohužel si také nemůžete vybrat, jaký konkrétní model budete používat. Dostanete takový, který má pojišťovna ve svém číselníku. Mnohdy pojišťovny dávají základní a levné typy, popřípadě repasovaný elektrický vozík, který již měl nějaký klient před vámi. Pokud byste chtěli lepší výbavu, může se stát, že budete doplácet. Také je nutné počítat s poměrně dlouhou čekací dobou vyřízení.
Zdroje informací
Invalidní vozíky hrazené pojišťovnou
Meyra.cz
Jak vybrat invalidní vozík
Diskuze a zkušenosti
Mám prosbu proč není u elektrických voziků uvedeno povinost řidického prukazu. Moc děkuji .
Dobrý den, děkuji za váš dotaz ohledně elektrických invalidních vozíků. Řidičský průkaz není u recenzovaných elektrických vozíků potřeba, protože všechny splňují zákonné parametry pro kompenzační pomůcky: maximální rychlost do 15 km/h, šířka a délka do 140 cm a hmotnost do 450 kg.
Pěkný článek, děkuji za zpracování. Magda