Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů
Menu
Testado.cz » Cestování a dovolená

Zrušení a zpoždění letu – Jak získat kompenzaci

Zpožděný nebo zrušený let natropí nepříjemnosti. Za to ale musí letecký dopravce zaplatit. Ne vždy to jde jako po másle. Nechat jim až 15 tisíc nad rámec ceny letenky, nebo povolat asistenční službu? Za podání žádosti neplatíte. Poplatky z úspěšného procesu se liší. V recenzi odhalíme nejlepší asistenční služby, podmínky odškodnění za zrušení a zpoždění letu, přesměrování a odepření přístupu na palubu.

Nejlepší asistenční služba

Vyřeší pro vás odškodnění za zrušené, zpožděné nebo přebookované lety. Hájí práva leteckých cestujících a bojuje za jejich spravedlnost.

Odškodnění za lety po celém světě

Nárokujte si kompenzaci za zrušení letu nebo jeho zpoždění v rámci celého světa. Žádost podáte zdarma.

Alternativa asistenční služby

Chrání vaše práva jako leteckého cestujícího, ať už jste se setkali se zrušením nebo zpožděním letu, odepřeli vám přístup na palubu nebo nestihli navazující let. 

Nejlepší asistenční služby

Recenze AirHelp – nejlepší asistenční služba s ročním předplatným

Testovaná AirHelp pomůže v řešení odškodnění za zpoždění a zrušení letu. Vítěz testuTestado.cz

Klady
  • Podání žádosti zdarma
  • Proces bez starostí
  • Rychle zjistíte nárok a výši odškodnění
  • Snadné podání žádosti online
  • Specialisté na práva leteckých cestujících
  • Předplatné asistencí
Zápory
  • Vyšší poplatky
  • Za právní činnost se platí další poplatek

AirHelp je tu pro vás v případě, že se vám zpozdí let, bude zrušený, dojde k jeho přerezervaci nebo nestihnete vinou aerolinek navazující spoj. Jejich služby jsou úplně zdarma. Platíte až v případě, že se této asistenční službě povede spor s aerolinkami ve váš prospěch vyhrát. Maximální výše kompenzace činí 600 EUR. Jejich cílem je poskytnout komplexní služby a přehled každému, kdo si není jistý, jestli má na odškodnění nebo kompenzaci nárok. Pro zjednodušení procesu navrhli technologie, které vám pomohou v pár krocích zjistit, jestli nárok máte a jakou výši odškodnění byste měli dostat.

V AirHelp jsou odborníci na práva leteckých cestujících. Poradí vám, jak se zachovat v různých situacích. Na to, co jsme my, obyčejní pasažéři krátcí, mají velkou skupinu právníků. Když je potřeba, ve vašem sporu vás zastupují u soudu.

K doplňkovým službám patří AirHelp Plus, která přináší velké výhody pro časté cestovatele. Po jejím předplacení už odpadá placení dalších poplatků a získáte i více výhod. Třeba u dražšího tarifu bezplatný vstup do letištních kiosků.

Poplatek se může vyšplhat až na 50 % z vyhrané částky. Pokud není potřeba využít právní servis, zaplatíte jen 35 %. Na druhou stranu je testovaná AirHelp nejlepší služba, která hájí práva leteckých cestujících a poskytne komplexní řešení. Vy to máte naprosto bez starostí.

Recenze ClaimCloud – asistenční služba s měsíčním i ročním předplatným

Testujeme ClaimCloud hájící práva leteckých cestujících při zrušení, zpoždění, přesměrování letu.

Klady
  • Náhrady za lety kdekoliv ve světě
  • Službu lze předplatit a získat výhodnější nabídku
  • Snadná žádost
  • V zákaznické sekci máte přehled o stavu žádosti
  • Mobilní aplikace (iOS)
Zápory
  • Za problémy se zavazadly platíte fixní poplatek

ClaimCloud je další asistenční službou pro letecké cestující, která se zabývá vymáháním náhrad u leteckých společností. Chrání vaše práva podle normy EU ES 261, ale v jejich kompetenci je řešení sporů bez ohledu na zemi.  Řeší tedy kompenzace zpoždění letu, zrušení letu, zmeškání návazného spoje, odepření přístupu na palubu nebo zpoždění a ztrátu zavazadel. Nárokovat si můžete až 1 220 EUR v případě újmy na zavazadlech a 600 EUR jako kompenzaci za komplikace s letem. Uplatnit lze i extra náklady, které jste v důsledku komplikací museli vynaložit.

Asistenční služby ClaimCloud jsou zdarma, jen pokud řešíte problémy se zavazadly, musíte zaplatit fixní poplatek. Ten činí 1 500 Kč plus DPH. Jestliže kompenzaci od aerolinek dostanete, teprve tehdy ClaimCloud zaplatíte 25 % z kompenzační částky a DPH k tomu. Jestli máte nárok na odškodnění zjistíte snadno – pomocí vyplnění krátkého online formuláře na stránkách.

Jak na tom budete po podání žádosti, víte podle informací v zákaznické sekci. Řešení celého průběhu můžete mít pod palcem v mobilní aplikaci. Ta je zatím dostupná pro iOS. ClaimCloud se postará o kompletní řešení v případě odškodnění za zrušení letu nebo kompenzace za zpožděný let. Formulář adresovaný Úřadu pro civilní letectví odešle za vás. Výhodou je služba pro budoucí let. Stačí zadat údaje o plánovaném letu a ClaimCloud už bude mít přehled. Pokud se něco odehraje, lze to řešit mnohem rychleji. S předplatným ClaimCloud Smart Assistance získáte asistenční službu na předplatné období bez dalších poplatků navíc. Předplatit lze na měsíc i rok.

Recenze Compensair

Test a hodnocení společnosti na zrušení a zpoždení letu Compensair.

Klady
  • Poplatky platíte až v případě úspěchu
  • Vyplnění žádosti zabere 2 minuty
  • Postarají se i o právní úkony
  • Komunikují ve více než 60 zemích
Zápory
  • Po podání žádosti musíte být trpěliví
  • Ceník v angličtině

Delegovat své starosti za zpoždění letu nebo jeho zrušení, odepření přístupu na palubu či nestihnutí navazujícího letu můžete u společnosti Compensair. Postarají se úplně o všechno včetně stresujícího papírování nebo posouzení nároku. A pokud to klapne, získáte až 600 EUR.

Zda vám nárok náleží, můžete vědět už za 2 minuty. A to díky speciálně navrženého softwaru, který proces maximálně zefektivní. Dělí vás od toho jen podání žádosti, do které zadáte informace o vašem letu – odkud, kam jste letěli (nebo měli letět), datum odletu, číslo aerolinky. Pak už jen zvolíte, jaká událost vás zastihla.

A jak je to u Compensair s poplatky? Pokud vám kompenzaci od letecké společnosti pomohou získat, teprve pak zaplatíte. Tentokrát to bude 30 % z kompenzované částky. Dalších 10 % si účtují, pokud přijde do režie i právník, když je zapotřebí zaplatit poplatky soudu nebo přeložit dokumenty.

Jestliže žádáte o vrácení peněz za letenku, zvolíte si ze dvou variant. Buďto zaplatíte plošný poplatek nebo provizi. Za nedostatek považujeme ceník, který je pouze v angličtině. Zároveň je pro vyřízení žádosti zapotřebí trpělivosti. Podle recenzí to trvá až 20 týdnů.

Recenze Vaše nároky – alternativa s nejnižším poplatkem

Hodnotíme Vaše nároky na kompenzaci za zrušený let.

Klady
  • Podání žádosti zdarma
  • Bez starostí a zátěže administrativou
  • Online formulář
  • Platíte až v případě výhry sporu
  • Jestli máte nárok zjistíte do 48 hod.
Zápory
  • Poplatek je variabilní

Společnost Vaše nároky se mimo práva leteckých cestujících zabývá i dalšími oblastmi. Pomáhá získat finanční odškodnění, které vám náleží. A to v případě, že jste poškozeni jednáním institucí, státu, zaměstnavatelů nebo obchodníků. Využít tak můžete komplexních služeb, které jsou zdarma a navíc nemusíte být zatíženi nárokem administrativy. Veškeré výdaje na spory jdou z kapsy Vaše nároky, pokud spor prohrajete, nic neplatíte. Poplatek je je místě až v případě výhry.

Za zpožděný nebo zrušený let máte nárok až na 15 000 Kč (600 EUR). Žádost o kompenzaci podáte i v případě zmeškání navazujícího leteckého spoje, odepření přístupu na palubu, přesměrování letu na jiné letiště, odškodnění za ztracení, zničení nebo zpoždění zavazadla nebo snížení přepravní třídy a nevrácení ceny letenky.

Jak s žádostí o kompenzaci za zpožděný let nebo jeho zrušení u Vaše nároky postupovat? Vyplníte online formulář a všechny potřebné dokumenty stačí nafotit mobilem. Do vašeho případu se zapojí zkušení advokáti. Jestli máte nárok na odškodnění, zjistíte do 48 hodin. Na dalším postupu se domluvíte. A to i na výši provize, která by vám byla účtována jen v případě uznané kompenzace. Jak vysoký poplatek zaplatíte, je závislé na výši získané částky (5 až 25 %).

 

Odškodnění nebo kompenzace leteckou společností – kdy, za jakých podmínek a kolik?

Pokud si nejste jistí, kdy máte nárok na odškodnění ze strany letecké společnosti, nic si z toho nedělejte. Jen málokterý smrtelník to ví. Nárok máte v případě zrušeného nebo zmeškaného letu. Další nároky nastávají v případě přebookování letu, jeho přesměrování nebo odepření přístupu na palubu. Stejně tak, pokud dojde k újmě na vašich zavazadlech. Vše je ale závislé na více faktorech.

Například odkud a kam letíte, ve kterém státě sídlí letecká společnost a jestli se jedná o mimořádnou událost nebo vaše zavinění. V následujících řádcích zjistíte podrobné informace o konkrétních nárocích. Porovnáme si výhody a nevýhody mezi řešením konfliktu s aerolinkami pomocí asistenční služby, právníkem nebo na vlastní pěst.

Co dělat, když je zrušen let?

Co dělat, když vám zruší let?Zrušili vám let, jak postupovat na letišti? 

  1. Kontaktujte leteckou společnost telefonicky na zákaznické lince. Pokud je na letišti přepážka společnosti, zajděte tam. Nabídnou vám náhradní řešení. 
  2. Domluvíte se, jestli poletíte jiným letem do stejné nebo jiné cílové destinace. Nebo si necháte vrátit peníze.
  3. Za zrušení letu i přesměrování máte nárok na odškodnění i na poskytnutí péče. O ni se však musíte sami u dopravce přihlásit (dostanete občerstvení, případně ubytování, dopravu na místo ubytování).
  4. Veškeré účtenky za vydání z vaší kapsy si pečlivě uschovejte.

Jak zjistím zpoždění letu?

  • Na letišti – o zpoždění bude zajisté vědět letištní personál letecké společnosti.
  • Travel Asistent – máte zřízenou asistenční službu? Zavolejte na infolinku.
  • Flight Radar – na internetových stránkách Flight Radar zjistíte zpoždění letu pomocí čísla letu.

Jak poznat svá práva jakožto letecký cestující? 

K tomu pomůže Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) 261/2004. Tato společná pravidla definují náhrady a pomoc právě leteckým cestujícím. V nařízení se zmiňují regulace v případě zrušení nebo zpoždění letu.

Týká se to především, když odlétáte ze země, která je v EU a členském státě (Norsku, Islandu a Švýcarsku). Ale výjimkou mohou být i země mimo EU, a to za předpokladu, že:

  • Je země dopravcem Společenství (má licenci Společenství a většinou má pobočku někde v EU).
  • Letíte z letiště umístěného na území třetí země, kde vám nebyla poskytnuta pomoc, náhrada nebo odškodnění, a letíte do země patřící do EU.

Kdy vzniká nárok na odškodnění

Kompenzace za zrušení letu.Zrušení letu

Jako kompenzace za zrušený let vám náleží:

  • peníze za letenky nebo přesměrování,
  • pomoc při zajištění občerstvení, ubytování, dopravy z a na letiště a uskutečnění telefonních hovorů,
  • náhrada vzniklé škody podle délky (plánovaného) letu,
  • vysvětlení ohledně možné náhradní dopravy.

Podmínky pro vznik nároku máte, pokud o zrušení nejste informováni alespoň: 

  • 2 týdny před plánovaným časem odletu, 
  • ve lhůtě od 2 týdnů do 7 dnů před plánovaným časem odletu a není vám nabídnuto přesměrování (max. 2 hodiny před plánovaným časem odletu a příletu a nejpozději 4 hodiny po plánovaném čase příletu), 
  • ve lhůtě kratší 7 dnů před plánovaným časem odletu a není vám nabídnuto přesměrování letu (max. hodinu před plánovaným časem odletu a příletu a nejpozději 2 hodiny po plánovaném čase příletu).

Nárok na kompenzaci nevzniká v případě, že došlo k mimořádné události, kterou letecký dopravce ovlivnit nemohl. Například nepříznivé povětrnostní podmínky, lékařský zásah, stávky v řízení letového provozu, politické nepokoje nebo teroristické činy.

Odškodnění za zpožděný let.Zpoždění letu

V případě odškodnění za zpoždění letu máte nárok na:

  • občerstvení a stravu přiměřenou čekací době a telefonní hovor,
  • přepravu mezi letištěm a ubytováním (pokud je předpokládaný odlet zpožděný o den),
  • náhradu pořizovací ceny letenky za neuskutečněnou cestu nebo její část či prostřednictvím uskutečnění zpátečního letu v co nejkratším možném čase. 

Podmínky pro vznik nároku vzniká, když zpoždění letu je delší než:

  • 2 hodiny v případě letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů,
  • 3 hodiny v případě všech letů ve Společenství delších než 1 500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů,
  • 4 hodiny u všech ostatních letů nespadajících do předchozí skupin.

Odškodnění za odepření přístupu na palubu. Odepření nástupu na palubu

Odepření nástupu na palubu letadla není úplně atypickou záležitostí. Děje se tak například v případě overbookingu. Je to situace, kdy letecký dopravce nabídne k prodeji více letenek, než je ve skutečnosti míst k sezení. Protože předpokládá, že se k letu nedostaví všichni cestující. Tyto algoritmy počítá aerolinie na základě průměrné vytíženosti linky v daném čase, ale ne vždy vyjdou. 

Pokud se tak stane, můžete udělat následující:

  • Stát se dobrovolníkem, který od své rezervace odstoupí a získá náhradu dle dohodnutých podmínek. Vybere si buďto vrácení peněz za letenky doplněné o zpáteční let do původního místa odletu, pokud je potřeba. Nebo se nechá přesměrovat za srovnatelných dopravních podmínek v nejbližší době na své cílové letiště. Nebo se nechá přesměrovat za stejných dopravních podmínek, ale v pozdější době, jak si bude přát.
  • Pokud se nepřihlásí dostatečný počet dobrovolníků, může vám být přístup na palubu odepřen nedobrovolně. Tehdy máte nárok na kompenzaci leteckou společností, proplacení letenky, přesměrování letu v nejbližší době nebo době pozdější. Dále na péči v podobě občerstvení srovnatelným s čekací dobou, případně ubytování na jednu nebo více nocí, pokud je nezbytným, přepravu mezi hotelem a letištěm a dva telefonní hovory nebo dvě zprávy.

Nárok na odškodné naopak nemáte, pokud vás na palubu letadla nepustí vaší vinou (pozdní příchod, chybějící dokumenty).

Odškodnění za umístění do nižší třídy. Umístění do nižší třídy

Pokud vás během letu umístili do nižší třídy, než jste si původně zaplatili, i v takovém případě vám náleží kompenzace:

  • 30 % ceny letenky u všech letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů, 
  • 50 % ceny letenky u všech letů ve Společenství (dopravcem s licencí v EU) delších 1 500 kilometrů, mimo letů mezi evropským územím členských států a francouzskými zámořskými departementy, u všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů,
  • 75 % ceny letenky u všech letů nespadajících do předchozích skupin, včetně letů mezi evropským územím členských států a francouzskými zámořskými departementy.

Právo na náhradu škody podle EU 261

Podle normy EU 261 máte nárok na odškodnění a kompenzaci ve výši:

Výše kompenzace Délka letu
250 EUR u všech letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů
400 EUR u všech letů ve Společenství delších než 1 500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů
600 EUR u všech letů, které nespadají do předešlých skupin

Vzdálenost letu se hodnotí podle toho, odkud a kam letíte. Zároveň se započítá trasa, která byla z nějakého důvodu neuskutečněna.

Za předpokladu, že vás u nabídnutého přesměrování letu stihne letecký dopravce dopravit v níže uvedených podmínkách, může si vyhradit snížení odškodného o 50 %. To platí, když je rozdíl oproti původně plánovanému času menší než zpoždění:

  • 2 hodiny v případě všech letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů, 
  • 3 hodiny v případě všech letů ve Společenství delších než 1 500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů, 
  • 4 hodiny v případě všech ostatních letů neuvedených ve skupinách výše.
Testado radí

Doporučujeme si také pročíst, jaké výhody přináší pojištění proti stornu letenky.

Jak získat zpět peníze za zrušený let, zpoždění letu nebo odepření přístupu na palubu?

Cesty, jak získat kompenzaci za pochybení leteckého dopravce, jsou hned tři. První možností je zkusit to na vlastní pěst. Ale upřímně se to vůbec nevyplatí. Většinou si na tom sežerete všechny nervy, zabijete drahocenný čas a letecký dopravce bude tak akorát vaše reklamace zpoždění letu ignorovat.

Druhá možnost, která vás napadne, je sfouknout to s právníkem. Leda, že je to váš dobrý kamarád a udělá to pro vás zadarmo. Protože jinak si připravte peníze, které pravděpodobně vyhodíte z okna. 

Naštěstí je tu ještě třetí možnost, jak se svých peněz domoci. A to jsou právě asistenční služby, o kterých v recenzi píšeme. Jsou to ryby ve vodě, které se v tom oceánu aerolinek a cestovních práv moc dobře orientují. Ano, vezmou si za to peníze. Vždyť musí z něčeho žít. Ale jen, pokud to pro vás vyhrají. A vy to máte úplně bez starostí. Předáte jim plnou moc a vše za vás vyřeší do posledního puntíku. Dokonce to u vás vystojí u soudu (pokud to bude nutné).

Nárokuji si sám

Klady
  • Nic mne to nestojí
Zápory
  • Zabere mi to čas
  • Působení stresu
  • Musím si to všechno nastudovat
  • Musím se orientovat v právu
  • Nevím jistě, jestli na to nárok mám

Právník

Klady
  • Vyřídí všechno za vás
  • V právu se orientuje
Zápory
  • Nepoví vám předem, jestli nárok opravdu máte
  • Za jeho služby zaplatíte, i když prohrajete
  • Nespecializuje se přímo na práva leteckých cestujících

Reklamace v rukou asistenční služby

Klady
  • Víte většinou už z počátku, jestli máte nárok
  • Víte, kolik budete platit, když vyhrajete
  • O vše se postarají
  • Mají léta zkušeností a dokonalou orientaci
  • Šance na úspěch je až 98%
  • Pokud prohrajete, nic neplatíte
  • Orientují se přímo v právu leteckých cestujících
Zápory
  • Stojí to výdaj (ale vyplatí se)

Konkrétní příklady

Euro je nyní v kurzu cca 24 Kč. 600 EUR = 14 400 Kč. V případě předání asistenční službě zaplatíme 0 Kč. Když spor vyhrajete, dostanete 14 400 Kč (v případě nejvyšší částky odškodnění).

Asistenční služba Poplatek Kolik dostanete
AirHelp 35 % ze získané částky 390 EUR (cca 9 360 Kč)
ClaimCloud 25 % ze získané částky plus DPH 181, 50 EUR (10 044 Kč)
Vaše nároky 5 až 25 % ze získané částky max. 150 EUR (11 250 Kč)

Chargeback za zrušený let

Dalším způsobem, jak získat peníze za zrušený let zpět, je požádat banku o tzv. chargeback. Jde o zpětnou platbu, kterou lze nárokovat, když vám aerolinka nechce cenu letenky zaplatit za podmínek:

  • že jste letenky platili platební kartou,
  • od platby uběhlo více než 30 dní, 
  • nedostali jste jako náhradu poukaz.

O chargeback zažádáte na pobočce banky, zasláním reklamačního formuláře nebo telefonicky. Co je potřeba? Faktury, doklad o objednávce letenek, potvrzení o platbě (výpis z účtu), e-mailovou komunikaci s aerolinkou včetně neúspěšných pokusů o kontakt.

Do kdy si lze kompenzaci nárokovat?

Jakoukoliv odškodnění za obtíže s leteckou dopravou si můžete nárokovat do 3 let od data zpoždění (zrušení) letu.

O kompenzaci jsem si žádal. Zamítli ji. Mohu požádat znovu?

Chcete to vyzkoušet první sami? Můžete. Až případě, že se to nepovede, povolejte asistenční službu. 

Za letenku jsem zaplatil pár stovek. Mám nárok na odškodnění?

Na ceně letenky nesejde. Může jít i low-costový let. Kompenzace vám přesto náleží.

Co když  jsem letenku koupil s pobytem v cestovní kanceláři?

Nárok na odškodnění máte i v případě letenek koupených přes cestovní kancelář.

Pojištění proti každé cestovní krizi

V rámci cestovního pojištění se lze připojistit pro případ zrušení letu. Pro letecké cestování je výhodou. Za prostudování stojí limity pojistného plnění nebo doba, od které bude náhrada za zpožděný let pojišťovnou možná (většinou je to až po 6 hodinách bez náhradního řešení). Opět bude potřeba doložit všechny potřebné dokumenty, účtenky, faktury a osvědčení letecké společnosti o zrušení letu.

Sdílejte článek

Ohodnoťte článek

Celkové hodnocení: 4.7 (11 hlasů)

Autor článku

Zuzana Pitříková
Zuzana Pitříková

Zuzka je pisálek s kreativním srdcem, miluje výzvy a hlavně svou rodinu. Ta je především náplní jejího denního rozvrhu. Pokud nějaká ta chvilka času zůstane, ráda se pustí do grafického designu, čtení odborné publikace, různých ručních prací nebo řádí v kuchyni. Nejraději tvoří články o domácnosti, dětech, zdravém životním stylu, tvorbě, vzdělávání a vaření. Facebook Zuzky.

Podobné články

Diskuse u článku

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odeslat komentář